Mindent a vásárlók kényelméért
Legyen gyors, kényelmes, hangulatos. Legyen minden információ átláthatóan és azonnal elérhető, lehetőleg a mobilon is. Legyen egy helyen, egyszerre elérhető az összes termék és szolgáltatás. Legyen a vásárlás élmény. Ez ma egy „klasszikus” üzlethelyiség kialakítása előtt kötelezően mormolandó mantra. Hogyan lehet elérni, hogy a digitális világnak, a környezetvédelmi követelményeknek és az egyre összetettebb vásárlói igényeknek egyszerre megfeleljenek az eladóterek? Erről kérdeztük a piac szereplőit.
A Wanzl a kereskedelem rendszerpartnereként az üzletberendezés legátfogóbb termékprogramját kínálja az áruházak és kereskedelmi egységek számára. Nagy Edit, a WANZL Magyarország Kft. értékesítési vezetője kiemelte, hogy termékeik, tevékenységük vezérmotívuma a kereskedelem számára minőségi, innovatív megoldások, valamint technológiai tanácsadás nyújtása:
– A Retail Systems részleg magába foglalja az önkiszolgáláshoz szükséges alaptermékek, mint bevásárlókocsi, bejárati rendszerek, árukínálók gyártását és értékesítését. Shop Solutions divíziónk komplett üzletberendezést és ezekhez tartozó designtervezési munkálatokat, valamint kivitelezési szolgáltatást kínál. Önálló divíziót alkot a logisztikai és ipari folyamatokhoz kialakított termékcsoportunk, ez talán a legkevésbé ismert üzletágunk itthon, az e-commerce előretörésével számítunk az itthoni fellendülésre is. Komplett üzletberendezés üzletágunk elsősorban olyan partnerek igényeire specializálódott, akik olyan belső koncepció, design kialakítására törekednek, mely amellett, hogy élményvilágot teremt, egyértelműen beazonosíthatóvá teszi az üzletet.
Nagy Edit
értékesítési vezető
WANZL Magyarország
A bevásárlókocsi és kosár az egyedüli olyan berendezések, melyeket az üzlet, habár „berendezésként” vásárol, de a vásárló használja. Nagy Edit kihangsúlyozta:
– A bevásárlókocsiban rejlő lehetőségek manapság még kihasználatlanok. Termékkínálatunkban számos olyan modell áll rendelkezésre, mely cégarculati elemek, színek visszatükrözésével kiváló image-hordozó eszközként használható. Egyértelmű trend ma már itthon is, hogy eltérő vevőcsoportok, generációk egyedi igényére kialakított kocsik is helyet kapnak a kocsipark kínálatban: gyerekkocsi, Fun-Mobil autós kocsik, speciális bevásárlókocsi mozgássérült gyermekkel érkezőknek, bevásárlókocsi kerekes székhez. A kézikosarak területén nálunk az Eco – újrahasznosított műanyagból készülő – kosárrésszel kialakított megoldások kerültek előtérbe.
A vevőterelő rendszerek alapvetően lezáró, irányító-terelő funkciót töltenek be:
– A mai modern motorosan nyíló eGate rendszereink, amellett hogy az üvegkaros kialakítással észrevétlenül fogadják a vásárlót, olyan biztonsági funkciókkal is rendelkeznek, melyek érzékelik a jogtalan kifelé irányuló mozgásokat. Az önkiszolgáló kasszarendszerekkel integrálható Exit-Gate rendszerek mint egy beépített biztonsági szűrő, csak a fizetési nyugta ellenőrzését követően lépteti ki a vásárlókat.
A bolti kereskedelem a mai e-kereskedelem és digitális világában új utakat keres, és a Wanzl ehhez is kínál olyan megoldást, mellyel hangsúlyozható a vásárlási élmény. A Wanzl connect applikáció az üzlet folyamataiba illesztett digitális eszköztár. A modulok egymástól függetlenül is rendszerbe állíthatók:
– Az RFID-tagekkel azonosított Smart bevásárlókocsik folyamatosan fontos információkat gyűjtenek a vevők vásárlási útvonalairól. Az igény szerint hozzákapcsolt Customer modullal bevásárló listák, személyre szabott ajánlatok, márkainformációk generálhatók. A fizetési mód mobilfizetéssel vagy önkiszolgáló kasszánál is történhet. A Store Management modul közös platformot biztosít a kasszapultok, bejárati rendszerek, sütőgépek, üvegvisszaváltó automaták és hűtőrendszerek felügyeletéhez.
A Wanzl közel 20 éve a Tomra cég disztribútoraként is tevékenykedik. Hazánkban főképp a betétdíjas üvegek törvény által előírt visszavételének automatizálására történik a gépek beállítása, sajnos a szelektív irányra a kereskedelemnek jelenleg nincs elég motivációja.
– Maga a technológia adott, léteznek olyan kompakt gépek, melyek integráltan több funkciót ellátva képesek betétdíjas és nem betétdíjas göngyölegeket szelektíven visszagyűjteni. Az üzlettér méretétől, a visszagyűjtésre kerülő göngyölegek kapacitásigényétől függően az adott üzletre szabott rendszerek alakíthatók ki. Egy jól működő, tiszta üvegvisszaváltó az üzlethez köti azt a vásárlót – jelzi Nagy Edit.
