Drágultak júliusban az élelmiszerek – állapította meg a FAO
Július volt a harmadik egymást követő hónap, amikor a globális élelmiszerárak emelkedtek, főképp a gabonafélék, cukor és tejtermékek magasabb jegyzése okán, állapította meg az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO).
A FAO élelmiszerár-index, hónapról hónapra nyomon követve a nemzetközileg legfontosabb öt élelmiszer-termékcsoport azok kereskedelmi értékével súlyozott árváltozását, 2015 januárja óta nem volt ilyen magasan: 2,3 %-kal haladja meg a júniusi és 10 %-kal a tavaly ilyenkori értékét.
Május óta töretlen az emelkedés a FAO gabonaár indexében, amely 5 %-kal nőtt júliusban. A búza különösen magas áron cserélt gazdát a nemzetközi piacokon, mivel a forró és száraz időjárás keresztbe tett a tavaszi vetésnek az észak-amerikai kontinensen. A rizsnél szezonális hiány idézte ugyanezt elő. Közben a kukorica ára stabil maradt.
A másik éllovas a cukor volt, a szintén 5 %-os áremelkedésével – amire idén még nem volt példa. Szakértők a brazil reál felértékelődésével magyarázzák a trendfordulást. Azonban még így is nagyon alacsonyan, tavalyhoz képest 26 %-kal van lejjebb a cukor ára.
Több mint 3 %-ot erősödött a tejtermékek ára, a vaj, sajtok és a teljes tejpor drágulása miatt. A szűkös exportkészletek miatt a vaj ára nagyot ugrott, ezt a mozgást a többi tejtermék nem követte.
A FAO által mért növényiolaj-árak 1 %-kal csökkentek és ezzel az elmúlt egy év legalacsonyabb szintjén zártak júliusban. A pálmaolaj termelési kilátásai jónak mondhatók Délkelet-Ázsiában, közben a kereslet globálisan nem kiugró.
A húsár-index nem változott érdemben, mivel a birkahús áremelkedését ellensúlyozta a marha-, sertés- és szárnyas hús árának csökkenése.
Kapcsolódó cikkeink
FAO: a globális élelmiszerárak több mint másfél éves csúcsra emelkedtek novemberben
Novemberben 2023 áprilisa óta a legmagasabb szintre emelkedtek a globális…
Tovább olvasom >Megugrott a FAO globális élelmiszerár-indexe
Az elmúlt 18 hónap legmagasabb értékére ugrott az élelmiszer-alapanyagok globális…
Tovább olvasom >Drágul a szaloncukor: a kakaóbab árának emelkedése is hatással van az ünnepi édességre
A szaloncukor, amely a magyar karácsonyi hagyományok elengedhetetlen része, idén…
Tovább olvasom >További cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >