Európai FOOD program – hamarosan Magyarországon is: a jólét elősegítése egészséges és fenntartható táplálkozással
Az európai riasztó elhízási arányokra reagálva az Edenred és közszférában tevékenykedő partnerei életre hívták a FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand) programot azzal a céllal, hogy felhívják a figyelmet a kiegyensúlyozott étrend fontosságára a munkanapokon is.
A program 2009-ben indult hat országban (Belgium, Csehország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Svédország). Az Európai Bizottság által társfinanszírozott tesztprojektként kezdődött, amely lehetővé tette a partnerek számára, hogy innovatív ajánlásokat és kommunikációs eszközöket dolgozzanak ki a munkavállalók és az éttermek megszólítására. A tesztprojekt biztató eredményének köszönhetően a FOOD program 2012-re hosszú távú programmá vált, azóta Szlovákiában, Portugáliában, Ausztriában és Romániában is elindult.
A FOOD program koordinátoraként az Edenred a Ticket Restaurant/Edenred hálózatot használja arra, hogy felhívja a figyelmet a kiegyensúlyozott étrend fontosságára a munkavállalók és a partneréttermek körében.
A program koordinációja és felépítése egy újfajta együttműködést teremtett meg a köz- és a magánszféra között (PPP – public private partnership), melyben minden együttműködő partner egy közös cél elérése érdekében dolgozik, pénzügyi kapcsolat nélkül.
A program értékelésének keretében minden évben felmérés készül a két célcsoport körében. Ma ez a FOOD barométer jelenti a munkanap alatti egészséges táplálkozási szokások megismerésének egyetlen forrását Európában. A válaszadók visszajelzése megerősíti: jelentősen változott az egészséges táplálkozáshoz való hozzáállás az elmúlt években, csakúgy, mint a körültekintő döntés az ebéd helyének vagy az étel típusának választásakor. Az éttermek válaszaiból kiderül, hogy ismereteik az egészséges táplálkozásról gyakran nem elég mélyek, így szívesen veszik a segítséget annak fejlesztésében.
A FOOD barométer 2020-as kiadását a nemzetközi járványhelyzet kontextusához igazították, amely különösen erősen sújtja a vendéglátást. A kérdőívet az Edenred 20 országára, köztük Magyarországra is kiterjesztették. Fontos volt megérteni, hogy az éttermek képesek-e alkalmazkodni az új egészségügyi kontextushoz, továbbra is nyitva tartani és elvitelre értékesíteni. Másrészt fel kellett mérni a felhasználók fogyasztásának változását, hogy megértsük a válság vásárlóerejükre és szokásaikra gyakorolt hatását. A kérdőív megmutatta, hogy az éttermek többsége képes volt változtatni értékesítési folyamatain, miközben a felhasználók gyakran rendeltek általuk korábban látogatott vendéglátóegységekből, ezzel is bizonyítva hűségüket.
A program 2019-ben ünnepelte tizedik évfordulóját, ennek alkalmából két figyelemre méltó hivatalos elismerést is kapott:
• az Európai Bizottság által kiadott „Best practice certificate”-et a program hozzájárulásáért az egészséges életmód népszerűsítésének érdekében;
• az Egyesült Nemzetek Szervezetének díját a program hozzájárulásáért a fenntartható fejlődési célok megvalósításának érdekében (a nem fertőző betegségek vonatkozásában).
A FOOD program ritka példája az EU által, az Egészségügyi program keretében finanszírozott projekteknek, ahol a finanszírozás lejárta után nemcsak hogy tovább folytatódik a tevékenység, hanem új országokban is bevezetésre került. Az Edenred 2021-ben tervezi a program bevezetését Magyarországon is, annak érdekében, hogy hozzájáruljon hazánkban is az elhízás elleni küzdelemhez. (x)
Kapcsolódó cikkeink
A feldolgozott élelmiszerek helye a kiegyensúlyozott étrendben
Az elmúlt évtizedben az élelmiszereknek sokféle osztályozása született, amelyek közül…
Tovább olvasom >Átfogó fizetésiterminál-megoldás elektromos járművek töltéséhez Európában
A Mastercard és a Last Mile Solutions azzal a céllal…
Tovább olvasom >A Borsodi a magyar futballválogatott hivatalos söre
Együttműködési megállapodást kötött a Borsodi Sörgyár és a Magyar Labdarúgó…
Tovább olvasom >További cikkeink
Ismét változás előtt a Magyar Élelmiszerkönyv
Az elmúlt néhány év viszontagsága felhívta a figyelmet az élelmezésbiztonságra,…
Tovább olvasom >Dedikált menopauza-részleget hozott létre a brit Tesco
Menopauza-részleget tesztel a brit Tesco: a női változó korhoz kapcsolódó…
Tovább olvasom >Mit eszel holnap?
A Nestlé Hungária rendszeresen méri a magyar lakosság egészséges táplálkozáshoz…
Tovább olvasom >