Európai Nielsen-körkép VI. – Erősek a hagyományos boltok Lengyelországban

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 06. 27. 08:00

A hipermarketek száma Lengyelországban növekszik ugyan, de piaci részesedésük mégis csökken. Növelte viszont tavaly piaci részesedését a 301–2500 négyzetméter közötti csatorna, amelybe a szupermarket és a diszkont tartozik. A Nielsen lengyelországi vállalatának adatai szerint a hagyományos boltok tartják pozíciójukat.Csehországhoz vagy Magyarországhoz képest az élelmiszer-kereskedelem koncentrációja sokkal lassabban halad Lengyelországban. Az élelmiszert árusító boltok 98 százalékának az eladótere 300 négyzetméter alatt marad, és a hagyományos kis boltok száma alig csökken.

Kioszk, vegyesbolt, parfüméria…
Az EU egyik legelaprózottabb bolthálózatát találjuk Lengyelországban. A 38,5 millió lakosú országban a Nielsen cenzusa olyan üzlettípusokat is regisztrál, amelyek más fejlett országban már eltűntek a kínálatból. Például 24 ezer utcai kioszk működött december végén Gdansk és Zakopane között, ugyanannyi, mint egy évvel korábban. Kínálatukat főleg testápoló szer, valamint kozmetikum alkotja, továbbá háztartási vegyi áru és némi élelmiszer.
Még mindig 6500 az olyan vegyesboltok száma, ahol sok más termék mellett inkább vegyi árut árusítanak, mint élelmiszert.
A több mint 4 ezer drogéria mellett ugyanannyi kozmetikai szaküzlet/parfüméria várja a vevőket. Itt is változatlan a boltszám.
A trafikok száma meghaladja az 1000-et, a zöldség-gyümölcs piacok és cigarettaárusok rubrikájában 2700 egység szerepel.
A kiskereskedelmi forgalomból a hagyományos bolttípusokra a Nielsen által mért élelmiszerekből 56, háztartási vegyi árukból 44 százalék jutott tavaly. A tendencia mindkét termékcsoportnál növekvő, az egy évvel korábbi mutatók ugyanis 55, illetve 41 százalékosak. Ehhez képest a nyugat-európai átlag 15 százalék körül mozog. De például Belgiumban, Franciaországban és Hollandiában 10 százalék alatt marad a hagyományos boltok piaci részesedése, a Nielsen adatai szerint.

Átrendeződtek a hipermarketek
Ugyanakkor a 300 négyzetméteresnél nagyobb, modern csatornák piaci részesedése 42-ről 41 százalékra csökkent tavaly az előző évhez képest, más bolttípusok növekedési üteme ugyanis felülmúlta a hipermarketét.
Lengyelországban 23 új hipermarketet nyitottak tavaly, és így a legnagyobb eladóterű üzletek száma 250-re nőtt az év végére. Piaci részesedésük azonban élelmiszernél 15 százalékról 13-ra változott. Háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál pedig 29-ről 25 százalékra módosult a mutató.
Egyes vélemények szerint a 2500 négyzetméternél nagyobb lengyel hipermarketek elérték a növekedés határait.
Ha azonban az egyes láncok boltszámának növekedését nézzük, akkor sajátos helyezkedés körvonalazódik. Ahogyan mondani szokták, erősen zajlott az élet a hipermarketek lengyel piacán tavaly. A francia Casino cég Géant nevű egységeit ugyanis megvette a német Metróhoz tartozó Real. A holland Ahold vállalat Hypernova egységeit pedig a francia Carrefour illeszthette bele hálózatába, és ezzel megelőzte a szegmensben eddig éllovas Tescót.
A Carrefour hipermarketjeinek számát tavaly 67-re növelte, az előző év júliusi 35-ről. Ugyanebben az időszakban a Real 30 áruházról bővült jelentősen – ötvenre. A bővülés azonban a felvásárlásnak köszönhető, mert mindössze egyetlen új egységet nyitott a Real. A Tesco szintén 50 hipermarketet működtet, szemben az előző évi júliusi 48-cal.
Az említett láncok mellett a lengyelországi hipermar-ketcsatornában még a német Kaufland, francia Auchan és E. Leclerc játszik számottevő szerepet.

Kapcsolódó cikkeink