Folytatódik a „Tour de Tesco”

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 02. 01. 08:00

Kicsiben nem utaznak, csak nagyban, a minimum ezer négyzetméter. Alapból ekkora eladótérben gondolkodik a Tesco, amely tavaly huszonkét áruházat nyitott Magyarországon. Így most már 122 egységgel rendelkezik. A magyar vásárlót eddig is elsősorban az ár vezérelte, mostantól ez még inkább felerősödött – így értékelte dióhéjban a Tesco szempontjából a tavalyi gazdasági folyamatokat Hardy Mihály, a Tesco kommunikációs igazgatója.
Ám a karácsonyi időszak minden területen (friss áru, szárazáru, kozmetikai cikkek és vegyi áru, ruházat és tartós fogyasztási cikkek) a tervezettnél is jobban sikerült. A forgalom az inflációt beszámítva is dinamikusan bővült.
A gazdasági folyamatok nem zavarták meg az üzletláncot abban, hogy hosszú évekre kidolgozott stratégia alapján végezze tevékenységét, így a fejlesztéseket is. 2007-ben hipermarketből kilencet, szupermarketből pont egy tucatot nyitott a Tesco. Ezen felül Szegeden megnyitották az egykori Domus épületében az első Tesco Expresst, az úgynevezett kényelmi bolthálózat első képviselőjét.
Az üzletnyitásokat fejlesztések is kísérték, Sátoraljaújhelyen átadták az első úgynevezett zöld Tescót, amelynek 28-30 százalékkal alacsonyabb az energiafelhasználása, mint a hagyományos áruházaknak. Folytatták a benzinkúthálózatuk fejlesztését is: jelenleg 45 benzinkúttal a hazai üzemanyagpiac negyedik legnagyobb képviselője az üzletlánc. Ráadásul a Tesco volt az első nagyobb szereplő, amely 2007 augusztusában megkezdte az E-85-ös bioetanol üzemanyag forgalmazását.
A hazai piacon 16 százalékos részesedéssel rendelkező, és ezzel vezető pozícióban lévő kereskedelmi lánc áruválasztéka alapvetően nem változott. A belső arányok továbbra is az élelmiszertermékek dominanciáját jelentik, szezontól függően 75-80 százalékos részesedéssel a forgalomból.
Viszont tavaly szeptemberre esett a Tesco magyarországi történetének egyik legfontosabb eseménye, a Tesco Színes termékek bevezetése a piacra. Ezeknél a termékeknél a brand termékek minősége volt a meghatározó – a belső elvárás pedig mintegy 20-30 százalékkal alacsonyabb árat írt elő. Összesen négy kategóriában mintegy 1200 terméket vezettek be: friss és szárazárukat, háztartási vegyi árut és kozmetikai cikkeket. A vásárlók teljes mértékben visszaigazolták ezt a termékfejlesztést, a Tesco Színes (ez magyar elnevezés, valójában Tesco Standard) jelentős sikert ért el, részesedése a forgalomból az év végére elérte a 8-11 százalékot.
– A 2007-es évben megjelentek a hazai biotermékek mellett a cégcsoport központi beszerzésében az organic (bio-) termékek is, ezek részaránya egyelőre elég alacsony. A kávékategóriában pedig a Magyarországon még úttörőnek számító Fair Trade termékek, amelyek többek között azt garantálják, hogy a fejlődő országok kávétermelői olyan árat kapjanak a termékükért, amelyből futja a termelés fejlesztésére is, a dolgozók átlagosnál magasabb bérezésére is – ismertette Hardy Mihály.
Megtudtuk azt is, hogy az élelmiszer/friss áru területen továbbra is 75-80 százalékos a magyar beszállítók részaránya, és a Tesco továbbra is törekszik ennek az aránynak a megtartására.
A Tesco idei terveiről Hardy Mihály annyit elárult, hogy a lánc folytatja fejlesztéseit, földrajzi értelemben azonban nincsenek kijelölt területek, hiszen a Tesco szinte minden nagyvárosban jelen van. Több helyen már a második, harmadik Tesco áruház építése folyik. Tovább folytatódik a szupermarketek építése is, ezek között az új nyitások száma elérheti a tízet 2008-ban. Az idén ugyancsak folytatódik a kényelmi üzletek, a Tesco Expressek építése, ezek a 200-300 négyzetméteres boltok Budapesten és a vidéki városokban is megjelennek. Ennek eredményeképpen az év végére a Tesco áruházak száma valamennyi kategóriát figyelembe véve bizonyosan meghaladja a 130-at, a benzinkutaké pedig az 50-et. A forgalomról a pénzügyi év lezárása után, 2008 márciusában lesznek adatok.

Kapcsolódó cikkeink