GfK: visszaesett az IT és irodatechnikai készülékek piaca
A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének adatai szerint a tartós fogyasztási cikkek piacán az idei első negyedévben – a viszonylag erős karácsonyi szezont követően – az áruforgalom mintegy 13 százalékkal volt mérsékeltebb, minek eredményeképpen a barna- és fehéráruk, valamint a fotó, IT és irodatechnikai készülékekből származó árbevétel 7 százalékkal esett vissza.
A síkpaneles TV-knek köszönhetően a szórakoztató elektronikai piac szenvedte el a legkisebb csökkenést. Az idei évben a tablet PC-k felfutása valószínűsíthető.
A 2012. év első negyedéve a hazai tartós fogyasztási cikk piac erőteljes csökkenésével kezdődött. A karácsonyi időszak utáni első pár hónap hagyományosan nehéz a kereskedelemben, most azonban a válság is érezteti hatását, ráadásul az áfa- és termékdíj emelések következtében minden drágább lett mint 2011 decemberében volt. Talán ennek is betudható, hogy tavaly év végén viszonylag jó karácsonyi időszakkal zárt a tartós fogyasztási cikk kereskedelem: a bekövetkező intézkedések miatt a fogyasztók előre hozták a vásárlásokat.
A csökkenés számokban kifejezve azt jelenti, hogy a barna- és fehéráru, valamint fotó, IT, és irodatechnikai termékek összforgalma 13 százalékot esett. Ez a visszaesés 7 százalékos bevételcsökkenéssel járt, amiből arra lehet következtetni, hogy az átlagárak növekedtek és nem kis mértékben, hanem 7 százalékkal.
Legnagyobb mértékben az IT és irodatechnikai készülékek piaca zsugorodott, utána sorrendben a fotó, a háztartási nagy- és kisgépek, valamint a szórakoztató elektronika áll, ahol a csökkenés alig több mint csupán 2 százalék. Ez abból ered, hogy a szórakoztató elektronikai piacot uraló síkpaneles TV-k piaca még mindig növekszik – köszönhetően a LED és 3D technológiának –, illetve az alacsonyabb árfekvésű TV-tuneres monitoroknak. A kereskedők és gyártók már készülnek a futball EB-re: ennek megfelelően valószínűleg nagy lesz az árverseny és maga a kategória továbbra is növekedni fog.
A digitális világ másik nagy növekedést produkáló termékcsoportja a tablet PC, amelynek ebben az évben jelentős felfutása valószínűsíthető. A termékcsoport úttörőjének számító Apple IPod mellett most már számos márka megtalálható, és egyre másra jelennek meg az olcsóbb kínai termékek, amelyek tudásban megközelítik nagy márkás versenytársaikat. A tabletek mellett viszont a hordozható PC kategória erőteljesen csökken, ami bevételi szempontból 17 százalékos visszaesést jelent.
A háztartási gépekből értékesített mennyiség is csökkenő tendenciát mutat, a forgalmazott érték tekintetében viszont a kisgépek növekedni tudtak – köszönhetően a kávéfőzőknek, illetve a porszívóknak. Itt magasabb áremelkedésnek lehettünk tanúi, mint a többi háztartási gépnél. A porszívók átlagára 1300 forinttal nőtt 2011-hez képest, a kávéfőzőknél pedig a piac az olcsóbb, teljesen automata gépek felé mozdul el, amely folyamat elmozdította az átlagárakat is. Emellett a kapszulás kávéfőzők piaca is jól teljesít, ám az értékbeli növekedést most nem ez a szegmens idézte elő.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >