Magazin: Folytatódhat az átlagárak emelkedése a kekszpiacon
A csipszadó okozta többletköltséget is hozzászámítva a kekszárak újabb emelkedése prognosztizálható. Drasztikus lisztáremelkedés nehezítette a közelmúltban a kekszforgalmazók életét. A kiskereskedelem csak nagyon nehezen fogadta el a megnövekedett átadási árakat. A lisztárak most csökkennek, de a keksz előállításához kapcsolódó más költségek jelentősen nőttek.
Tehát, bár a kiskereskedelem törekvése, hogy az átadási árak újra csökkenjenek, komolyabb fogyasztóiár-csökkenés kizárt a kekszpiacon. Sőt, Habuda-Salyámosy Rita, a Bahlsen kekszeket forgalmazó Maresi Foodbroker Kft. marketingvezetője ennél határozottabban fogalmaz:
– Sajnos a nyersanyagpiacokról nem egyértelmű hírek érkeznek, a cukor- és kakaóárak sem nyugodtak meg igazán, nem beszélve a forintárfolyam zuhanásáról. A csipszadó okozta többletköltséget is hozzászámítva a kekszárak újabb emelkedése prognosztizálható.
Egyre összetettebb a PL választéka
A Detki Keksz eladásain továbbra sem hagyott nyomot a válság, évről évre szolid eladásnövekedést tud felmutatni, tudjuk meg Pavlova Olgától, a cég tulajdonos-ügyvezetőjétől. Ebben legutóbb az is szerepet játszott, hogy részt vettek egy EU-segélyprogramban, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal szervezésében. A segítség nem pénzben, hanem gabonában érkezett, amivel komoly kiadásokat spórolt meg a cég.
A Detki Keksz fő növekedési terepe jelenleg a diszkont csatorna, ahol elsősorban a PL kategóriában tudják növelni forgalmukat. Pavlova Olga úgy tapasztalja, a láncok saját márkás beszállítóikkal szemben egyre magasabb követelményeket támasztanak. Sok megrendelés érkezik hozzájuk magasabb árkategóriájú keksztípusok, például reggelizőszeletek gyártására.
A kekszeladásokban a másik fontos csatornatípus a hipermarket.
– Az igazán erős akciókat, látványos kihelyezéseket, promóciókat a hipermarketekben lehet megszervezni – ad jó szereplésükre magyarázatot Habuda-Salyámosy Rita –, másrészt itt is folyamatosan bővül a saját márkák és az első áras termékek választéka, ami forgalomnövelő tényező. Hiszen tudjuk, hogy a magyar fogyasztó márka- és lánchűsége csökkent, viszont akcióérzékenysége nőtt a válság hatására.
Egészségtudatos újdonságok
A Detki Keksznek középvállalkozásként korlátozottak a lehetőségei a termékfejlesztésre. De, ha kicsiben is, mégis arra törekednek, hogy termékeiket minél inkább beillesszék az egészségtudatos étkezésbe.
Egyik ilyen új termékük a Mesefit kekszcsalád, amely négy reggelizőszeletből áll. Biokategóriában a háztartási keksz után most bio babakeksszel rukkoltak ki. A minősítéssel rendelkező újdonság hat hónapos kortól adható. A harmadik újdonság a Zab-álom termékcsalád. Az orosz származású ügyvezető már rég fontolgatta az orosz piacon nagy kedveltségnek örvendő zabkeksz bevezetését, és úgy gondolta, mostanra érett meg rá a hazai piac. A cég hamarosan új szegmensben is megjelenik, árulja el Pavlova Olga.
– Két fő eladásösztönző eszközünk az árakció és a kóstoltatás. Szeptember közepén részt vettünk a budai Várban megszervezett Édes Napok Csokoládé- és Édességfesztiválon, ahol jó tapasztalatokkal gazdagodtunk, közvetlen pozitív visszajelzést kaptunk a fogyasztóinktól.
A Detki Keksz hamarosan gyártáskapacitást növelő beruházásba fog. A tervezési szakasz lezárult, a munkálatok talán már idén megkezdődnek. 2013 áprilisára készül el az új üzemrész, amelyben elsősorban prémiumtermékek előállítását lehetővé tevő technológiát állítanak csatasorba – például töltött kekszekét. A beruházás másik célja egy saját raktárbázis létrehozása.
Meggyőző kóstoltatások
A Maresi Foodbroker több márkát is forgalmaz a kekszpiacon.
– A Bahlsen termékek esetében az újtermék-bevezetésekkel és a nagyon csokis termékekkel értünk el szép eredményeket, de a Leibniz termékcsalád is örvendetesen fejlődött a kategória és a termékek vonatkozásában is – emeli ki Habuda-Salyámosy Rita.
A Bahlsen termékcsalád több kategóriában van jelen a piacon, pozíciójuk és fejlődésük különbözően alakul. Az erős versenyhelyzetben lévő termékek, a szendvicskekszek és a zab alapú kekszek fontos részei a választéknak, de bővülés nélkül a Bahlsen márka nem tudna előre lépni a piacon. Ezért a HIT, a Hobbits és a prémium termékcsalád mellett külön odafigyelést kap az újonnan bevezetett Bahlsen Pick Up snacktermék és a Leibniz termékcsalád. A karácsonyi termékek az ünnepi időszakban egészítik ki, teszik sokoldalúvá a választékot.
– A Bahlsen és Leibniz termékeket akciókkal, trade promóciókkal segítjük – tudjuk meg a marketingvezetőtől. – Különösen az utóbbi márka esetében van nagy szerepe a kóstoltatásoknak, hiszen ilyenkor tudjuk kommunikálni a termék magas vajtartalmát és mérsékelt cukortartalmát. Íze minden fogyasztót meggyőz. Ugyanez vonatkozik a Bahlsen Pick Up kekszre, hiszen különösen magas vajtartalma, valamint az érdekes kombinációk választéka – vajas keksz csokikrémmel, vajas keksz csoki- és tejkrémmel, csokis keksz fehér csokival – nagy sikert aratott, komoly forgalmat generált. Részt vettünk az „Édes napok” rendezvényen, ahol sok más süteményes, csokis cég termékkínálata mellett a Bahlsen kekszek is nagyon szép értékesítési számot produkáltak, egyúttal lehetőség volt a fogyasztókkal való kommunikálásra, melynek során sok pozitív visszajelzést kaptunk. Ősszel internetkampánnyal és nyereményjátékkal támogatjuk a terméket.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >