Fair Trade a szegényebb országok érdekében
Egyre több cég csatlakozik a Fair Trade kezdeményezéshez, vállalva, hogy termékei előállításakor nem okoz környezetpusztítást és nem zsákmányolja ki a helyi munkásokat, mindenekelőtt a gyerekeket és a nőket.
A Fair Trade mozgalom fő célja, hogy a termelők méltányos árat és biztos jövedelmet kapjanak az áruikért, azaz a nagy, jellemzően nyugati feldolgozóipari társaságok ne tudják kizsákmányolni a szegényebb országok kis érdekérvényesítő erővel rendelkező beszállítóit.
Az alapanyagok így ugyan többe kerülnek, de a Fair Trade-esek szerint a méltányos árat a földművesek több helyen vissza tudják forgatni a saját közösségük javára, és azokban az országokban, ahol ennek már van kultúrája, ezt a hozzáállást bizonyos fogyasztói csoportok (őket hívják gyakran tudatos vásárlóknak) is méltányolhatják.
Egyre több nagyvállalat szavaz a Fair Trade termékek forgalmazására és előállítására, eddig az Unilever és a Tesco voltak a kizsákmányolás elleni küzdelem élharcosai, de a minap a Nestlé is bejelentette, hogy hajlandó az eddiginél többet fizetni a szegény kakaótermesztőktől megvásárolt kakaóbabért, hogy feltehesse a Fair Trade logót egyik legkedveltebb csokoládéjára, a Kit Katra.
Magyarországon is meg lehet találni a szegény országok kizsákmányolása ellen indított mozgalom termékeit, de még gyerekcipőben járunk a méltányos kereskedelem terén.
A védjegy alig ismert és nagy az árkülönbség is, de ha ebben is követjük a nyugati példát, akkor jó eséllyel az igazságos cikkek iránt nálunk is megnő majd a kereslet.
Bár nem nagy arányban, de már vannak az országban Fair Trade termékek, melyeket 12 nagykereskedő importál. Főleg kávé, kakaó, nádcukor és ezek feldolgozásából készült árucikkek között találhatók méltányos áruk, még a tömegellátásra berendezkedett hipermarketekben is vannak ilyen termékek – bár az is igaz, hogy az Auchanban és a Tescóban is egyetértettek azzal, hogy csak elenyésző mennyiségben – írja az Origo.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >