GfK: csökken a fogyasztói bizalom és a vásárlási hajlandóság
A Komplex Fogyasztói Bizalom Index, a Fogyasztói Várakozások Indexe és Vásárlási Hajlandóság Indexe is csökkent 2011 márciusában – tartalmazza a GfK Hungária szerdai közleménye.
A lakosság közel fele számít a munkanélküliség növekedésére, a válaszadók túlnyomó része az árak emelkedését várja. Továbbra is kedvezőtlenek a család reáljövedelmére vonatkozó várakozások. a megkérdezettek közel kétharmada reáljövedelmének csökkenésére számít.
A Komplex Fogyasztói Bizalom Index csökkenő tendenciája folytatódott 2011 márciusában is, 17 pontos csökkenéssel jelenleg 140,5 pont az értéke. A Fogyasztói Várakozások Indexe alakulásában a tavalyi év végén megfigyelhető csökkenés 2011 első negyedévében is folytatódott a mutató mintegy 20 ponttal esett, jelenleg 170,8 pont az értéke. A visszaesés oka, hogy romlott a háztartások várt pénzügyi helyzetének és az ország gazdasági helyzetének megítélése. Utóbbi esetében különösen a rövid távú, vagyis 12 hónapra vonatkozó várakozások romlottak.
A Vásárlási Hajlandóság Index esetében is jelentős visszaesés történt 2011 márciusában, 14 pontos csökkenéssel 106,7 ponton áll a mutató. A vásárlási hajlandóság a válság mélypontján, 2009 márciusban mért szinten van. Ennek oka elsősorban a makrogazdaság alakulása, a benzin-, valamint az élelmiszerárak emelkedése – mondta a közlemény szerint Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.
A munkanélküliség alakulásával kapcsolatban 2011 márciusában tovább emelkedett a ráta növekedésére számítók aránya az előző negyedévhez képest. A lakosság közel fele (44 százalék) számít a munkanélküliség növekedésére, míg korábban egyharmaduk vélekedett így. A hitelfelvételi kedv csökkent, a lakosság harmada úgy gondolja, most nem alkalmas az idő hitelfelvételre, 60 százalékuk pedig soha nem venne fel hitelt. Ennek háttérben az áll, hogy a lakosság közel fele a hitelkamatok növekedésére számít a következő 12 hónapban – közli az MTI nyomán a ProfitLine.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >