Gluténon innen, de főleg túl

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 06. 26. 09:01

Növekszik a gluténmentes termékek népszerűsége. Vannak, akik egészségügyi okokból „kényszerülnek” a fogyasztásukra, mások az egészségtudatosság jegyében döntenek mellettük. Mára senki számára nem elérhetetlen ez a kategória, egyre több kereskedelmi egység kínálatában megtalálható a gluténmentes áruk széles választéka. Bár jellemzően az áruk még magasabb a hagyományos változatoknál, a fogyasztók ezt elfogadták, és hűségesek a jól bevált márkákhoz, nyitottak a gyártók újdonságaira.

A gluténmentes termékek iránt továbbra is jelentősen nő a kereslet a hazai piacon, a kínálat is egyre szélesebb. A legtöbb olyan élelmiszer-kategóriában megjelentek már gluténmentes termékek, ahol ez releváns.

Mészáros Balázs-Cerbona

Mészáros Balázs
értékesítési és
marketingvezető
Cerbona

– A diszkontok kivételével szinte minden kereskedelmi láncban külön polcon kapnak helyet ezek a termékek, de azt látjuk, hogy a polchelyek egyre korlátozottabbak, ami esetleg gátolhatja a gluténmentes termékek növekedésének lehetőségét. Cereália kategóriában is mind jelentősebb a verseny a gluténmentes változatok körében, de a Cerbona stabil eredményeket mutat, több mint 40%-ot növekedtek gluténmentes szeleteink az előző évhez képest – mondja Mészáros Balázs, a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. értékesítési és marketingvezetője.

Forgács Imre - Abonett

Forgács Imre
kereskedelmi igazgató
Abonett

Forgács Imre, az Abonett Kft. kereskedelmi igazgatója arról számol be, hogy a külföldi és a belföldi kutatások egyaránt azt mutatják, az egészségtudatos termékek aránya évről évre nő, ezen belül a gluténmentes és a bio termékek részaránya is emelkedik, igaz a bázis még mindig alacsony.

– A mi értékesítésünkben is látszik ez a tendencia, a gluténmentes Abonett kenyereink az eladási toplistánkon az első években még az utolsó helyeken helyezkedtek el az eladott csomagszámok tekintetében. A 2000-es évek közepétől azonban ugrásszerű változás történt a termékek forgalmában, a gluténmentes termékek forgalmi számai évről évre meghaladták a klasszikus Abonett termékeink forgalmi adatait. Mára a toplistánk első helyén van az Abonett Quinoás Extrudált Kenyér 100 g, valamint az összforgalmunknak is már a 85%-a ezen típusú termékek eladásából származik – tájékoztat Forgács Imre.

Egészséges termékek nem csak gluténérzékenyeknek

Mikos István - Ceres

Mikos István
vállalati igazgató
Ceres

A Ceres gluténmentes termékei is szinte minden nagy lánc polcain megtalálhatók, és minden kategóriában elérhetők.

– Kínálatunkban a toast kenyereken kívül hamburgerzsemle, muffin és morzsa is szerepel. Célunk, hogy ezeket a termékeinket is kiváló ár-érték arányon kínáljuk a fogyasztóknak – tudjuk meg Mikos Istvántól, a Ceres Zrt. vállalati igazgatójától.

Szentirmai András - Első Pesti Malom

Szentirmai András
marketingszakértő
Első Pesti Malom
és Sütőipar

Szentirmai András, az Első Pesti Malom- és Sütőipari Zrt. marketingszakértője arról informál, hogy jelenleg Magyarországon a lakosság 7%-a vallja magát gluténérzékenynek. A piac gyorsan nő, a következő években 10-11%-os fejlődést várnak az elemzők.

– Szerencsére a valóban gluténbetegek száma ennél sokkal kisebb, de a piacot alapvetően az egészségtudatos fogyasztói gondolkodásmód vezérli. A Nielsen hazai kiskereskedelmi indexében 2019-ben már 4%-os részesedéssel szerepeltek a gluténmentes élelmiszerek. Az Első Pesti Malomnak négy malma közül az egyik egy szigorúan gluténmentes üzem, ahol kukorica és rizs őrlése zajlik. Eladásainkban ezen termékek körülbelül 8%-os értéket képviselnek – közli a marketingszakértő.

Elfogadott a magasabb ár

– A keresletet a cöliákiásokon kívül azok a fogyasztók is generálják, akik úgy gondolják, hogy a gluténmentes termékek egészségesebbek, annak ellenére, hogy a dietetikusok ajánlása szerint a gluténmentes termékek fogyasztása az arra nem érzékenyek esetében szükségtelen – jegyzi meg Mikos István, aki arra is emlékeztet, hogy a gluténmentes termékek a magas hozzáadott értékű kategóriába tartoznak, ezért a fogyasztóknak természetes, hogy az árak ebben az esetben magasabbak.

– A döntést a termék minősége mellett a márka ismertsége is befolyásolja, ezért büszkék vagyunk rá, hogy a Ceres márka ebben a kategóriában is jelentős piacrészt tudhat magáénak – teszi hozzá a vállalati igazgató.

Mint mondja: mivel ezek különleges táplálkozási igényt kielégítő termékek, ezért az általános családi fogyasztás ritkább, így kedveltebbek a kisebb kiszerelések. Eladási csatornák tekintetében a kategóriát inkább a nagyobb üzletekben és a speciális szakboltokban keresik a fogyasztók.

Szentirmai András szerint a szegmens növekedésének oka – többek között – a „mentes táplálkozás” divatja, illetve a félreértelmezett ún. „gluténmentes diéta”. Emellett nem elhanyagolható az sem, hogy a gluténintolerancia mellett más egészségügyi panaszok esetén is hasznos, indokolt az ilyen élelmiszerek fogyasztása.

– Az általunk előállított élelmiszereket az adalékmentesség és a minőség miatt vásárolják. Nagy szerepe van a márkahűségnek, mert a fogyasztók egészségéről van szó, a bevált termékhez ragaszkodnak. Mint mindenben – különösen az utóbbi hetekben, március közepe óta – az online értékesítés aránya megsokszorozódott – avat be az Első Pesti Malom- és Sütőipari Zrt. marketingszakértője.

Márkahűek a fogyasztók

Az Abonett termékek fő célcsoportja azok az egészségtudatos vásárlók, akik egy része a tudatos sportos élet és alakformálás miatt részesíti előnyben a gluténmentes, cukormentes ételeket. Másik részük a dietetikusok ajánlására, speciális glutén-, illetve lisztérzékenység miatt választja az Abonett gluténmentes vagy biokenyereket.

– A fogyasztók először a gluténmentességet, mint szempontot nézik, amikor a boltok polcairól választanak, utána az árat és a márkát. Az árérzékenység kevésbé jellemzi őket, mint a klasszikus Abonett kenyerek fogyasztóit vagy általában a kenyérfogyasztókat. A márkahűség szerencsére erős, hosszú évtizedek óta az Abonett piacvezető márka, és a vásárlók értékelik a folyamatos innovációkat, a megbízható márkaimázst – fejti ki Forgács Imre.

Eladási csatornák tekintetében a kereskedelmi igazgató szendvicseik esetében a drogériák és a webshopos értékesítés megerősödéséről ad hírt, valamint arról, hogy a termékek megjelentek az olyan alternatív csatornákban is, mint például fitnesztermek, egyetemi büfék és benzinkutak.

A Cerbona Élelmiszergyártó Kft.-nek hazai gyártóként fontos célkitűzése, hogy elérhető áron kínálja a gluténmentes termékeket, lehetőséget biztosítva azoknak is, akik alacsonyabb jövedelemmel rendelkeznek.

– A vásárlók döntését befolyásolja a megbízhatóság, aminek egyik fontos jelképe a hivatalos gluténmentes szimbólum, amit a Lisztérzékenyek Érdekképviseletének Országos Egyesülete tart kézben, illetve szigorú elvárásoknak kell megfelelni ahhoz, hogy ezt a szimbólumot a termékek viseljék. Emellett természetesen fontos az állandó minőség és a disztribúció, illetve a kommunikáció. Az eladásaink azt mutatják, hogy sikerült egy stabil fogyasztói kört kialakítunk, akik rendszeresen választják a Cerbonát a gluténmentes termékek körében is – ismerteti Mészáros Balázs.

Gluténon innen, de főleg túl

A fogyasztók elfogadják, hogy a gluténmentes termékek árai magasabbak

Szendvicsek és müzliszeletek a favoritok

Az utóbbi években nagy népszerűségnek örvendenek a klasszikus kukoricás gluténmentes Abonett termék mellett a vállalat új gluténmentes termékei is, úgymint a quinoával, kölessel, lenmaggal, zöldségekkel extrudált Abonett kenyerek.

– A bio vonal is népszerű, hajdinával extrudált kenyereinkkel azon vásárlóinkra is gondoltunk, akik számára egyszerre fontos, hogy bio, illetve, hogy gluténmentes terméket fogyasszanak. A vásárlói igényekre reagálva olyan magokkal dúsítottuk a termékeket, amelyeket „superfood”-ként emlegetnek a táplálkozási szakértők, mert rendkívül értékes tápanyagokat biztosítanak a szervezetnek. Méret és termékhasználat tekintetében a tavalyi évben bevezetett gluténmentes szendvicseink is felfutóban vannak, amelyek egy étkezésre elegendők és utazásra, uzsonnás táskába is tehetők. Ezek az önmagukban is ízletes szendvicsek epres, törökmogyorós, sajtos-snidlinges, tökmagkrémes töltelékkel kaphatók, tehát van közöttük édes és sós töltelék is. 2020 nyarán pedig növényi fehérjében gazdag termék jelenik majd meg a kínálatunkban – vázolja Forgács Imre.

A Cerbona Élelmiszergyártó Kft. termékei közül a gluténmentes müzliszeletek a legsikeresebbek.

– A tavalyi évben bővültünk egy gluténmentes gabonapehellyel, és bevezettünk két gluténmentes zabszeletet (csokis-marcipános és karamellás mandulás ízben), amelyeknek nagyon biztató a fogadtatása, illetve hamarosan a polcra kerül két gluténmentes zabkásánk csokis-epres, vaníliás-meggyes ízben, illetve a gluténmentes zabpehely is megtalálható már a kínálatunkban – nyilatkozza Mészáros Balázs.

Hagyományos és különleges

A toast kenyér kategóriában a Ceres Magyarországon piacvezető szereppel bír, így gluténmentes kategóriában is a legmagasabb értékesítéssel a toast kenyér (Ceres Glutafree toast kenyér) rendelkezik. A különlegességek közül a Ceres Glutafree hamburger zsemle kiemelkedő, az édesszájúak körében pedig a Ceres Glutafree muffin a kedvenc.

– Folyamatosan monitorozzuk a piacot, és fejlesztéseinket minden esetben a felmerült fogyasztói igények vezérlik – hangsúlyozza Mikos István.

Az Első Pesti Malom- és Sütőipari Zrt. portfóliójában különösen eredményes a rizsliszt és a kukoricaliszt.

– Ezeket, a fajtájukból adódóan gluténmentes gabonákból őrölt termékeket minden mástól elkülönítetten gyártjuk. A rizsnek és a kukoricának készítjük a dara változatát is. Az utóbbi hagyományos termék, a rizsdara azonban újdonságnak számít. A vásárlók egyre jobban megbarátkoznak vele és keresik. A cég alapértékei a természetesség és minőség. A megfelelő, jó minőségű alapanyagokból, magas és egyenletes minőségű termékek előállítása függetlenül attól, hogy gluténmentes-e. Ugyanakkor nagyon sok dilemma van a zabtermékek gluténmentességének megítélése körül. Egyik fő innovációnk éppen a zabtermékek ilyen irányú fejlesztése – jelzi Szentirmai András.

B. K.

Kapcsolódó cikkeink