Gasztro-helyzetjelentés több mint 100 vendéglátós megkérdezésével

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2022. 05. 04. 08:04

Véleménykörképet készített a Piqniq Budapest a hazai gasztronómia szereplőit leginkább foglalkoztató kihívásokról és problémákról. Nem csak a vendéglátó szektor nehézségeire világít rá, hanem megoldási lehetőségeket is felvázol, továbbá a tudásmegosztást, valamint a szakmai párbeszéd elindítását jelöli ki legfontosabb célként.

A változás egyik fontos kritériuma az, hogy motiváltak legyenek a szektor munkavállalói

A Piqniq Budapest megbízásából 2022 tavaszán készített körkép több, mint száz 18-65+ év közötti, a vendéglátóiparban alkalmazottként vagy tulajdonosként dolgozó szakember megkérdezésével kelt életre. Sstratégiai, illetve szakmai partnerségben a Mastercarddal, a Dreher Sörgyárakkal és a Bridge Budapesttel azt elemezte, milyen tényezők okozzák az iparág nehéz helyzetét és melyek lehetnek a megoldási irányok. Az interjúk során fény derült arra, melyik az a három fő terület, ahol a vendéglátósok nehézségekkel szembesülnek a mindennapokban. A legégetőbb problémák a megbízható és képzett munkatársakkal, a koronavírussal és a pénzügyi szaktudás hiányával kapcsolatban jelentkeztek.

“A magyar embereket erős kötődés fűzi a gasztronómiához, mindenkinek van egy kedvenc étterme, egy ízletes receptje, egy jó sztorija, így könnyen és szívesen kapcsolódunk ehhez a témakörhöz. Viszont az érem másik oldalát is érdemes megismerni, szélesebb körben beszélgetni erről és érzékeltetni a helyzetet, hiszen komoly és fokozódó kihívások terhelik a szektort” – mondta Bánhalmi Kata, a Piqniq Budapest társalapítója. A pandémia fejre állította az iparágat: sorra jöttek a kijárási korlátozások, szigorodtak a szabályozások és a követelmények, felerősödtek a csúszások a beszállítóknál, az építőipar árai elszálltak. A vállalkozók rákényszerültek egy teljesen más működésre: a racionalizálásra, a szolgáltatásportfólió egyszerűsítésére és a céges folyamatok áttervezésére. Ebben a terhelt időszakban tört ki az orosz-ukrán háború, ami az alapanyagárak fokozódó emelkedését és a turizmus további visszaesését hozta, súlyosbítva így a vállalkozások pénzügyi nehézségeit. „A körképpel az volt a célunk, hogy a mélyére nézzünk azoknak a problémáknak, amelyekkel napi szinten szembesülnek a gasztrovállalkozások és azokból kiindulva javaslatot tegyünk, hogy a változások milyen alapokról indíthatóak el” – tette hozzá a szakember.

A felmérésben résztvevő vendéglátósok úgy érzik, hogy a motivált, megbízható és szakképzett emberek hiánya jelenti a legnagyobb kihívást a mindennapokban. Ez a jelenség már korábban is létezett az iparágban, a koronavírus járvány csak felerősítette azt. A probléma gyökerét a hozzáállásban látják: a vendéglátásra nem olyan szakmaként tekintenek a fiatalok, amire hosszútávú életpályát építhetnek fel. Pedig a pozitív változás egyik fontos kritériuma az, hogy motiváltak legyenek a szektor munkavállalói. A jó munkaerő pedig kulcsfontosságú a szektor talpon maradásához és fejlődéséhez. A munkatárs keresés – betanítás – megtartás mesterhármasát azonban különösen nehéz feladatnak tartják. A folyamatok újragondolására, hiteles toborzási tevékenységre, és jó ösztönzők megtalálására lenne szükség. Cél a meglévő munkatársak fejlesztése és a hivatástudat “elültetése” a fejekben. Ezekre a problémákra a tudatos működésen, a vezetők képzésén és a vezetői szerepük erősítésén, valamint a példamutatáson keresztül lehet kiutat találni. “Rendkívül fontos egy agilis és támogató vezető jelenléte. Olyan séf, étteremvezető vagy tulajdonos, aki szakmailag és emberileg támogatja a csapatot, szívvel-lélekkel dolgozik, és ha kell, megoldáscentrikusan, két lábbal beleáll a nehéz helyzetekbe “- mondta el Pistyur Veronika, a Bridge Budapest társalapítója. „A másik fontos elem, ami előre tud vinni egy vállalkozást az a munkahelyi közösségépítés, programokon, csapatépítőkön vagy képzéseken keresztül.” – tette hozzá a szakember. Így a munkatársak tanulhatnak, fejlődhetnek, a vezetők pedig a jól működő módszertanokat és folyamatokat tudnak átadni. Mindezek fontos építő elemei a motivációnak, amelynek építésére most igazán szükség van.
Ezt példázzák többek között – a Piqniq Budapest gasztrovállalkozásokat edukáló közösség szervezésében – a Piqniq Patron program keretében indított limitált létszámú, ingyenes szakmai programok és workshopok, ahol a jelentkezők a gasztrovállalkozások legkülönbözőbb területein bővíthetik tudásukat.

A felmérésben résztvevők a második legégetőbb problémaként a koronavírus járvány hatásait jelölték meg. A pandémia miatt a vendéglátóhelyek egy teljesen más működésre álltak át és új vevői igényekhez – például a gyakoribb házhozszállításhoz – is alkalmazkodtak. A vállalkozók többségének szembe kellett néznie azzal a trenddel, hogy a megnövekedett otthon töltött idő miatt az emberek kevesebbet járnak el étterembe. “A világjárvány megváltoztatta a szokásainkat is. Sokaknál a kényszerű otthonlétet felváltotta az önkéntes otthonlét, kevesebbet mozdulnak ki, mint ahogy azt a covid éra előtt tették. Egyszerűen kiszervezték az éttermeket, bárokat az életükből és új, inkább otthoni rituálékat tettek be a helyükre. A valódi társas kapcsolatok és a mentális egészség érdekében fontos lenne visszaszokni ahhoz, hogy igenis jó élmény eljárni otthonról, közösségben lenni és hagyni, hogy mások gondoskodjanak rólunk” – osztotta meg véleményét Bánhalmi Kata.

A megkérdezettek szerint a harmadik kritikus pont az alapvető vállalkozói kompetenciák és pénzügyi háttérismeretek hiánya a vendéglátó vezetői és tulajdonosi oldalon, amelyek nélkül nehéz helytállni a napi munkában. A Piqniq Budapest vállalkozás- és kompetenciafejlesztő eseményein szerzett tapasztalatok alapján a vállalkozásoknak legnagyobb szüksége a vezetői kompetenciák, a szervezetfejlesztés, a kommunikáció, a gazdálkodás és a megalapozott üzleti döntéshozatal területein vannak. A szakemberek szerint a pénzügyi képzettség elengedhetetlen a tovább fejlődéshez, ezért is támogatják a vezetők tudásfejlesztését, képzését. A másik oldal pedig, hogy a vezetőknek kell magukban tudatosítani, hogy egy ennyire kritikus időszakban – szigorú iparági szabályozás, adóterhek és mérsékelt állami támogatás mellett – vezetői felelősségük a csapatuk motivációjának és mentális jóllétének szempontként való beépítése a mindennapi működésbe.

Kapcsolódó cikkeink