Természetes fényben
A GE-t Thomas Edison, a világ első sorozatgyártású izzólámpájának feltalálója alapította, a vállalat alkotta meg az első, látható fénytartományban működő fénykibocsátó diódát, a LED-et. Tóth Károly, GE Fényforrás üzletág európai értékesítési igazgatója úgy látja, hogy a világítástechnika az elmúlt években sosem látott átalakuláson megy át:
– A piaci igények átalakulása és a folyamatos innováció eredményeként a hagyományos világítástechnikai termékeink mellett egyre nagyobb teret hódít magának a LED-technológia. Azt tapasztaljuk, hogy partnereink komplex világítástechnikai megoldásokat keresnek, nem kizárólag a meglévő fényforrások korszerűbbre cserélését. Vevőink elvárásai szerint szélesítettük eddigi fényforrás-portfóliónkat, illetve bővítettük LED-es kül- és beltéri lámpatestválasztékunkat is. Számos szempontot figyelembe kell vennünk egy-egy üzlethelyiség világításrendszerének kialakításánál. Egy 8-10 órán keresztül nyitva tartó üzlethelyiségben, ahol folyamatos a vásárlói jelenlét, fontos az áruk megfelelő megvilágítása, ami kihangsúlyozza a termékek természetes színeit és tulajdonságait is. Az utóbbi évek tendenciái egyre inkább az intelligens megoldások irányába mutatnak, mivel a modern világítási rendszerek lehetővé teszik, hogy adatokat gyűjtsünk, és a világítást ennek megfelelően szabályozzuk akár az energiatakarékosság, akár a felhasználói élmény javítása érdekében.
A világítástechnika folyamatos fejlesztésének egyik kiemelt célja a környezetvédelem és fenntartható energiagazdálkodás. Az egyre népszerűbb LED-es technológia használatánál akár 50-60%-os energiamegtakarítást is elérhető.
– A világítástechnika egyike azon ágazatoknak, ahol az energiafelhasználást, és ezáltal a szén- dioxid-kibocsátást közvetlenül, nagymértékben csökkenthetjük – hangsúlyozza Tóth Károly. – Úgy látjuk, hogy partnereink nem pusztán a fényforrás, hanem az egész lámpatest cseréjére összpontosítanak, mert a LED karbantartása sokkal egyszerűbb és költséghatékonyabb, és jóval magasabb élettartammal rendelkezik. Egy üzlet világítási rendszerének kialakításánál egy úgynevezett „világítástechnikai audit” során mérjük fel az energiafogyasztást és a lehetséges megoldásokat. Szoftveresen lemodellezzük a helyiséget vagy a kültéri felületet, és az így szerzett adatok alapján ügyfeleink átfogó képet kapnak a korszerűsítés utáni állapotról, valamint pontos becslést nyújtunk a várható energiamegtakarításra és a beruházás időbeli megtérülésére vonatkozóan is. A komplex szolgáltatáscsomag segítségével minden előzetes információt meg tudunk adni vevőinknek, hogy a lehető legjobb döntést tudják meghozni. Emellett a piaci igényeknek megfelelően folyamatosan bővítjük termékeink és szolgáltatásaink választékát, valamint fejlesztjük a különféle intelligens megoldásokat.
Az „okos” üzleteké a jövő
Szabó Dávid, a Szintézis Informatikai Zrt. vezérigazgatója kihangsúlyozta, hogy a Szintézis egyik húzóágazata egyértelműen a retail megoldásoké, csak ez az üzletág több mint 1 milliárdos árbevételt generált az előző évben.
– Saját és honosított szoftveres megoldásaink iránt nagy a kereslet, több hazai vezető kereskedelmi lánc retailtendereiben nyertünk vagy vagyunk versenyben. A legkeresettebb megoldásaink a teljesség igénye nélkül: SZIKE Áruforgalmi és Készletvezető Rendszer, Back Office és Front Office rendszerek és VRS kereskedelmi szoftvercsomag – sorolja. – Szoftveres megoldásainkon túl egyértelműen a Pricer elektronikus polccímkéket kell kiemelnünk. A piacon az egyik legmegbízhatóbb infrastruktúra a Priceré, akár ötvenezer címkét is tudunk kezelni egyetlen üzlethelyiségben, mint például számos hazai Praktiker barkácsáruházban, de már roll-outban telepítjük prémium kategóriás élelmiszerboltokban is. Speciális megoldásaink közül a receptkioszkot emelném ki, amely célirányos tartalomszolgáltatással piacképes, folyamatosan kapunk ügyféligényeket, de a tényleges megvalósítások száma nem növekszik dinamikusan.
Szabó Dávid
vezérigazgató
Szintézis Informatikai Zrt.
Szabó Dávid kiemelte, hogy a kereskedelemben egyre inkább érződik a szakképzett eladók hiánya, erre a problémára jelentenek megoldást a kasszazónák és kereskedelmi rendszerek automatizálási lehetőségei. Az automata kasszák tekintetében az elkövetkezendő években nagy előrelépésre számít.
– Természetesen a nemzetközi terjeszkedés is célunk, de ezt román és szlovák leányvállalatainkkal valósítjuk meg – árulja el. – Stratégiánk egyik kulcsmondata a „megoldás egy kézből”. Mivel forgalmazott hardvereinkhez mi fejlesztjük a szoftvert, nincsenek kompatibilitási problémák, a partnerek egyéni kéréseit is gyorsan tudjuk kezelni. Kereskedelmi szoftvereink skálázhatók és modulárisak, így egy sarki vegyesbolt és egy több üzletes üzletlánc, de akár egy nemzetközi multinacionális cég több országot lefedve is tudja alkalmazni. Romániában és Szlovákiában az ottani kasszajogszabályoknak megfelelő rendszert is tudunk szállítani. A Szintézis Zrt. retail oldalról a szoftverekre koncentrál, ebben szeretnénk teljesen testre szabott és modern, előremutató integrált megoldást szolgáltatni. Az adatelemzés terén vannak erre szakosodott cégek, megoldások, velük erősítjük az együttműködésünket, így komplex megoldást tudunk adni a partnereinknek. Saját, 300 millió forintból megvalósított cloud (felhő) megoldásunkkal ügyfeleinknek kívánunk többletszolgáltatást nyújtani. A felhő infrastruktúrája költséghatékonyságot, megbízhatóságot garantál, optimális egy integrált rendszer bevezetéséhez, így egyre több régi és új ügyfelünk nyit a megoldás felé. A felhőben üzemelő POS Back Office Rendszerünk például egy három országban jelenlévő multinacionális vállalatot szolgál ki egy infrastruktúra alatt. Nincsenek vállalkozásonkénti infrastruktúraberuházások, a rendszer üzemeltetésénél különben gyakran jelenlévő kompatibilitási problémák, a vezetők egy zárt rendszerben foghatják össze a három ország értékesítését.
Egyedien hűvös megoldások
Pólus Adrienn, a TC Hungary Kft kereskedelmi és marketingigazgatója elmondta, hogy cégcsoportjuk 1986 óta gyárt és forgalmaz kiváló minőségű hűtőberendezéseket:
Pólus Adrienn
kereskedelmi és marketingigazgató
TC Hungary
– A saját gyártású termékek mellett importberendezés-kínálatunk az egyik legnagyobb Magyarországon. Termékskálánkat folyamatosan bővítjük, így 2016-ban a meglévő hűtéstechnikai és nagykonyhai divíziónkat egy harmadik taggal, a konyhai kiegészítőkkel bővítettük.Legnépszerűbbek továbbra is a hazai gyártású termékeink, hiszen azok tudják legrugalmasabban kielégíteni a vásárlók igényeit, és a legjobb ár-érték arányt garantálják. A tervezéstől a gyártásig minden részfolyamatot mi felügyelünk, így biztosítva a kiváló minőséget. Cégünk egyedi hűtőkamrák gyártásában is már évek óta meghatározó piaci szereplő. Évi több száz hűtőkamrát építünk, amely szám évről évre jelentős mértékben nő. Az üzlethelyiségekben használt hűtéstechnikai megoldások esetében növekedett az igény az egyedi hűtőkamrák iránt, így a keskeny, üvegajtós megoldások piacán is erősödés figyelhető meg. A széles körben ismert és alkalmazott fali regálok, egymás mellé helyezett – sok esetben nem túl esztétikus – egyedi hűtők helyett már nagyszerű alternatíva a hűtőkamra. Egy épített, keskeny, üvegajtós kamra, a régi berendezések cseréjénél, új üzlethelyiség kialakításánál mindenképpen megfontolandó, mivel a jó megtérülési mutatók mellett számos egyéb előnyét is kiemelhetjük. Magasabb a hőszigetelési értéke, mint a hűtőgépeknek, egyedi méretben készülnek. Intelligens műszaki megoldásokkal, speciális polcokkal ellátva kontrollálható a termékek adagolása, illetve nem termel a vevőtérbe hőt, hőcserélő beépítésével a hulladékhő melegvíz előállítására, egyéb helyiségek kiegészítő fűtésére is hasznosítható. Cégünk elkötelezett a zöld megoldások alkalmazásában, ezért örülünk, hogy partnereink is szívesebben választanak olyan megoldásokat, amelyek a lehető legkisebb károsanyag-kibocsátással járnak, illetve újrafelhasználható anyagokból készülnek. //
Mizsei K
Kapcsolódó cikkeink
Kenyér és cirkusz – A nap képe
Bár Yukiko Morita, a fiatal japán dizájner egészen biztosan nem…
Tovább olvasom >Magazin: Érintéskerülő vásárlók
A távolságtartás, a zsúfoltság kerülése is igény marad az új…
Tovább olvasom >Posztpandémia – új korszak az eladótérben is
A pandémia számtalan kihívás elé állította a fizikai, bolti kereskedelmet.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >