Magazin: Fény az alagút végén?

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 03. 17. 07:43

A Magyar Országos Panelen futtatott 800 fős, nemre, korra és régióra reprezentatív kutatásunkban azt vizsgáltuk, hogy a magyar lakosság hogyan tekint az előttünk álló évre, mennyire bizakodóak az anyagi helyzetüket tekintve, és ennek függvényében hogyan tervezik az idei kiadásaikat: mire költenek, és mi az, ahol visszafogják a kiadásaikat.

Optimistább várakozások

KontorZsuzsa-nms

Vendégszerző:
Kontor Zsuzsa
account manager
NMS Hungary

Egy különleges és nehéz év áll mögöttünk, így az idei „Várakozások 2021” kutatás eredményét mi, kutatók is az átlagosnál nagyobb érdeklődéssel vártuk. Az idei felmérés alapján most többen vannak olyanok, akik részben vagy teljesen elégedettek a családjuk anyagi helyzetével, a lakosság több, mint fele (54%) így vélekedik. Ebben az is szerepet játszhat, hogy a járvány hatására többen vannak, akik számára felértékelődött a jelenlegi életük, látva a másokat ért negatív hatásokat. Az életszínvonal fenntartása viszont nem könnyű, ennek érdekében a 2/3-uk rendszeresen vállal pluszmunkát vagy túlórát.

Bár a válaszadók 38%-a arra számít, hogy a család anyagi helyzete változatlan marad az idei évben, a tavalyi eredményekhez képest jóval többen derűlátóbbak: 30% szerint kisebb mértékben, de javulni fog a helyzetük (ez az arány tavaly óta megduplázódott), és 8% kifejezetten optimista 2021-et illetően. Vélhetően a tavalyi nehéz év után sokan úgy érezték, hogy leértünk a gödör aljára, és ez is közrejátszik abban, hogy jobbra számítanak az idén. Mikor a tavalyi évet követő változásokról kérdezzük a résztvevőket, óhatatlanul ehhez hasonlítják az előttünk álló időszakot.

A tervezett megtakarítások terén a lakosság több mint fele (54%) ugyanannyit vagy többet remél félretenni, mint korábban. A tavalyi év tapasztalatai alapján megnőtt az igény a biztonsági tartalék képzésére. A többi válaszadó viszont úgy látja, hogy idén nem tudnak félretenni, vagy éppen csökkenni fog az eddigi megtakarításuk összege.

 

Mire költünk az idén?

A válaszadók 80%-a tervez nagyobb mértékű kiadást: idén többen terveznek lakásfelújításra, bútorvásárlásra (44%) és nagyobb értékű műszaki cikk vásárlására (18%) költeni, mint tavaly. Megcsappant viszont a kül- és belföldi utazásokra fordítandó kiadások mértéke (37%, illetve 20%). A nagyobb összegű kiadásokat tervezők fele elsősorban a megtakarításaiból fedezné, kisebb arányban vannak azok, akik most kezdenek el félretenni vagy pluszmunkát vállalnak a cél elérése érdekében. Azok aránya, akik hitelt terveznek felvenni a nagyobb kiadásokra, 30%, ami a tavaly mért érték csaknem kétszerese. Ebben valószínűleg a nemrég meghirdetett lakásfelújítási támogatás és egyéb otthonteremtési könnyítések is szerepet játszanak.

A napi fogyasztási cikkek közül élelmiszerre a lakosság harmada tervez többet költeni az idei évben – ennek elsődleges okának az árak emelkedését látják. A résztvevők negyede több élelmiszert is vásárolna, mint korábban, és közel ugyanilyen arányban vannak azok, akik gyakrabban vásárolnának élelmiszert, a növekedés tehát főleg a fogyasztás növekedéséből várható. Jobb minőségű termékeket minden 6. válaszadó tervez vásárolni (17%).

 

 

Továbbra is odafigyelünk a tisztaságra, ami a járvány tartós hatása lehet: tízből egy megkérdezett tisztítószerekre is többet tervez költeni: nemcsak több terméket, de gyakrabban vásárolnának. Ugyanakkor a kozmetikumok esetében fordított a helyzet, ami az otthoni munkavégzésből adódhat: itt 30% jellemzően kevesebb költéssel tervez idén, ezt kevesebb vásárlási alkalommal, csökkent fogyasztással vagy olcsóbb termékek vásárlásával tervezik elérni.

A vásárlási szokások változása jelentős mértékű a lakosság háromnegyedénél: növekvő tudatosságra utal az akciók iránti nagyobb figyelem (39%), lista alapján végzett átgondoltabb vásárlás (35%) vagy a kevesebb vásárlási alkalom, ami kevesebb csábítással jár (21%). A kedvezőbb árú termékek és saját márkák vásárlását minden hatodik résztvevő tervezi. Ugyanakkor a válaszolók negyede nem tervez változtatni a korábbi vásárlási szokásain.

 

Mit várunk a járvány után az üzletekben?

A járvány ideje alatt az üzletláncok különböző higiéniai intézkedéseket vezettek be a vásárlók és a dolgozók védelmében. Arról kérdeztük a résztvevők véleményét, hogy a járvány elmúlta után is szükségesnek látják-e ezeket, és mi az, amit továbbra is szívesen látnának az üzletekben? A válaszadók kétharmada megtartana néhány intézkedést: közel felük elvárja a bevásárlókocsik és a kosarak gyakori fertőtlenítését, és a bejáratnál kihelyezett kézfertőtlenítőket is szívesen használnák a jövőben is. A pénztárnál lévő futószalag fertőtlenítése és az üzletek gyakori takarítása szintén fontos elvárás. Darabonként zacskóba csomagolt kenyeret minden tizedik vásárló vásárolna továbbra is szívesen.

 

 

A bolton belüli lehetséges aktivitások nem veszítettek a népszerűségükből a járvány miatt. Hostesspromóciót, kóstoltatást a vásárlók 60%-a örömmel venne. Még magasabb azok aránya, akik szívesen fogadnának egy adott termék vásárlása mellé járó ajándék termékmintát (78%), vagy egyéb, egy bizonyos termék vásárlása után járó ajándékot (86%) a boltban. Minden második résztvevő szívesen válaszolna a vásárlásaival kapcsolatos kutatási kérdésekre akár jelenleg is (52%), míg további 25% inkább a járványidőszak korlátozásai után venne részt bolti kutatásban. Ez azt mutatja, hogy a vásárlási szokásokat, POS-kommunikációt stb. vizsgáló in-store kutatásban való részvételi kedv nem csökkent a járvány miatt. Ez alapján a gyártók és a kereskedők számára elengedhetetlen bolti aktivitásokra és kutatásokra megvan a nyitottság, ami mindenképpen pozitív visszajelzést ad a területen dolgozó szakemberek számára. //

Kapcsolódó cikkeink