Magazin: Érintéskerülő vásárlók
A távolságtartás, a zsúfoltság kerülése is igény marad az új normálisban, így érdemes jobb hozzáférhetőséget biztosítani a boltokban vagy egy-egy részlegen. A kasszazóna zsúfoltsága helyett praktikusak a biztonságos távolságban elhelyezett önkiszolgáló pénztárgépek. Az egyre modernebb gépek, berendezések és a vírusvédő plexifal szintén megszokott kellék lett az eladóterekben.
A minőségi bevásárlókocsikról és üzletberendezésekről ismert Wanzl a komplett kereskedelemtechnológiai termékpaletta szélesítése érdekében a norvég Tomra üvegvisszaváltó és betétdíjas csomagolások szelektív visszagyűjtésére alkalmas technológiáját is értékesíti hazánkban.
A Tomra üvegvisszaváltó gépekkel az eladótérbe lépés előtt találkozik a vásárló. Az általában infrás érzékelővel, rendelkező gépek nagy része érintőképernyővel működik. Esetükben lehetséges touchfree (érintésmentes) funkció beállítása, amivel a blokk automatikusan kiadásra kerül. A képernyők ugyanúgy vírushordozók lehetnek, mint a gombos vagy egyéb felületek.
– Számos bolti eszköz használata a pandémia után is várhatóan fennmarad, mert egyrészt a vevőknek biztosítanak komfortos vásárlást, másrészt a kereskedőket támogatják – mutat rá a hosszú távú alkalmazás előnyeire Kerekesné Nagy Edit, a WANZL Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.
Átlátszó védőfalak
A vírushelyzetben megnőtt az igény a finompékáru higiénikus tárolására, olyan rendszerekre, melyekből átlátszó higiéniai fedél mögül lehet kivenni az árut. Több nemzetközi lánc már a COVID előtt is elkezdte az ilyen jellegű bútorok alkalmazását, de most a hazai vevők részéről is fokozott igény jelentkezik. A Wanzl-modulokból felépíthető Bakeoff-pékárus állványok gyors, esztétikus és higiénikus hozzáférést biztosítanak a pékáruhoz.
A boltban több helyen, a sajt- és csemegepultnál, a kasszáknál is találkozhatunk a világjárvány első heteiben megjelent vírusvédő plexifalakkal.
– Tavaly március közepétől egyik napról a másikra kellett az új kihívásoknak és vevőigényeknek megfelelnünk. Hirtelen hiánycikké vált plexit és más alapanyagokat vadásztunk, arcpajzsot csomagoltunk, a kartondisplay-gyártás helyett kasszaplexiket terveztünk és gyártottunk – emlékszik vissza Kolonics Attila, az Artmatch ügyvezetője.
A régió legnagyobb POS- és egyedi in-store eszközöket gyártó cége több mint 1500 kasszát szerelt fel éjjel-nappal dolgozó szervizcsapattal. Fertőtlenítő állomásokat terveztek és gyártottak. Gyakorlatilag 2 hét alatt új termékkört alakítottak ki. Hétvégeken is dolgoztak, a kollégákat két műszakra osztották, folyamatos teszteltek. Figyeltek, és sokat tanultak Kínától, hogy ott mire volt szükség, és ajánlották itthon is a kereskedőknek. Az idei nyári horeca nyitásra is sok kültéri eszközzel készülnek, köztük asztali kínálókkal, újszerű elválasztókkal, teraszkiegészítőkkel.
Fenntartható hűtés
A világjárvány alatt a hűtött és fagyasztott termékek iránti kereslet nőtt, így a hűtők mellett szinte minden vásárló elhaladt.
A Carrier világszinten piacvezető a kereskedelmi hűtéstechnikai bútorok és rendszerek fejlesztésében és forgalmazásában, a látványos hűtött áru bemutatásában. A Carrier elkötelezett a természetes hűtőközegek (elsősorban a CO2) felé, melyeknek nincs ózonréteg-károsító hatása.
A pandémia alatt elsősorban a szerviztevékenységük lett összetettebb, hiszen a kollégák csak védőfelszerelésben végezhették munkájukat. Nagy hangsúlyt fektettek a leszerződött boltok távelérésére GPRS vagy IP kapcsolatokon keresztül. Olyan hűtőbútor-ajtókilincseket is ajánlottak, amelyek rövid időn belül megsemmisítik a vírusokat, így a COVID-19-et is.
Idén március elsején életbe lépett az EU ún. ECO Design direktívája. Ez nagyon szigorú szabályokat vezet be a kereskedelmi hűtőbútorok energiahatékonyságát illetően. 2023 szeptemberében a norma további 20%-kal szigorodik.
– A mi hűtőbútoraink és kulcsrakész hűtéstechnikai rendszereink hatékonyak, energia-takarékosak, robusztusak, ergonomikusak, és erősítik a bolti értékesítési élményt, továbbá környezetbarát technológiát képviselnek. A jövő a minél transzparensebb, esztétikusabb, energiahatékonyabb hűtőbútoroké. A karbantartási és szervizelési feladatokat felváltja majd a prediktív, távelérési kapcsolatokon keresztül begyűjtött műszaki adatok elemzésén alapuló, megelőző szerviztevékenység, amely segítségével elkerülhetjük a váratlan leállásokat, így biztosítva a magas szintű ügyfél-elégedettséget – jelenti ki Körmöczi László, a Carrier Hungary, Adriatica ügyvezető igazgatója.
Folyamatos fejlesztés
A Thermotechnika-Crown közel 40 éve gyárt professzionális hűtéstechnikai berendezéseket a retail és horeca szektor számára. Az energiahatékonysági és környezettudatossági szempontok mindig kiemelt szerepet játszanak a gyártmányfejlesztésben. Elsők között szorgalmazták az üvegajtóval és külső aggregáttal felszerelt hűtőbútorok alkalmazását. Az élelmiszerüzletekben és a benzinkutakon kiépített, zárt üvegajtós TC-hűtőkamrák nagy üvegfelületei vonzóvá teszik az árukínálatot.
– Innovatív cégként igyekszünk gyorsan reagálni a megváltozott igényekre. Az új fejlesztésű TC Sandi automata kézfertőtlenítő-adagoló és TC Clair légtisztító berendezéseink támogatják az üzletekben történő, egészségügyi szempontból biztonságos értékesítést. Professzionális felhasználásra gyártjuk ezeket a készülékeket is, az üzletek, irodák és közösségi terek higiéniáját szem előtt tartva – hangsúlyozza Pólus Adrienn, a Thermotechnika-Crown Cool Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója.
Öt éve, egy szoftverfejlesztő céggel közösen vágtak bele egy „unattended retail system” (felügyelet nélküli kereskedelmi rendszer) megoldású hűtőberendezés gyártásába. A TC Innovendi ma már a francia, angol és izraeli piacokon közkedvelt készpénzmentes bevásárlóhely. A TC ezen termékei megoldást nyújtanak a személyzet nélküli 24 órás értékesítésre is. A felügyeleti rendszer salesriportok lehívására és távolról irányítható termékpromóciókra is lehetőséget ad. A továbbgondolt változat, a „micro market capsule”, amely egy eladó nélkül üzemelő, állandóan nyitva tartó, online monitorozott üzlet.
Testre szabott, integrált megoldások
Az Origo-Software Kft. vonalkódtechnikára épülő, számítógép alapú pénztárgépeket és hozzájuk kapcsolódó áruforgalmi rendszereket fejleszt és forgalmaz. Egyes boltokban vagy bolthálózatokban egy központi modul révén használható, illetve a webshopot integráltan kiszolgálja.
– Rendszerünk 40 év szakmai tapasztalatra épül, tud bizományosi, letéti készletet, LOT-számot, szavatossági időt kezelni. Gyorsan reagálunk, 1-2 hét alatt leprogramozzuk az egyedi igényeket. A különlegességünk az, hogy az új technológiákat ötvözzük rendszereink meglévő széles körű funkcionalitásával. A fejlődés a további automatizálás, az interneten keresztüli kommunikáció, a hardver eszközök méretének csökkenése irányába halad. Fontos, hogy ezeket az előnyöket kisebb cégek is igénybe tudják venni – mondja dr. Biró Fruzsina Szilvia, az Origo-Software Kft. ügyvezetője.
Az egyre gyorsabb számítógépek és adatátviteli kommunikáció, az erre épülő adóhatósági és banki szabályok változása minőségi változást fog hozni az üzleti, kereskedelmi ügyvitel területén. Hamarosan valamennyi számlázási, forgalmi, banki adat naprakészen feldolgozva megjelenhet az okostelefonon.
Az automatizálás felgyorsítja a fizetést, egyszerűsíti az egyéb kereskedelmi ügyviteli folyamatokat. Az Origo-Software rendszerrel lehetséges az áruk automatikus bevételezése elektronikus szállítólevél vagy számla alapján. A vonalkódos termékazonosítást lehetővé tevő és az áruforgalmi rendszerrel, mérleggel, bankterminállal és a webshoppal integrált kasszába csak egyszer kell felvinni az adatokat, minimálisra csökkentve a tévedés lehetőségét. A webalapú rendszer már akár egy tableten is elérhető.
Gyorsabb árazás és fizetés
Az egymástól való távolságtartás miatt előtérbe kerültek az önkiszolgáló pénztárgépek, ahol emberi kontaktus nélkül, gyorsan fizethetnek a vásárlók. A magas áteresztő képességnek köszönhetően csökken a sorban állás ideje. A járvány miatti munkaerő-kiesés kezelésében is segíthetnek az önkiszolgáló kasszák, hiszen 4-5 pénztárra elég egyetlen munkatárs.
Megnövekedett a kereslet a Cashkeeper fizetőállomásra is, amellyel a pénztárosnak nem kell a pénzhez érnie, így higiéniai szempontokból biztonságosabb a munkavégzés, és pénzváltáskor sok idő spórolható meg az automatizált készpénzkezelő rendszerrel.
A pandémia hatására a vásárlások jelentős része áttevődött az online térbe, így sorra indították el online jelenlétüket olyan üzletek is, amelyek eddig csak fizikai bolttal várták vásárlóikat. Az online értékesítés azonban sokkal gyorsabb árazást, kommunikációt és reakciót igényel, amit papíralapú árazással már nehéz lekövetni, ezért a PRICER polccímkék iránti kereslet megugrott. Az elektronikus polccímkékkel gyorsabb és érintésmentes az árazás, valamint folyamatos kommunikációra képes a webshoppal, így kevesebb munkával is garantálható az egységes árképzés minden felületen.
– Informatikai vállalkozásként egyértelmű számunkra, hogy az innováció felé kell „menekülnünk”. Olyan eszközöket és megoldásokat helyezünk előtérbe, amelyek automatizálnak, és választ adnak a pandémia okozta kihívásokra, úgy, hogy később, a járvány után is hasznos eszközök maradhassanak – nyilatkozta Szabó Dávid, a Szintézis Zrt. vezérigazgatója.
A modernizáció kora
A Laurel sokat tett azért, hogy az önkiszolgáló kasszák a legkülönfélébb területeken működő, változatos méretű üzletek számára elérhetővé váljanak. A cég érintésmentes fizetési megoldásai, fejhallgatórendszerei vagy épp elektronikus polccímkéi iránt is egyre nagyobb az érdeklődés, az igazi „slágertermék” azonban a teljesen saját fejlesztésű önkiszolgáló kassza.
Nemzetközi téren is bizonyító eszközeik itthon már 2-3 kasszás boltokban is debütáltak, adott esetben a hagyományos pénztár kiemelésével felszabaduló helyen. Ez az innováció jelentősen hozzájárulhat, hogy a jövőben a boltok kisebb személyzettel is megbízhatóan működjenek. Az önkiszolgáló pénztárak mellett lehet csak 1 hagyományos kassza nyitva, sőt csupán egyetlen kezelő felügyelheti az automatizált zónát. Mára jóformán elképzelhetetlen, hogy egy újonnan nyíló vagy modernizálódó üzlet ilyen technológia nélkül fogadja vevőit. Ez a munkaerő optimalizálásában és a vásárlói élmény fokozásában is segítő lehetőség mára a biztonságérzetet is fokozó, nélkülözhetetlen „kellék” lett.
