Európai Nielsen-körkép XIII. – Infláció felett bővült a szlovák és a cseh piac

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 02. 05. 08:00

Mind Csehországban, mind Szlovákiában az infláció feletti mértékben nőtt az FMCG kiskereskedelmi forgalma tavaly. A cseheknél a legnagyobb forgalmú kereskedelmi vállalatok rangsorának élén a Lidl- és Kaufland-láncokat tulajdonló Schwarz-csoport áll, míg Szlovákiában piacvezető a Tesco. Északi szomszédunknál az élelmiszer és a háztartási vegyi áru kiskereskedelmi forgalma – értékben – 5,9 százalékkal nőtt 2007. december–2008. novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Éves összehasonlításban tizenegy hónap inflációja 4,6 százalékot tett ki.
Mennyiségben már jóval kisebb, 0,8 százalék emelkedést mért a Nielsen ottani vállalata.
– Ha azonban nem a teljes évet nézzük, hanem csak a legutóbbi hat hónap trendjeit, akkor megállapítható: értékben kisebb lett a növekedés üteme, mennyiségben pedig a pozitív mutatóból mínusz 0,5 százalék lett – tájékoztat Martin Laska, a Nielsen prágai vállalatának kereskedelmi kapcsolatok igazgatója, aki mind a szlovákiai, mind a csehországi kutatásokban illetékes.

Toplistán a CBA Slovakia
Az 5,5 millió lakosú Szlovákia bolthálózatának érdekessége, hogy ott is erős a szövetkezeti tulajdon. A Jednota 2265 hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb üzletet működtet, míg további 58 egységet a 401–1000 négyzetméteres szegmensben. Forgalma meghaladta az 1 milliárd eurót 2007-ben, és ezzel a Tesco mögött második az ottani kereskedelmi vállalatok toplistáján.
Utána következik a Schwarz-csoport két lánca, a Lidl és a Kaufland. Utóbbi hipermarket nagyságú, s közben diszkont árpolitikát folytat. November végén az 1001–2500 négyzetméteres szegmensben 1 Kaufland áruház működött Szlovákiában, a 2500 négyzetméter felettiben pedig 32.
Említést érdemel, hogy a Németországból Lengyelország felé is terjeszkedő Kaufland-lánc átugrotta Magyarországot, és a román, horvát, valamint bolgár piacra lépett be.
Érdekes még a toplistán, hogy negyedik helyre került a CBA Slovakia Kft.
A Tesco pedig nemcsak 5 szuper- és 45 hipermarketnek, hanem 19 diszkontjának is köszönheti erős pozícióját.

Boltláncok és változások
Mekkora a szlovák kiskereskedelmi forgalomból a boltláncok részesedése? A 400 méteresnél kisebb, hagyományos üzleteké a pálma, 40 százalékkal. Több mint Magyarországon. (Nálunk ugyanakkor az élelmiszer bolti eladásából 38, a háztartási vegyi áruéból 18 százalék jutott erre a szegmensre.)
A 2500 négyzetméternél nagyobb hipermarketekre 31 százalék jutott. A szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 négyzetméteres szegmens mutatója 25 százalék. A vegyiáru-szaküzletek részaránya pedig 4 százalék.
Martin Laska figyelemre méltónak tartja az eltérő növekedési ütemeket: a koncentrálódás folytatását jelzi, hogy a hipermarketek forgalma egyik évről a másikra értékben 8,8, mennyiségben 3,4 százalékkal bővült.
A 401–2500 négyzetméteres szegmens növekedést jelző mutatója 11,3 és 6,0 százalék. A hagyományos üzletek mindössze 1,1 százalékkal növelték eladásaikat értékben, de az eladott áru mennyisége 4,7 százalékkal kevesebb lett.
A vegyiáru-szaküzletek növekedése is elmaradt mind az átlagtól, mind az inflációtól, 2,7, illetve 2,2 százalékkal.


Tea, majonéz és kávé a növekedés élén
A legnagyobb forgalmú 30 élelmiszer-kategória forgalma 5 százalékkal emelkedett Szlovákiában 2007. december–2008. novemberben, az előző évhez viszonyítva.
Csökkent vagy stagnált például a rágógumi, cukorka és tejdesszert forgalma.
Átlag alatt nőtt mások mellett a listavezető sör, tej, szénsavas üdítőital, gyümölcslé és sajt bolti eladása.
A legmagasabbak közé tartozik viszont a tea, majonéz és kávé két számjegyű növekedési mutatója.
Megjegyzendő, hogy Szlovákiában nem mérik a húskészítmények bolti eladását.
– A top 30 forgalmából a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletekre átlagosan 53 százalék jutott tavaly, míg egy évvel előtte 51 százalék. Ebből a szempontból kimagaslik teánál a 79, reggeli ceráliáknál pedig a 73 százalékos arány. A kereskedelmi márkák részesedése a top 30 forgalmából egyik évről a másikra 2 százalékponttal, 18 százalékra emelkedett – mutat rá Martin Laska.

Csak nemzetközi cégek a cseh toplistán
Csehországban a tavalyi infláció 4,1 százalék. Ezzel szemben az élelmiszer és háztartási vegyi áru kiskereskedelmi forgalma – értékben – 11,1 százalékkal nőtt 2007. december–2008. novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Mennyiségben azonban csak 3,3 százalék emelkedést mért a Nielsen.
Martin Laska fontosnak tartja hozzátenni:
– Ha viszont csupán október–novembert vesszük, akkor értékben 6,3, míg mennyiségben 0,8 százalékkal nőtt a cseh kiskereskedelem forgalma az előző hasonló periódushoz képest.
A 10,2 millió lakosú Csehország bolthálózatánál szembetűnik, hogy a kereskedelmi vállalatok tízes toplistáján csak nemzetközi vállalatok szerepelnek. Az élcsoportban a Schwarz-csoport Lidl- és Kaufland-láncaival, a holland Ahold cég Albert szupermarketjeivel és Hypernova hipermarketjei-vel, valamint a Tesco található háromféle bolttípusával: hiper- és szupermarkettel, valamint diszkonttal.
A cseh élelmiszer-kiskereskedelem nagyfokú koncentráltságát több tényező jelzi. Például ott 262 hipermarket működött múlt év novemberben, szemben a szlovákiai 107-tel.
A cseheknél a hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb boltok részaránya a forgalomból tavaly mindössze 20 százalék. A hipermarketeké 36 százalék, a diszkontoké 19, a szupermarketeké 17, míg a drogériáké 8 százalék.
Átlag felett tudták növelni forgalmukat a hipermarketek mellett a dinamikus diszkontok. Utóbbiak bolti eladása értékben 18,9 százalékkal nőtt. Mezőnyüket a Lidl 197, a Penny Market 183, a Plus 123 és a Tesco 42 diszkontáruháza alkotta, a novemberi adatok szerint.
Magyar szemmel érdekes a cseh láncok listáján, hogy a Billa 159 üzlettel szerepel rajta. Nálunk pedig néhány évvel ezelőtt eladta egységeit, és kivonult a piacról.

Csokoládé, snack, tejdesszert…
A legnagyobb forgalmú 30 élelmiszer-kategória forgalma – értékben – átlagosan 10 százalékkal emelkedett Csehországban 2007. december–2008. novemberben az előző évhez viszonyítva.
Csökkenést egyiknél sem regisztrált a Nielsen. A listavezető sör stagnált. (A nálunk legnagyobb forgalmú húskészítmény a cseheknél csak a hatodik helyen áll.)
A fent említett átlag alatt nőtt például az édes keksz, vaj és margarin, joghurt, szénsavas üdítőital, továbbá a gyümölcslé eladása.
Az átlagot meghaladó mértékben lett nagyobb többek között a csokoládé, snack vagy tejdesszert mutatója.
A top 30 forgalmából a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletekre 70 (!) százalék jutott tavaly, 1 százalékponttal több, mint az előző évben.
Ebből a szempontból kimagaslik a reggeli cereáliák 88 százalékos aránya. De átlag felett koncentrált például a joghurt, gyümölcslé, a szeszes italok közül a bitter, valamint a jeges tea értékesítése.
A prágai Nielsen-igazgató rámutat:
– A kereskedelem jelentős koncentrációja ellenére a kereskedelmi márkák 18 százalékos csehországi részaránya ugyanakkora, mint Szlovákiában.

Csehországban és Szlovákiában az FMCG kiskereskedelmi forgalomból a bolttípusok
piaci részesedése 2007. december–2008. novemberben, százalékban
Bolttípus Szlovákia Csehország
Hipermarket 31 36
Szupermarket n. a. 17
Diszkont n. a. 19
401–2500 nm 25 n. a.
Hagyományos, 400 nm-es
és kisebb üzlet 40 20
Drogéria 4 8
Forrás: Nielsen

Csehországban és Szlovákiában a legnagyobb forgalmú tíz élelmiszer-kategória kiskereskedelmi forgalmának növekedési üteme 2007. december–2008. novemberben,
az előző hasonló időszakhoz képest, százalékban
Kategória Szlovákia Kategória Csehország
Sör 4 Sör 10
Csokoládé, édesség 8 Sajt 15
Édes keksz és nápolyi 8 Csokoládé, édesség 12
Tej 4 Ásványvíz 9
Ásványvíz 9 Édes keksz és nápolyi 8
Kávé 11 Húskészítmény 10
Szénsavas üdítőital 1 Vaj és margarin 8
Vaj és margarin 8 Joghurt 7
Joghurt 5 Kávé 11
Sós snack 7 Bor 6
Megjegyzés: Csehországban a sajtot és a bort csak a 400 négyzetméteresnél nagyobb csatornákban mérik.
Forrás: Nielsen

Kapcsolódó cikkeink