GfK: a rozé a fiatalok kedvence
A szeszesitalok forgalmának mintegy negyede származik borértékesítésből. Bár a vásárlói kör az utóbbi két évben tizedével zsugorodott, a fogyasztó háztartások által immár jellemzően havonta vásárolt mennyiség növekedett a GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásait monitorozó Háztartáspanel adatok szerint. Ma már minden harmadik palack valamely hipermarket polcáról kerül a bevásárlókosarakba. Az idősebbek a vörös és fehér fajtákat részesítik előnyben, a fiatalok és magasabb jövedelműek kedvence a rozé.
A szeszesitalok kiskereskedelmi forgalmában viszonylag erőteljes szerepet játszik a bor a maga közel 25 százalékos részesedésével. A legnagyobb részesedést a sörök hasítják ki a megvásárolt összes mennyiségből, annak mintegy kétharmadát adva. A pezsgő és az égetett szeszesitalok részesedése a teljes értékesített mennyiségből lényegesen alacsonyabb. Ugyanakkor a magasabb árak eredményeképpen az értékbeli forgalomból már jelentősebb ez utóbbi kategória részesedése.
Magyarországon minden második háztartás vásárol bort valamilyen rendszerességgel, az elmúlt három évet vizsgálva azonban ez az arány csökkenő tendenciát mutat: két évvel ezelőtt még tízből hat háztartás tartozott a borvásárlók közé, azóta viszont közel 10 százalékkal szűkült a vásárlói kör. Ugyanakkor az értékesített bormennyiség némi növekedést mutat, ami annak köszönhető, hogy bár kevesebb a vásárló, az intenzívebb fogyasztók továbbra sem mondanak le e nemes italról, sőt az egy háztartásra jutó mennyiség növekedett. Biztatóan alakult az elmúlt években a vásárlási gyakoriság, mely immáron átlagosan havi szintű. Az egy háztartás által egy évben megvásárolt mennyiségben is növekedés tapasztalható: egy-egy vásárló háztartás az év során átlagosan 32-33 liter bort vesz meg, ami 11 százalékkal magasabb a két évvel ezelőtti adatnál. Szintén emelkedik az úgynevezett kosárméret: egy alkalommal átlagosan körülbelül 3 palack (mintegy 2,6 liter) kerül a kosárba.
A könnyű beszerezhetőség, illetve az utóbbi időben egyre szélesebb választék okán a hazai háztartások egyre több bort vásárolnak hipermarketekben. A diszkont csatorna bár őrzi második helyét a mennyiségi részesedés tekintetében, szerepe csökkent a borbeszerzés terén. Szintén jelentős a hagyományos csatornák fontossága, elsősorban a borszaküzletekben, illetve a termelőtől történő beszerzés.
Kereskedelmi csatornák részesedése a megvásárolt bor mennyiségéből, 2011. július-2012. június vs. 2012. július-2013. június (az adatok százalékban kifejezve)
2011. július – 2012. június |
2012. július – 2013. június |
|
hipermarket |
28 |
31 |
szupermarket |
14 |
16 |
diszkont |
30 |
24 |
hazai láncok |
9 |
9 |
független kisboltok |
6 |
9 |
egyéb csatornák |
13 |
11 |
Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária
A borvásárlási szokások alapján kirajzolódnak bizonyos jellemző fogyasztói szegmensek. Így például az utóbbi időben egyre nagyobb népszerűségnek örvendő rozé borok egyértelműen kedveltebbek a fiatalok, illetve a fővárosiak körében – a 40 évnél fiatalabb korosztályban tízből négyen a rozét részesítik előnyben a fehér-, illetve vörösborokkal szemben. Az idősebb korosztályok szíve inkább a száraz fehér-, illetve vörösborok felé húz. Szintén kedveltebb a rozé a magasabb jövedelmű háztartások körében.
A vásárló háztartások által megvásárolt bormennyiség megoszlása a háziasszony életkora szerinti csoportokban, 2012. július-2013. június között (az adatok százalékban kifejezve)
Háziasszony életkora |
Teljes borpiac |
Fehérbor |
Rozé |
Vörösbor |
– 39 év és fiatalabb |
24 |
26 |
37 |
23 |
– 40-49 év |
19 |
16 |
15 |
21 |
50 éves és idősebb |
57 |
58 |
48 |
56 |
ÖSSZESEN |
100 |
100 |
100 |
100 |
Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >