Gabonacsodák az egészség és az ízélmény szolgálatában

Szerző: Budai Klára Dátum: 2022. 09. 19. 13:20

A cereáliák piaca rohamtempóban fejlődik, évről évre jelennek meg izgalmas újdonságok, amelyek újabb és újabb rajongókat szereznek ennek a sokszínű kategóriának. Bár más piacokhoz hasonlóan ezt a szegmenst is sújtják a jelenlegi gazdasági-piaci nehézségek, rugalmas alkalmazkodóképességüknek és találékonyságuknak köszönhetően a gyártók megingathatatlanul állják a vihart.

Bereczki Dorottya Fanni, nestlé

Bereczki Dorottya Fanni brandmenedzser Nestlé Hungária

Bereczki Dorottya Fannitól, a Nestlé Hungária Kft. brandmenedzserétől megtudjuk, hogy a gabonapehely-piac 2022 első 6 hónapjában a tavalyi év ugyanezen időszakához képest minimálisan tudott növekedni.

– Ez elsősorban értékben csapódik le a piacon, amit az áremelések generálnak. Volumenben azt láthatjuk, hogy a gabonapehely-termékek fogyasztása kis mértékben visszaesik a kiskereskedelmiindex-adatok alapján. A müzlipiac az első hat hónapban stagnált. A szegmensben megtalálhatók a hagyományos müzlik, amelyek értékben stagnálnak és a granolák, amelyek folyamatos növekedésben vannak.

A vállalatnál a gabonapehelyszelet-piac esetében kiemelkedően magas növekedést tapasztalnak, megfigyelésük szerint a kategória kezd visszatérni régi formájához a koronavírus után.

– Sajnos jelen helyzetben nagyon nehéz dolgunk van, hiszen mind az alapanyagárak, mind pedig a szállítási költségek számottevő növekedésen mennek át. Ezek mellett az infláció is egyre magasabb, ami szintén nincs segítségünkre – állapítja meg Bereczki Dorottya Fanni.

Bedő Hajni
marketing manager
Cerbona

– A nagymértékű és kiszámíthatatlan alap- és csomagolóanyag-, valamint energia-áremelések miatt a korábbi évekhez képest jelentős áremeléseket kellett végrehajtaniuk a piaci szereplőknek. A vállalatoknak gyorsan kell alkalmazkodniuk a kialakult helyzethez – fűzi hozzá Bedő Hajni, a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. marketing managere.

Nagy Nóra
category manager
Orbico

Nagy Nóra, az Orbico category managere az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a home office-nak köszönhetően a reggelizés fontos alkalom lett a napirendben, hiszen többen váltottak otthoni munkavégzésre, aminek köszönhetően a reggelit is otthon fogyasztják el, nem pedig úton az irodába vagy a munkahelyükön.

– Emellett azt látjuk, hogy növekszik a kereslet az egészségtudatosabb termékek iránt, hiszen a fogyasztók számára fontosabbá válik, hogy hasznos tápanyagot vigyenek be a szervezetükbe, ezért leginkább a müzliket és a natúr termékeket keresik – mondja Nagy Nóra.

 

Sok nehézség sújtja a szektort

Dr. Kállai-Szabó
Barnabás
kutatási és fejlesztési
vezető
Cornexi Food

– Augusztus és szeptember a szeletes termékek húzóhónapjai, ilyenkor töltik fel otthoni és munkahelyi fiókjaikat, táskáikat az anyukák „utazó-tápanyaggal”, és készülnek fel a család kiegészítő táplálására, így az ősz közepéig nem is várunk jelentősebb visszaesést a forgalmakban – jegyzi meg dr. Kállai-Szabó Barnabás.

A Cornexi Food Kft. kutatási és fejlesztési vezetője arra is felhívja a figyelmet, hogy a gabonafélék ellátási láncát a világ gabonatermelő nagyhatalmainak háborús konfliktusa, majd rekordokat döntő aszály veszélyeztette, aminek következtében először pánikszerűen megugró tőzsdeárak, majd tényleges hiánypiac alakult ki. Sok termék szinte napi áron kapható, ami nem „csak” az előállítási költségeket, hanem az árazás bizonytalanságát is növelte.

Babocsai Zsolt
társalapító
Viblance Hungary

Babocsai Zsolt, a Viblance Hungary Kft. társalapítója veszi át a szót:

– A globális, magas inflációs környezeten kívül a cereáliák piacát hazai sajátosságként a NETA július 1-jén hatályba lépett módosítása is sújtotta. Ez egyrészt nagyfokú bizonytalanságot eredményezett, mivel a rendelkezés szövegéből adószakértők sem tudják egyértelműen megállapítani, hogy melyik termékre és milyen mértékben vonatkozik az új adó. Másrészt az érintett termékekre egy újabb árfelhajtó nyomást gyakorol. Ennek fényében a következő hónapok nagy kérdése, hogy az áremelkedések milyen hatással lesznek a részpiacok és az egyes piaci szereplők forgalmára, illetve részesedésére – nyilatkozza a szakember.

 

A cereáliák árazása több tényező miatt is kiszámíthatatlanná vált

Variációk minden korosztálynak

Kiss Gyöngyvér, Dr. Oetker

Kiss Gyöngyvér
senior product manager
Dr. Oetker

– Továbbra is hódít a gyümölcsös ízvilág, legkedveltebb a málna és az erdei gyümölcs, de változatlan trend az alacsony cukortartalmú vagy hozzáadott cukor nélküli termékek népszerűsége is – informálja lapunkat Kiss Gyöngyvér, a Dr. Oetker Kft. senior product managere.

Dr. Kállai-Szabó Barnabás szerint a cereália termékek fő célcsoportja a nők, hiszen elsősorban ők vásárolnak maguknak, a családnak, a gyerekeknek és sokszor a szülőknek is, több generációról gondoskodnak.

– A fogyasztók a megszokott termékek megszokott ízei mellett az újdonságokat is várják. Ma már a hozzáadott cukor nélküli termékek sem hiányozhatnak egy portfólióból sem, ahogy egyre több gyártó készít egyedi igényeknek megfelelő, például gluténmentes változatokat is. A nagyobb, XXL kiszerelések és a kedvező polci ár persze továbbra is meghatározó szempontok a termékválasztáskor – fejti ki a Cornexi Food Kft. kutatási és fejlesztési vezetője.

– A Viblance vásárlói között megtalálhatók gluténérzékenyek, laktózintoleranciával élők, a vegán, illetve növényi alapú étrend követői, szülők, akiknek fontos, hogy a gyermekeiknek egészséges reggelit tudjanak adni, ami elég finom, hogy a gyerekek meg is egyék – ismerteti Babocsai Zsolt. – Hoztunk egy tudatos döntést a brand jövőjét és az ebből következő üzletpolitikát illetően, aminek értelmében a továbbiakban is a minőséget helyezzük előtérbe a mennyiséggel szemben. Maradunk az eredeti értekeinknél, amit az „Együnk jobban!” mottónk is jól tükröz.

Nemcsak a polci, hanem a „kilós” árakra is egyre többen figyelnek

A Nestlé Hungária Kft. a sokak számára ismert márkákat, mint például a Nesquik vagy a Cini Minis az alacsonyabb korosztályú gyermekeknek, míg a Fitness vagy Cheerios OAT márkákat a felnőtt fogyasztók részére ajánlja.

– Sajnos a jelenlegi gazdasági helyzet azt eredményezte, hogy a vásárlók sokkal inkább választják az olcsóbb termékeket, nőtt a kereslet a nagy üzletláncok saját márkás termékeire is. A fogyasztók egyre jobban keresik az árakciókat. Egyre többen fektetnek figyelmet a „kilós” árra is, ami korábban nem feltétlenül volt jellemző – mutat rá Bereczki Dorottya Fanni.

Az Orbico elsődleges fogyasztói a családok, azon belül is a gyerekek, akik leginkább a színes csomagolású és édes ízvilágú termékeket kedvelik. A másik fő fogyasztói csoportjuk azok az egésztudatosságra törekvő vásárlók, akik számára fontos, hogy a finom íz mellett jó minőségű és tápláló összetevőket tartalmazzon a választott termék.

Bedő Hajni azt tartja fontosnak megemlíteni, hogy minden termékkategóriájuknál érzékelhető az egyre komolyabb elmozdulás az egészségtudatos irányba. Szeletes termékeknél, müzliknél, kásáknál, őrleményeknél egyaránt érzékelhető ez, mind többen keresik a funkcionális termékeket.

Izgalmas újdonságok minden kategóriában

A Nestlé Hungária Kft. kínálatában a legnépszerűbb termékek továbbra is a gyermek gabonapelyhek, azaz a Nesquik, a Cini Minis és a Chocapic. Emellett egyre nagyobb ütemben nő a kereslet a Fitness Granolák iránt is, amelyek három ízesítésben – Csokis, Mézes és Áfonyás – érhetők el a boltok polcain. Ezen felül az elmúlt időszakban a Müzli szeleteik is egyre keresetebbé váltak, amelyek szintén három variánssal – Csokis, Csokis banános és Meggyes – vannak jelen a piacon.

Az elmúlt hónapokban jelentek meg Fitness gabonapehely-szeleteik: a Fitness Cookies&Cream és a Fitness Dark Choco. Augusztus végén érkezik negyedik müzliszeletük, epres ízben. Receptfejlesztéseik célja, hogy egyre alacsonyabb cukortartalmú és magasabb rosttartalmú termékek kerüljenek a portfóliójukba.

Az Orbico legkedveltebb termékei továbbra is a gyerekeknek szóló gabonapelyhek, melyek közül kiemelkedik a gyümölcsös ízvilágú Froot loops gabonakarika, illetve a jól ismert Kellogg’s Corn Flakes. Emellett egyre többen keresik a prémium Crunchy müzliket, amelyek már négy különböző ízben is megtalálhatók a boltok polcain.

– Idén nyár elején két új ízzel jelentünk meg a müzli kategóriában, így a fogyasztók immár négy ízben élvezhetik a ropogós müzlijeinket. A classic és csokis-mogyorós íz mellett elérhető a gyümölcsös variáns is, amely a különféle aszalt gyümölcsök mellett magvakat is tartalmaz, illetve az édesebb ízvilágot kedvelőknek ajánljuk másik csokis ízű újdonágunkat, melyet roppanó tejcsoki darabok tesznek még finomabbá – újságolja Nagy Nóra.

Fejlesztések igényekre szabva

A Cerbona termékek között változatlanul a szeletesek a legkedveltebbek, azon belül a Gluténmentes csokoládés-meggyes szelet. Terméktípust tekintve a szeletek után a müzlik következnek, ahol az utóbbi időszak fejlesztéseinek köszönhetően egyre többféle terméket tudnak biztosítani a fogyasztóknak.

– Az idei évben érte el teljes disztribúcióját az új Cerbona Vegán termékcsalád. Ezen belül is leginnovatívabb termékünk a zöldséges müzliszelet, mely egy teljesen új ízvilágot nyújt a fogyasztóknak. 2022-ben a müzli kategória megújítására koncentráltunk. A megszokott pehely müzlik mellett már vegán granolákat és a kényeztető Selection család granoláit is választhatják a vásárlók – tudjuk meg a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. marketing managerétől.

A Cornexi Food Kft. a tavalyi évben vezette be a Zabrudi™ termékeit. A termékcsalád a Trade magazin Inno d’Or – Év innovációja 2022 pályázatán a food kategória nyertese lett.

– Egy jól irányzott termékbevezetéssel, mint például a töltött zabrudi piacra dobásával, lehet növekedést generálni. Sikerült megtalálni azokat a termékelőnyöket, amelyeket a zabtermékek esetében díjaz a közönség, egyszerűen finom, viszont nem kell hűtőben tárolni, és remek helyettesítő terméke a Túró Rudinak és a kis szeletes csokoládéknak, ostyáknak. A termék sikerére való tekintettel folyamatosan új ízekkel (állandó és szezonális választékban), cukormentes, XXL verzióval, valamint saját márkás termékekkel fejlesztjük ezt a termékcsaládot – avat be dr. Kállai-Szabó Barnabás.

Erősödő elvárás a minél alacsonyabb cukortartalom

Nem állhatnak meg az innovációk

A Viblance Hungary Kft.-nél a klasszikus Pekándiós Granolával nehéz felvenni a népszerűségi versenyt. Az idei nyár slágere a Cocoberry Granola, amiben minden bizonnyal szerepet játszik a piacon egyedülálló, valódi bodzavirág-ízesítés is.

– Néhány hónapja indultak el Granola szeleteink, amelyek különlegessége abban rejlik, hogy a gyümölcsszeletek és a müzliszeletek világának legjobb tulajdonságait ötvözik. Fruktózszirup, illetve hozzáadott cukor nélkül, csak datolya használatával sikerült létrehoznunk egy granolaalapú, laktató, ízletes, magas tápértékű szeletet – közli Babocsai Zsolt. – Legújabb termékünk a White Choco Szuperkása, amely szintén egyedülálló innováció, hiszen a fehércsoki élményét nyújtja zabkása formájában úgy, hogy tehéntej nem szerepel az összetevők között.

Kiss Gyöngyvér azt vallja, hogy ebben a kategóriában különleges szerepe van a megújulásnak és az egészségtudatos fogyasztók körében népszerű tendenciák, irányzatok követésének.

– Tapasztalatunk alapján napjainkban két olyan trend van, mely nagyobb tömegeket mozgat meg, és évek óta nem lankad a népszerűsége: a proteinnel dúsított, illet­ve a vegán étrendbe illeszthető termékek divatja. Az idei évben szortimentünket Protein és Vegán zabkásákkal – jelzi a dr. Oetker Kft. senior product managere. //

 

Ez a cikk a Trade magazin 2022.08-09. 106-108. oldalán olvasható.

Kapcsolódó cikkeink