Erősödő lojalitás a szupermarketek és diszkontok iránt

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 09. 24. 08:00

Tovább nőtt a modern bolttípusok fontossága a vásárlási döntésekben. A korábbiakhoz képest több fogyasztó számára lett a leggyakoribb vásárlás helyszíne hiper-, szupermarket vagy diszkont. A hagyományos kiskereskedelmi csatornáknak nagyobb szerepe például a szomjoltó italok vagy kekszek, rágcsálnivalók, a szaküzleteknek pedig a húsáru és zöldség-gyümölcs beszerzésében van. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen ShopperTrends című tanulmánya.A kutatás során megkérdeztük a háztartások főbevásárlóit és vásárlási döntéshozóit: hol költik el az élelmiszerre, személyi higiéniai termékekre és vegyi árura fordított összeg legnagyobb hányadát? Nos, háromnegyed részük nevezett meg olyan láncot, amely valamely modern csatornához tartozik.
A modern bolttípusok helyzete is változik azonban. Egyik oldalon ugyanis a legtöbb pénzt hipermarketben elköltők aránya 3 százalékponttal csökkent, 31 százalékra. A másikon viszont a diszkont „híveinek” hányada 2 százalékponttal emelkedett, egyik évről a másikra, 11 százalékra.

Megállt a friss áru
Megváltozott az élelmiszerre fordított kiadások összetétele: megállt a friss áru fellendülése. A háztartások különböző friss termékekre 7 százalékkal kevesebbet költöttek tavaly, mint az előző évben.
Ez különösen hátrányosan érinti a vásárlások hagyományos helyszíneit, amelyeknek még mindig jelentős a piaci részesedése.
A friss árucikkek forgalmának csökkenésében szerepet játszik drágulásuk; jelentősen emelkedett a friss gyümölcs és zöldség mellett a húsfélék, a tej és a tojás fogyasztói ára.

Megosztó diszkontok
A többi élelmiszerre és a háztartási vegyi árura szánt pénz szempontjából a legkedvezőbb pozíciót tavaly is a hiper- és a szupermarketek élvezték. A két bolttípusban ugyanis a megkérdezett főbevásárlók és vásárlói döntéshozók mintegy harmada szokta elkölteni pénze legnagyobb részét.
Egyelőre úgy látszik, hogy a vásárlók a diszkontokat ellentmondásosan ítélik meg. Egyrészt 1-2 százalékponttal bővült az olyan vásárlók köre, akik az FMCG-termékekre fordított kiadásaik legnagyobb részét diszkontban költik el. Szintén többen lettek, akik a megkérdezés előtti héten vagy hónapban jártak diszkontban.
De a másik oldalon nőtt azok száma is, akik nem veszik fontolóra, hogy diszkontban vásároljanak.

Szakboltok le-föl
A hagyományos, általános élelmiszerboltok pozíciója érdemben változatlan maradt tavaly az előző évhez képest. Csökkenni látszik viszont a friss zöldséget és gyümölcsöt árusító szakboltok jelentősége.
Szintén szűkültek a lehetőségek a háztartási vegyi árut, valamint az édességet, süteményt árusító szakboltok számára.
Pozitív a trend viszont a drogériáknál: folytatódik a fellendülésük. Ezeket a boltokat 6 százalékponttal többen veszik figyelembe a vásárlási döntéseknél, mint egy évvel korábban, és ugyanennyivel emelkedett az alkalmi vásárlók aránya is.
Az online csatornák szerepe a napi fogyasztási cikkek vásárlásánál még mindig elhanyagolható. n

Kapcsolódó cikkeink