– Mivel a járványhelyzet alatt átélt események hatására az emberek hosszú távon is a személyes érintkezésektől mentes vásárlási lehetőségeket keresik, ezzel párhuzamosan a technológiai vívmányokhoz való alkalmazkodóképességük is javul, véleményem szerint Magyarországon is közelebb van a teljesen automatizált üzletek korának beköszönte, mint azt sokan gondolnák. Egy biztos: a Laurel a jövőben is kiemelt szerepet vállal a hazai boltképet egyre inkább átformáló, elkerülhetetlen modernizációs folyamatban – vallja Bessenyei István, a Laurel Cégcsoport tulajdonos-ügyvezetője.
Terminálok, automaták
2021 januárjától minden online kasszát használó kereskedő köteles elektronikus fizetési módot biztosítani vásárlóinak. Az intézkedés jelentősen meggyorsította a készpénzkímélő megoldások terjedését, ami csökkenti az egészségügyi kockázatot is, mivel 2020 április közepe óta már 15 ezer forintos értékhatárig lehet a terminál megérintése nélkül kártyával és okostelefon vagy okosóra segítségével fizetni. Az elektronikus fizetések legnépszerűbb, legegyszerűbb és legkényelmesebb módja továbbra is a bankkártyás – vagy egyéb NFC-chippel ellátott eszközzel történő, POS-terminálon keresztüli fizetés.
Praktikus tanács, hogy a kereskedők és a szolgáltatók, akik zárva voltak, nyitás előtt néhány nappal kapcsolják be, és ellenőrizzék le a terminálok működését, mert előfordulhat, hogy bizonyos frissítéseket el kell végeznie a készüléknek, akár távoli hozzáférésen keresztül.
– Azt látjuk, hogy a járvány hatására jelentősen emelkedett az igény az önkiszolgáló automaták és az ezeknél történő érintésmentes fizetés iránt. Legyen az kávé-, étel-, parkoló-, jegyeladó, csomagküldő automata, vagy éppen beléptetőrendszer, a fogyasztók már fokozottan igénylik az olyan megoldásokat, mint az Ingenico SELF család önkiszolgáló megoldásai – mondta el Bakonyi András, a piacvezető Ingenico Magyarországért felelős értékesítési igazgatója. //
SuperShop – fókuszban a vevő
A pandémia három hullámában a vásárlók élethelyzete radikálisan megváltozott, de a fogyasztási igény, a törekvés a személyes biztonságra, a lehető legkevesebb kontaktusra és üzletlátogatásra fennmaradt. A vásárlások gyakorisága csökkent, a kosárértékek nőttek. Az első számú boltválasztási szempontok és a vásárlói kommunikáció felértékelődtek
– Magyarország piacvezető többvállalatos hűségprogramjaként mindent megtettünk a megváltozott élethelyzetet megélő vásárlók tájékoztatásáért. A kommunikáció gyors átsúlyozása offline-ból online-ra és az innovációink mind őket segítették – hívja fel a figyelmet Hovanyecz Norbert, a SuperShop Kft. ügyvezetője.
A személyes érintkezés, de szórólap vagy készpénz láttán is felmerül a kérdés: nem koszos, nem fertőz? A megoldást a korlátozó intézkedések bejelentését követő pár héttel a hűségkártya digitalizált megjelenése jelentette. A MySPAR applikációban szórólapok, kuponok és pontgyűjtésre alkalmas, virtuális SuperShop QR-kódos kártya működik. Az OMV&SuperShop alkalmazásban a kuponok és a virtuális QR-kódos kártya mellett SuperShop NFC kártya is letölthető, így a pontbeváltás is meg tud valósulni kontaktusmentesen.
– Egy éve hiányoznak az eladótérből a mosolygós hoszteszek. Mi itt is innovációval léptünk elő, új kollégánk SuperPepper – egy humanoid robot – személyében. Az ő jelenléte üdítő színfolt a fogyasztóknak, lehet vele beszélgetni, tájékoztat az aktuális promóciókról, a SuperShop kártyabirtokosoknak járó előnyökről. Kezdeményezéseink pozitív fogadtatását a hűséges vevők, a több százezer letöltött virtuális hűségkártya, a dinamikusan növekvő törzsvásárlói forgalom és a partnereink üzleti eredményei igazolják vissza. //
Mérleg, szeletelő, szkenner
A mérlegeiről és szeletelő gépeiről ismert Bizerba azt tapasztalta, hogy a járványidőszak alatt az automata szeletelő berendezések szerepe nőtt meg. Mivel a vásárlók igénye a vásárlási tételenkénti nagyobb mennyiségű szeletelt termékek irányába mozdult el, az áruházaknak hatékonyan kell a nagyobb árumennyiséget leszeletelni a minőség megtartása mellett.
A mérlegekkel kapcsolatban elmondható, hogy az ügyfelek jelentős része a pandémiát megelőző időszakban a környezetet károsító műanyag csomagolások megszüntetésére törekedett, különösen az önkiszolgáló mérlegeknél. Jelen pillanatban azokat a termékeket is csomagolják, amelyeket eddig nem. Amint a járványhelyzet kezelhetővé válik, a környezetbarát alternatív megoldások kerülnek újra előtérbe.
A Bizerba Supersmart scan&go ellenőrző megoldása gyorsítja a kasszán való áthaladást, így a vásárlóknak kevesebb ideig kell sorban állni. A rendszer az adott áruház esetleges munkaerőhiány-problémáját is mérsékli, hiszen nem igényel állandó pénztáros személyzetet.
A Bizerba Supersmart vásárlást ellenőrző rendszere a Scan&Go használatából keletkező hiány csökkentésére jött létre, de hozzájárul az áruházak hatékony járványügyi védekezéséhez is. A Supersmart áteresztő képessége a normál kasszákhoz képest jelentősen nagyobb, így még csúcsidőben sem alakulnak ki hosszú sorok.
– A rendszer lehetővé teszi a kontaktusmentes vásárlást, így akár teljesen elkerülhető a vásárló érintkezése az áruházi dolgozókkal, ezzel növelve a higiéniai biztonságot. A Supersmart használata egyedülálló élménnyel is gazdagítja a vásárlót, hiszen vásárlás közben nem kell kipakolni a kosár tartalmát. Ezzel értékes időt takarít meg, és a vásárlás is kényelmesebbé válik – mondja Balogh Péter, a Bizerba Mérleg Hungária Kft. key account managere. //
AI-rendszerrel ment életeket és nyert díjat a magyar designstúdió
Magyarország egyik legkiemelkedőbb formatervező csapata immár másodjára nyerte el a szakma legtekintélyesebb elismerését a logisztikai műveletek gyorsítását és biztonságát szolgáló AX System irányítórendszerrel.
A Flying Objects designstúdió tervét 9500 induló közül választotta ki 98 szakember és jutalmazta iF designdíjjal. Az elbíráláskor vizsgálták, hogy mennyire innovatív a termék, milyen a formai megjelenése, illetve azt, hogyan segíti a funkció a felhasználót.
A Safety Logistics Kft. ötlete alapján megalkotott magyar innováció egy mesterséges intelligencia által irányított rendszer, amely biztonságosabbá és zökkenőmentessé teszi a közlekedést a raktárakban és logisztikai központokban. Az AX System képes detektálni két mozgó objektumot, kiszámítja mozgásukat, majd fény és hangjelzéseket ad, amelynek köszönhetően nem kell veszélyes kereszteződésekben feleslegesen lassítaniuk vagy megállniuk, felgyorsítva ezzel az árumozgatás folyamatát. A mesterséges intelligencia tanulmányozza a közlekedési szituációkat, ami a későbbiekben segítheti a működés optimalizálását, jelentősen csökkentheti a targoncás balesetek kockázatát. //
Kapcsolódó cikkeink
Világszerte elismert vezetőkkel indít úttörő szolgáltatást az EY Magyarország
AI Confidence néven indít új szolgáltatást az EY, amely integrált…
Tovább olvasom >Intelligens robotok: nekünk, velünk, helyettünk dolgoznak
A robotgazdaság exponenciális térnyerése és a technológiai fejlődés újabb lehetőséget…
Tovább olvasom >Az AI hatása Észak-Amerikában 2030-ra elérheti az 1,6 ezer milliárd dollárt
A kiskereskedők eltérő mértékben bár, de profitálhatnak a mesterséges intelligencia…
Tovább olvasom >További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >