Folyamatosan újratöltve
Elmúltak azok az idők, amikor az elemre azért volt szükség, hogy az esetleges áramszünetek idejére ne maradjon fény nélkül a család, és az elemlámpa mindig valahol kéznél volt. Mára számos olyan eszközünk van, amely elemmel működik, és ráadásul nagy energiaigényű készülék. Az elemvásárlás a mindennapok része lett.Az elempiac az utóbbi években ennek megfelelően egyre inkább eltolódott az újratölthető elemek irányába, ami nem csoda, hiszen a nagy energiafelvételű készülékek üzemeltetéséhez sokkal gazdaságosabbak, mint a szárazelemek.
– A digitális eszközök további térnyerése, illetve a mobil energiaforrást igénylő berendezések számának folyamatos növekedése miatt az újratölthető termékek súlya az értékesítésben folyamatosan fejlődik – mondja Iván András, a Varta Hungária Kft. trade marketing menedzsere.
Az ismert márkákban bíznak
A piac alakulása nemcsak a felhasználói oldalon történik meg, de a kínálat is változik.
– Minden jelentős gyártó képviselteti magát Magyarországon, új belépés nem jellemző. Inkább a saját márkás termékek terjedése tapasztalható. Azonban nagy értékű műszaki termékek esetében a fogyasztói bizalom nem terjeszthető ki könnyedén az ismeretlen/saját márka felé – tájékoztat a szakember.
Az árérzékeny fogyasztók számára nem csak a saját márkás alternatíva adódik.
– Az európai uniós csatlakozás új, általában alacsony árral fellépő távol-keleti szereplőket hozott a magyarországi elempiacra. Jellemzően zsugorfóliás kiszerelésben jelennek meg a boltokban, termékeik legfőbb ismérvei pedig, hogy nagyságrendekkel kisebb kapacitással rendelkeznek, és a környezetre gyakorolt hatásuk nem ismert – mondja Sebők Zita, az Energizer Magyarország Kft. marketingmenedzsere, majd hozzáteszi: – Nyugaton nagyobb arányban vásárolnak az emberek tartós és nem utolsósorban márkás elemet, hiszen felismerték, hogy a minőséget meg kell fizetni. Ez a trend Magyarországon is megfigyelhető.
Kiszámolós marketing
A piaci szereplők ATL-költése nem vethető össze a kozmetikai termékekével vagy a mosóporokéval, a cél leginkább az imázsépítés. A Duracell nyuszi és Mr. Energizer a kabalafigurához kötött reklámozást jelentette az elmúlt időszakban is, elsősorban a szárazelem szegmensben.
Az elemek kategóriájában is értékesítésösztönző szerepet játszik a másodlagos kihelyezés, lévén impulzustermék. Jellegzetessége azonban, hogy már igen kevés terméknél is nagy a hordozandó súly, ami különösen fontossá teszi a displayek stabilitási jellemzőit. Az eladáshelyi marketinganyagok széles körének használatáról számolt be az Energizer szakembere:
– Bolti reklámanyagként legfőképpen a wobblert alkalmazzuk, vagy a másodlagos kihelyezésekre, például papíralapú displayekre speciális, akciós koronát tervezünk. Ezen többnyire a megváltozott akciós árra vagy a promóciós termékre hívjuk fel a figyelmet, és ezt az elemek csomagolásán is igyekszünk jelezni akciós kör- vagy szalagmatricával.
Fontos trade marketing eszköz az árakció, amely lökést ad a vásárláshoz, és kiszámoltatja a fogyasztóval, megéri-e neki töltőt és elemeket venni, vagy maradjon inkább a hagyományos változatnál. Az Energizer 4+2 és 4+4-es családi csomagokkal ösztönzi vásárlóit.
Kérdésekre válaszoló promóciók
2007-ben a Varta szárazelemek és az újratölthető termékek megújulnak. Júliusban indult az Easy Energy, a Power Play és a Professional újratölthető szettek bevezetése. Az Energizer is tovább folytatja zászlóshajója, az Ultimate Lithium támogatását.
A displayek és a változó csomagolásból eredő figyelemfelkeltő bolti kép mellett a szezonban hoszteszpromóciókat és nyereményjátékokat is szerveznek a márkatulajdonosok.
– Mivel az elem olyan termék, amelyről számos különféle kérdést lehet feltenni, ezért az Energizer fontosnak tartja, hogy minél szélesebb fórumot biztosíthasson a vásárlóinak. Ezért egyre többször alkalmazzuk a hoszteszpromóciókat az üzletláncokban – tájékoztat Sebők Zita az Energizer részéről.
U. M.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
DélKerTÉSZ: Rekordmennyiségű magyar zöldség került a boltláncokba
Rekordmennyiségű magyar zöldséget juttatott el a belföldi áruházláncokba a DélKerTÉSZ…
Tovább olvasom >A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >