Felsőfokú jelzők alkonya
Hogyan szabad reklámozni a fogyasztókat leginkább érdeklő akciókat? Vajon érdemes-e a marketingben a legekre, vagyis a felsőfokú jelzőkre helyezni a hangsúlyt, egyáltalán a jelenlegi magyarországi gyakorlat megfelel-e az EU-direktíváknak? A választ dr. Firniksz Judittal, a Réti, Antall & Madl Landwell Ügyvédi Iroda munkatársával együtt kerestük, aki korábban a versenyhivatal Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője volt.Rendkívül erőteljesen növekedni kezdett a GVH által kiszabott bírságok összege, nemcsak a felfutóban lévő kartellügyekben, hanem az FMCG-szektor szereplőit, reklámozási gyakorlatukat alapvetően érintő fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásával kapcsolatos eljárásokban is. A büntetések nagyságára jellemző, hogy egyetlen ügyben annyi bírságot szabtak ki, mint az azt megelőző egyes években összesen, s ez a tendencia 2005 után 2006-ban is folytatódott.
Öt év alatt ötszöröződött a büntetés
Mint dr. Firniksz Judit elmondta, az üzleti szektor fogyasztók felé irányuló kommunikációját, marketinggyakorlatát, vagyis az ún. B2C kommunikációt vizsgálják a versenyhivatal szakértői.
A Gazdasági Versenyhivatal szakértői a láncok esetében elsősorban a reklámújságok tartalmát vették górcső alá, különös tekintettel a termékismertetőkre. Az egyes hibákra elsősorban az egyre szaporodó számú fogyasztói panaszok hívták fel a figyelmet. Számos esetben a reklámújságok szerkesztési gyakorlata kissé kaotikus, nem világos, melyik leírás és ár melyik áruhoz tartozik.
– Az egyik gyakori probléma, hogy az akciósan hirdetett termék (leggyakrabban élelmiszer) ára nem annyi, mint amennyi az újságban szerepel. Ez az árfeltüntetési gyakorlat nem szűnő hiányosságaira is felhívja a figyelmet – magyarázza dr. Firniksz Judit –, éppen ezért indokolt lenne növelni a belső ellenőrzési pontokat. A jelenlegi helyzetben az árakat érintő problémák mellett meglepően sokszor fordul elő, hogy a meghirdetett akciós termékekkel kapcsolatban elérhetőségi problémák merülnek fel, azaz a húzóterméket, aminek előnyös ára miatt a vásárlók bemennek az áruházba, esetenként már az akciós időszak első napján sem lehet megvenni minden egységben. Ahogy szaporodnak az ezek miatt benyújtott panaszok, úgy emelkedik a kiszabott bírság összege. Öt évvel ezelőtt 20-30 millió forint még kiugrónak számított, most már az esetenként kiszabott 100 millió forintos bírság sem megy ritkaságszámba.
Szigorúbb irányelv jön
A növekedés vélhetően 2007-ben sem áll meg: a versenytörvény szerint a büntetések kiszabásánál figyelemmel kell lenni az érintett fogyasztói réteg nagyságára. Miután immár több esetben tapasztalható, hogy a saját reklámújságokban használatos képi és szöveges formák köszönnek vissza a cégek televíziós hirdetéseiben is, így az esetleges kifogásolt esetekben a bírság még jobban emelkedhet, hiszen a televízión keresztül akár milliós tömeg is elérhető.
Az utóbbi időben nagyon sok esetben adott félreértelmezésre lehetőséget a meghirdetett árgarancia, amikor bizonyos feltételek esetén visszafizetik a fogyasztónak az áru árát, de azt már elég nehéz kideríteni, hogy ki mikor és hol ejtheti szerét ennek. Vagy például, hogyan lehet bizonyítani, hogy a vevő talált olcsóbbat?
A fogyasztói panaszok jelentős csökkenéséhez vezethetne dr. Firniksz Judit szerint, ha ezeket házon belül lehetne elintézni, az adott áruházban észlelt hibát helyben és azonnal orvosolnák, így a fogyasztónak sem kellene utánajárnia és hatóságokhoz fordulnia, míg az ügy elintéződik. A felmerülő problémák többsége a belső monitoringrendszer felülvizsgálatának szükségességére hívja fel a figyelmet, amit a több százezres árucikkszám és a megnövekedett fogyasztói tudatosság különösen szükségessé tesz.
További igen gyakran kifogásolt marketingfogás a felsőfokú jelzők használata: ha egy termék a legjobb, legtisztább, a legfehérebb vagy éppen verhetetlennek hirdeti magát, akkor a reklámozó bizton számíthat arra, hogy előbb-utóbb megkérik, igazolja ezt az állítását. Ugyanis minden, az adott termékhez kapcsolódó állítást megfelelően alá kell támasztani, például azt is, ha egy mosópor tízszeres fehérítő hatást ígér az összes többihez képest.
E probléma gyökere tehát azon marketingkommunikációs gyakorlatban rejlik, amelyik szinte kizárólag alacsony árakkal vagy felsőfokú jelzőkkel kívánja felhívni az árura a figyelmet. Elsősorban ezen kellene változtatni, márcsak azért is, mert 2007 júniusában Magyarországon is életbe lép az EU Parlament és Tanács által elfogadott, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló 2005/29/EK irányelv, ami egységesíti, és sok szempontból szigorítja a megítélést. A direktíva tartalmazni fog egy feketelistát is, vagyis egységbe foglalja azokat a kereskedelmi magatartásformákat, amelyek minden további mérlegelés nélkül büntethetők. A hírek szerint ezen a listán előkelő helyen szerepelnek majd az úgynevezett becsalogató reklámok.
Lakatos Mária
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >