Magazin: Fizetni készpénzzel? Lassan a múlt…

Szerző: jungandrea Dátum: 2018. 10. 09. 07:26

A pénzügyi szolgáltatások digitalizálódása, azaz a készpénzről a teljes készpénzmentességre történő átállás világszerte tisztán látható tendencia. A digitális megoldások legfőbb előnye, hogy mind az idő-, mind a költségtényezők tekintetében hatékonyabban kezelhetjük pénzügyeinket. A szegmens szereplői az elmúlt időszakban számos újítással jelentkeztek, és a folytatás is sok izgalmas technikai vívmányt tartogat a felhasználók számára.

Dan Schulman, a PayPal elnöke szerint a készpénz még hosszú ideig jelen lesz a hétköznapokban, még akkor is, ha évről évre egyre többet használjuk a készpénzmentes megoldásokat.

Marcin Glogowski
közép- és kelet-európai régióért
felelős ügyvezető igazgató
PayPal

– A magyar piacot tekintve azt látjuk, hogy az utánvét még mindig igen népszerű. A PayPal és az Ipsos 2018-as Nemzetközi Fogyasztói Kutatása szerint belföldi webshopból történő rendeléskor minden második alkalommal készpénzzel történik a fizetés a csomag átvételekor, és a magyarok 20%-a ezt a fizetési módot választja külföldről történő vásárlás esetében is. A felmérésből az is kiderül, hogy a magyar fogyasztók belföldi vásárlás során három fő szempontot vesznek figyelembe a fizetési mód kiválasztásakor: a kényelmet, a biztonságot és a széles körű ismertséget – tájékoztat Marcin Glogowski, a PayPal közép- és kelet-európai régióért felelős ügyvezető igazgatója.

Az Edenred Magyarország Kft. 45 éve foglalkozik béren kívüli juttatási megoldásokkal világszerte és 25 éve hazánkban. Utalványaikat követően első juttatási kártyájukat 8 éve vezették be a magyar piacra, majd 2014-ben Mastercard alapú juttatási kártyákra tértek át.

Balázs Krisztián
ügyvezető igazgató
Edenred Magyarország

– A kártyás megjelenés az ügyfelek számára lényegesen csökkentette a havi megrendeléssel, kiosztással, szállítással és addicionális költségekkel járó adminisztrációt, ami az utalványnál elkerülhetetlen volt, a felhasználók pedig örülhettek a sokkal egyszerűbb és szélesebb körű felhasználásnak – tudjuk meg Balázs Krisztián ügyvezető igazgatótól, aki hozzáteszi: – Az elmúlt évek tapasztalatára alapozva elmondhatjuk, hogy a magyarországi cégek esetében szükség van digitális megoldásokra, hiszen az új generációk hozzáállása, tudása és elvárásai mind ez irányba mutatnak. Multinacionális, nagy létszámú partnercégeinknél kifejezetten olyan fejlesztésekkel értük el a legjobb hozzáadott értéket, mint a mobilapplikációk vagy az ujjlenyomatos autentikáció. A kisebb vállalkozások esetében a digitalizációra való igény inkább a szellemi foglalkoztatottaknál hangsúlyosabb.

Köles Kristóf, a Telenor Magyarország Zrt. senior termékmenedzsere azt tapasztalja, hogy az ügyfeleik egyre nyitottabbak ezen a téren, legyen szó SMS-alapú megoldásokról, mint például a mobilparkolás, vagy a többféle mobilfizetési megoldást összefogó Telenor Wallet alkalmazás. Évről évre dinamikusan nő az ezeket használó ügyfeleik száma.

– A Magyarországon megfigyelhető, nagy­arányú érintésmentes fizetés azt mutatja, hogy a lakosság felkészült az új technológiák használatára. Ezt támasztják alá a fesztiválokon látható készpénzmentes megoldások is, vagy éppen a kis forgalmú kereskedők számára kifejlesztett olyan megoldásaink, mint a Vodafone ReadyPay, amely egy Ingenico mPOS terminálra épül – mondja Sármay Bence, az Ingenico Group Magyarországért felelős értékesítési igazgatója. – Viszonylag hamar nagy váltás várható a kártyás fizetésekről a mobiltelefonnal végrehajtott fizetésekre, például a Google Pay, az Apple Pay vagy akár a bankok saját megoldásain keresztül. Az Ingenico támogatja ezeket a törekvéseket, és szorosan együtt dolgozunk az érintett piaci szereplőkkel annak érdekében, hogy termináljaink optimalizálva legyenek a legújabb fizetési módokra is.

Már karkötővel is fizethetünk

A Telenor Magyarország Zrt. több olyan megoldást kínál, amelyek célja, hogy az okostelefon pénztárcaként is működhessen, kiváltva a készpénz és a bankkártya használatát.

Köles Kristóf
senior termékmenedzser
Telenor Magyarország

– Mobilfizetési megoldásainkat a Telenor Wallet okostelefonos alkalmazás fogja össze, amely egy mobilszolgáltató-független, bárki számára elérhető mobiltárca. Számos fizetési megoldást tesz elérhetővé kényelmesen, biztonságosan, egy helyen. A MasterPass funkcióval a felhasználók mobilszámuk megadásával vásárolhatnak online, bankkártyaadataik megadása nélkül; de az alkalmazás érintéses fizetést is lehetővé tesz a Telenor MobilPass szolgáltatással NFC-képes, androidos mobiltelefokon. Nemrég viselhető érintésmentes fizetési megoldással jelentkeztünk. A Wallet karkötővel okostelefon nélkül is gyorsan, egy mozdulattal lehet fizetni az érintésmentes POS-termináloknál, ugyanúgy, mint egy PayPass bankkártyával – emeli ki Köles Kristóf.

Az Ingenico Group jövőre tervezi bevezetni PinOnGlass megoldásukat, amely lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy alacsony költségszinten lépjenek be az érintésmentes fizetések világába.

– Szintén nagyon szoros együttműködésünk van a Google-lal olyan Android alapú üzleti alkalmazások fejlesztésében, amelyek az Ingenico biztonságos fizetési megoldását alkalmazzák. A közelmúltban jelentettük be a világ első nyílt Android alapú terminálját, amelyben helyt kapott egy teljes értékű POS fizetési megoldás. Ez azt jelenti, hogy a kereskedő bármilyen Google Play áruházban elérhető applikációt telepíthet közvetlenül a fizetési terminálra, ami korábban nem volt lehetséges – avat be Sármay Bence.

Az Edenred Magyarország Kft. az elmúlt két évben számos olyan digitális újítást vezetett be, amely a bankkártyák használatánál már szintén elérhető.

– Az a tapasztalatunk, hogy egyszerű, kényelmes, self-ser­vice megoldásokat várnak el tőlünk a kártyahasználók. Ennek érdekében bevezetjük a „tranzakciós értesítés” szolgáltatásunkat az Edenred Pro alkalmazásunkban, amely azonnali értesítést küld a kártyabirtokosnak a sikeres vagy sikertelen tranzakciókról, illetve aktuális egyenlegéről. Szintén mobil­applikációnk használatát teszi könnyebbé az ujjlenyomatos beazonosítás, amellyel belépési adatok megadása nélkül tudja a kártyabirtokos használni az egyenleglekérdezés, PIN-kód emlékeztető, kártyaletiltás és további funkciókat – jelzi Balázs Krisztián.

Az elmúlt néhány évben számos újdonságot vezetett be a PayPal is, többek között azt, hogy számos piacon, köztük Magyarországon is elérhetővé vált az oldaluk a fogyasztók anyanyelvén.

– Ugyancsak népszerű szolgáltatásunk a Visszatérített visszaküldés, ugyanis néha előfordul, hogy átvételkor derül ki, hogy az online vásárolt árucikk nem egészen olyan, mint amire számítottunk. Ilyen esetekben az általános felhasználási feltételekben foglaltaknak megfelelően megtérítjük a visszaszállítás költségét – mondja Marcin Glogowski.

Egyre többen vásárolnak mobilról

Köles Kristóf elmondása szerint a vállalkozások számára egyre fontosabbá válik az üzleti folyamataik mérhetősége, az általuk használt megoldások bárhonnan, bármikor, lehetőleg mobileszközökről történő elérhetősége. Ennek érdekében nyitottak a technológiai újításokra, legyen szó mobilapplikáció-fejlesztésről, szenzor alapú felügyeleti megoldásról vagy éppen személy/jármű felügyeletről.

– Mivel gyakran egy újabb költségelemet látnak ezekben a beruházásokban, a mi feladatunk, hogy megmutassuk számukra azokat az üzleti előnyöket, amelyeket ezeknek az innovatív megoldásoknak a használata révén el tudnak érni. Az okostelefonos készpénz-helyettesítő fizetési megoldások nemcsak a felhasználók hétköznapjait könnyítik meg, de a feketegazdaság visszaszorításában is szerepük van. Ezen a téren mobilszolgáltatóként mi is sok lehetőséget látunk; például az üzleti ügyfeleink számára is mobilalapú, biztonságos, könnyen használható fizetési megoldásokat tervezünk kialakítani a már meglévő, felhőalapú irodai és mobileszköz-menedzsmentet biztosító szolgáltatások mellett – fejti ki a Telenor Magyarország Zrt. senior termék­-
menedzsere.

Általános tendencia, hogy az emberek világszerte egyre kevesebb időt szeretnének pénzküldéssel vagy fogadással tölteni, továbbá tartózkodási helytől és napszaktól függetlenül akarnak vásárolni, ahogy éppen kedvük tartja.

– A korábban említett kutatásból az is kiderül, hogy az online vásárlásra használt eszközöket tekintve a magyar piacon továbbra is az asztali számítógépek és a laptopok a legelterjedtebbek, de az interneten vásárló fogyasztók 44%-a már az okostelefonját is használja erre a célra, és ez az arány folyamatosan növekszik. Ennek megfelelően a webshopoknak a mobil-first szemlélet alapján kell optimalizálniuk a vásárlási folyamatot, ha tartani akarják a lépést a technikai innovációval – emlékeztet Marcin Glogowski.

Az Ingenico Group szakemberei azt tapasztalják, hogy az online kasszák és a POS-terminálok egyre szorosabban működnek együtt. Sok esetben a két eszköz már összekapcsolódik, tehát a kasszán megjelenő összeg már rögtön a terminálon is látszik, nincs szükség külön beütni.

– Innen már csak egy lépés, hogy a két eszközből egy legyen. Az ilyen új készülékek felhőalapon működnek majd, és mindig a legfrissebb szoftver fut majd rajtuk – vetíti előre a cégcsoport Magyarországért felelős értékesítési igazgatója.

Sármay Bence
Magyarországért felelős
értékesítési igazgató
Ingenico Group

Sármay Bence az NFC fizetési lehetőségek kiemelkedő szerepére is felhívja a figyelmet: már az összes Ingenico terminál támogatja az NFC fizetéseket, sőt a legújabb eszközeik már kifejezetten az NFC köré épülnek.

Az Edenred Magyarország Kft. távolabbi céljai és tervei között szerepel egy sor olyan fejlesztés, amelyek már valóban Y-generációssá teszik kártyákat és a legmodernebb banki és piaci kihívásoknak felelnek meg, mint például a mobil- és az érintésmentes fizetés vagy akár az egyedi igényekre szabott kártyák.

– Rendelkezésünkre állnak az Edenred nemzetközi hálózatában olyan kész benchmarkok, mint az Edenred Pay, egy saját mobil fizetési rendszer, de számos országban vezették be az ApplePay rendszert is. Termékfejlesztéseink mellett dolgozunk Paypass rendszeren is, de nem áll messze a teljesen virtuális kártya gondolata sem a megvalósítástól. Jelenleg juttatási kártyáinkat teljesen az ügyféligényekre tudjuk szabni, mind az elfogadóhelyek körében, mind abban, hogy kártyáink a lehető legközelebb kerüljenek tudásszintben egy banki megoldáshoz – fejti ki a vállalat ügyvezető igazgatója.

Budai K.

Kapcsolódó cikkeink