Magazin: Egyre rutinosabban megy az arcápolás

Szerző: Budai Klára Dátum: 2022. 03. 02. 06:40

A pandémia kitörése óta az emberek sokkal nagyobb figyelmet fordítanak az otthoni bőrápolásra, ami az arcápolási termékek piacán az elmúlt évben hozzájárult a pozitív eredményekhez. A fogyasztók tudatosabbá válása ebben a szegmensben is tetten érhető, az összetevők és a funkciók mellett a fenntarthatósági szempontok is szerepet játszanak döntéseikben. Szívesen próbálnak ki újdonságokat, de ha egy termék beválik, ahhoz általában hosszú távon ragaszkodnak.

Szerző: Budai Klára

Az arcápolási szegmens 2021-ben dinamikus növekedést tudhatott magáénak. Gózon-Karajz Zsófia, a L’Oréal Magyarország Kft. trade marketing managere a Nielsen adataiból azt olvassa ki, hogy a piac októberig országos szinten értékben közel 20 százalékkal nőtt. Meglátása szerint a növekedés motorjai a magas hatóanyag-tartalmú, tiszta összetevőket tartalmazó termékek és márkák voltak.

Gózon-Karajz Zsófia, L’Oréal

Gózon-Karajz Zsófia
trade marketing manager
L’Oréal Magyarország

– A L’Oréal, Garnier és Mixa márkáink eredményes évet könyvelhettek el tavaly, mindhárom márkával két számjegyű növekedést realizáltunk. Kiemelkedő siker számunkra a Mixa +31,8 százalékos fejlődése – avat be Gózon-Karajz Zsófia.

Az értékesítési csatornák elosztásával kapcsolatosan kifejti: az arcápolás kategóriában a drogériák eddig is kiemelkedő jelentőséggel és súllyal bírtak, amit a 2021-es évben még tovább tudtak erősíteni.

Berger Ildikó - Henkel

Berger Ildikó Gréta
junior brand manager
Henkel

Berger Ildikó, a Henkel Magyarország Kft. junior brand managere arról számol be, hogy márkáikkal elsősorban a drogériák polcait helyezik fókuszba, viszont az elmúlt évben a hiper- és szupermarketek felé is terjeszkedtek, több termékük megjelent ezeken a polcokon is.

Rácz Andrea, a dm Kft. szortiment­menedzsere is megerősíti, hogy az arcápolási kategória értékesítésének több mint 80 százaléka a drogéria csatornákban realizálódik, és ez a koncentráció a 2021-es évben tovább erősödött.

– A dm drogéria csatorna feletti növekedést ért el. A növekedés mozgatórugói az újdonságok, a tudatos bőrápolási márkák és a koreai, illetve japán termékek.

Tokaji Orsolya, Rossmann

Tokaji Orsolya
kategóriamenedzser
Rossmann
Magyarország

Tokaji Orsolya, a Rossmann Magyarország Kft. kategóriamenedzsere mind értékben, mind mennyiségben, a teljes piacra és a Rossmann adataira vonatkozóan is jelentős növekedésről számol be.

– Kiemelkedően jól teljesítő termékek a maszkok, amelyek töretlenül tovább növelték jelentőségüket az arcápolás kategóriában. Ennek oka, hogy a vásárlók sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek az otthoni bőrápolásra, főként a pandémia okozta lezárások óta.

A járványhelyzet kialakulása több termékkategória vásárlási szokásaira is hatással volt. Megnövekedtek az online rendelések, az üzletben vásárlók pedig magasabb kosárértékkel, ritkábban tértek be hozzánk – tájékoztat Tokaji Orsolya.

Gyorsan kell reagálni

Szabó Viktória, Johnson

Szabó Viktória
senior brand & shopper activation manager
Johnson & Johnson

– Ahogy a fogyasztók egyre tudatosabbá válnak, a márkáknak is kiemelt figyelmet kell fordítaniuk az új trendekre, és sokkal gyorsabban kell reagálniuk rá, mint néhány évvel ezelőtt. Ebben a felgyorsult világban, aki lassú, kimarad. A vásárlók számára fontosak az összetevők, a funkciók és a fenntarthatósági szempontok is. Szeretnek kísérletezni, kipróbálni az újdonságokat. Még akkor is, ha bevált nekik valami, ebben a kategóriában a márkahű fogyasztók is könnyebben váltanak – osztja meg tapasztalatait Szabó Viktória, a Johnson & Johnson Kft. senior brand & shopper activation managere.

Rácz Andrea, dm

Rácz Andrea
szortimentmenedzser
dm

Rácz Andrea úgy látja, jelenleg több trend is megnyilvánul a kategórián belül, például a tudatos bőrápolási termékek térnyerése a „hagyományos” termékekkel szemben. Ezzel párhuzamosan megfigyelhető az arcápolási rutin elterjedése a fogyasztók körében.

– A másik jelentős trend továbbra is a koreai és japán márkák hódítása, amelyek szintén mellőzik a felesleges hatóanyagokat, és hatékony összetevőkkel dolgoznak. Mindkét irányzatra jellemző a mentesség (parfüm, alkohol, parabén stb…). Mindezek mellett továbbra is jelen van a natúr termékek térhódítása, itt több jelentős hazai márka is nagyon jó eredményeket tud elérni – jegyzi meg a dm Kft. szortimentmenedzsere.

Megállapítása szerint a fogyasztók körében az első választási szempont a funkció, úgymint a ránctalanítás, hidratálás, mitesszereltávolítás, sminkeltávolítás. Ezt követően egyre többen vizsgálják meg a termék összetételét, a márkát, illetve a termék ára is befolyásolja a döntést.

– A márkahűség szegmensenként változó, míg lemosót és maszkot szívesen próbálnak ki újat a fogyasztók, az egyéb arcápolási termékeknél már jóval óvatosabbak. Jellemzően utánaolvasnak vagy ajánlás alapján váltanak márkát. Itt egyre jelentősebb szerepük van a különböző edukációs tartalmaknak, a témában hiteles influencereknek. Az árérzékenység jelen van, de nem tartozik az elsődleges szempontok közé, mivel az arcbőr állapota minden nő számára fontos kérdés.

A növekedés motorjai a magas hatóanyag-tartalmú, tiszta összetevőket tartalmazó termékek voltak

Gózon-Karajz Zsófia azt érzékeli, hogy a különböző vásárlói szegmensek más-más motiváció alapján döntenek: vannak, akik a fenntarthatóságra törekednek, másoknak az összetevők, a formulák az elsődlegesek, de még sok más is befolyásolja őket, vagy akár ezek mind.

– Azt tapasztaljuk, hogy egyre több a tudatos és edukált fogyasztó, akik olyan sztárösszetevőjű és magas hatóanyag-koncentrációjú termékeket építenek be a bőrápolási rutinjukba, mint például a retinol, ami egy nagyszerű hatóanyag, használata azonban gondos odafigyelést igényel. A kereslet növekedésével arányosan egyre több ilyen magas összetevőjű termék kerül a polcokra, amelyek kiemelt edukációt és tájékoztatást igényelnek a gyártók részéről.

Ezzel együtt az árak tekintetében is megfigyel némi elmozdulást, ugyanis, mint mondja, egyre több a valorizált, magasabb árfekvésű termék a polcokon, amelyekre nő a kereslet, akár más csatornáktól (pl. patika, parfüméria) rekrutálva a vevőket.

Tokaji Orsolya szerint a fogyasztók leginkább a ránctalanító termékekkel kapcsolatosan márkahűek, ez a tulajdonság legkevésbé az arclemosók, az arctisztítók és a maszkok esetében jellemző rájuk.

– Mivel maszkoknál főként az impulzív vásárlás a gyakori, ezért a kihelyezés, a feltűnő és informatív csomagolás nagy mértékben befolyásolja a választást – mutat rá a Rossmann Magyarország Kft. kategóriamenedzsere, aki mindezek mellett arra a trendre is felhívja a figyelmet, hogy továbbra is nő az igény a természetes összetevőket tartalmazó termékek iránt.

– A szérumok azok a termékek, amelyek célzottan tudnak a bőrproblémákra hatni. Azonban, ahhoz, hogy ezek a termékek a kívánt hatást elérjék, a fogyasztónak tisztában kell lennie a bőrtípusával, illetve a szérumok összetevőinek hatásaival. Ezért mondhatjuk, hogy a szérum a tudatos vásárlót, főként a fiatal, „bátrabb” korosztályt megmozgató termék – világít rá Tokaji Orsolya.

– A tudatos bőr- és arcápolás az elmúlt évben még jobban előtérbe került, a tudatos arcápolási rutin kialakításának fontossága egyre több fogyasztóhoz jut el – erősíti meg az elhangzottakat Berger Ildikó. – Portfóliónkban a tudatos arcápolási rutin kialakításában a N.A.E. márkánk bio és természetes összetevőket tartalmazó arctisztító és arcápoló készítményei segítenek a fogyasztóknak. Termékeink ECOCERT Cosmos Organic tanúsítvánnyal ellátott kozmetikumok, emellett pedig a fenntarthatóság is fontos szerepet játszik a márka életében.

Folyamatos innovációk

A L’Oréal Magyarország Kft. kínálatában továbbra is a Garnier micellás víz a legnagyobb mennyiségben eladott termék az arcápolás kategóriában, de az ápolók is egyre nagyobb fókuszt kapnak.

– A Hyaluronic Aloe termékcsaládunkkal egy új erős pillért sikerült felépíteni, mely már jelentős piacrészt tudhat magáénak a gélállagú hidratáló krémmel, a textilmaszkkal vagy a nemrégiben bevezetett szuperszérummal. A szérumok népszerűsége a L’Oréal Paris márka esetén is megfigyelhető: a hialuronsavat, illetve a retinolt tartalmazó szérumaink is dinamikus fejlődést mutatnak az eladásokban – ismerteti Gózon-Karajz Zsófia.

A vállalatnál 2022-ben számos újdonsággal készülnek az arcápolási rutin szinte minden lépésében: új lemosók, krémek, szérumok, maszkok érkeznek majd, hogy a fogyasztói igényeknek és trendeknek minél inkább eleget tegyenek. Innovatív csomagolás, magas hatóanyag-tartalom, tiszta formula jellemzi majd a termékeket, így egy izgalmas, dinamikus évet prognosztizálnak.

– Továbbra is minden hagyományos csatornán próbáljuk elérni a fogyasztókat, de követjük az új kommunikációs trende­ket is: véleményvezérekkel, influenszerekkel működünk együtt, valamint a mesterséges intelligenciát is felhasználjuk a fogyasztók minél tökéletesebb kiszolgálása érdekében – vetíti előre a trade marketing manager.

A Johnson & Johnson Kft. első számú arcápoló terméke a Neutrogena Hydro boost termékcsalád hidratáló gélje, mely tiszta hialuronsavval és növényi eredetű trehalózzal gondoskodik az arcbőrről.

– Egy új termékcsalád bevezetésén dolgozunk, mely egy jól ismert és népszerű összetevőt fog közelebb hozni a fogyasztókhoz. Pár hónapon belül találkozni lehet velük a drogériák polcain.

Idén is folytatjuk nagyköveti programunkat Spilman Nórával, aki a Neutrogena magyarországi nagykövete, és továbbra is nagy fókuszt helyezünk a digitális csatornákra – nyilatkozza Szabó Viktória.

A Henkel Magyarország Kft. Diadermine márkákájának ráncfeltöltő kapszulái, valamint a Nobel-díjas technológiával rendelkező Age Supreme termékcsaládja évek óta kedvelt termékek.

– Újdonságunk a N.A.E. arctisztító pamutkorong, amely a tudatos és fenntartható arcápolási rutin egyik elengedhetetlen kelléke – tudjuk meg Berger Ildikótól.

Az összetevők és a funkciók mellett a fenntarthatósági szempontok is egyre fontosabbak a fogyasztóknak

Megoldás minden igényre és problémára

A dm Kft. szakemberei arról informálják lapunkat, hogy termékeik közül egyértelműen a különböző bőrtípusokat és bőrproblémákat kezelő szérumok a legnépszerűbbek.

– A választék optimalizálása folyamatos. Igyekszünk az aktuális trendekre időben reagálni és a fogyasztók által megfogalmazott igényeket kielégíteni. A jövőben is aktívan keressük azokat a termékeket, amelyekkel kompetens szereplői tudunk lenni a piacnak, és a jelenlegi eredményeinket meg tudjuk tartani – jelenti be Rácz Andrea.

A dm széles marketingeszköztárat használ a polcain megtalálható termékek reklámozására. Idén is lesznek ponttöbbszöröző kuponjaik az active beauty törzsvásárlói program részeként, e-mail tájékoztatóanyagokkal és a hagyományos marketingeszközeikkel is támogatják a kategóriát.

– A Mindig megéri tartós árakban továbbra is bízhatnak a vásárlók, illetve Online Shopunkban is felhívjuk a figyelmet az újdonságokra. A tavaszi és az őszi időszakban a szépségápolás, a dekorkozmetikumok és az inspiráció ereje áll majd a fókuszban. 2021-ben másodjára rendeztünk az arcápolás kategóriában Late night shopping rendezvényt, hasonló kezdeményezéseket továbbra is tervezünk. Online csatornáinkon és a közösségi médiában szintén jelentkezünk tanácsadással, tippekkel és hasznos információkkal – sorolja aktivitásaikat a szortimentmenedzser.

A drogériák kiemelkedő súlyukat tavaly még tovább erősítették

A Rossmann Magyarország Kft. legnépszerűbb termékei a maszkok, amelyek választékának bővítésén folyamatosan dolgoznak. Céljuk, hogy a Rossmann a felmerülő igényeket minden esetben ki tudja elégíteni.

– Üzleteinkben, illetve Online Drogériánkban is változatos termékportfóliót kínálunk vásárlóink számára. Újdonságként hamarosan megjelennek a kizárólag Rossmann polcain megtalálható szérumaink, amelyek vásárlóink igényeinek figyelembevételével kerültek kiválasztásra – jelzi Tokaji Orsolya.

Cégük marketingstratégiájára vonatkozóan elárulja, hogy partnereikkel együttműködve nagyobb hangsúlyt szeretnének fektetni az e-kereskedelmi csatornákra, valamint a lojalitás programjuknak köszönhetően személyre szabottabb ajánlatokat kívánnak adni. //

 

 

Milliárdok arcápolásra

A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe 5  arcápolási kategóriát különböztet meg: arclemosó, arcradír, arcmaszk, kozmetikai kendő, valamint arc- és szemránckrém. Ezekre a termékekre együttesen több mint 18 milliárd forintot költöttünk 2020. december és 2021 novembere között. Ez 14 százalékos növekedést jelent az előző év azonos periódusához viszonyítva.

NielsenIQ logo

Major Annamária, NielsenIQ

Vendégszerző:
Major Annamária
client consultant
NielsenIQ

Több mint 2 milliárd forintos piaccal bírnak az arcmaszkok, derül ki a NielsenIQ kiskereskedelmi indexéből. Ez az érték a 2019. december – 2020. november közötti időszak forgalmával összevetve 24 százalékos növekedést jelent, de mennyiséget tekintve is 4 százalékkal tudott gyarapodni a kategóriaeladás.

A drogériák súlya az öt arcápolási kategória közül itt a legnagyobb: értékbeli piacrésze 95 százalékos. Említésre méltó részesedéssel még a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek bírnak, 4 százalék az értékbeli részesedésük.

Továbbra is erősek a gyártói márkák; az értékben mért forgalom 69 százalékát generálták az elmúlt évben. A növekedés mértéke is a gyártói márkás termékek esetében nagyobb, hiszen 37 százalékos forgalomemelkedés figyelhető meg a szegmensben, míg a saját márkás termékek esetében mindössze 3 százalékos növekedés történt.

Az arclemosók értékbeli forgalma 2020 decembere és 2021. november közt meghaladta a 4 milliárd forintot. Ennek több mint négyötöde a drogériáké. A legnagyobb, 2500 négyzetméter feletti üzletekben zajlik az értékbeli eladás több mint egytizede, és további 6 százalékot hasítanak ki a piacból a 401–2500 négyzetméteres boltok.

Ebben a kategóriában a forintban mért forgalom több mint háromnegyedét, 78 százalékát teszik ki a gyártói márkás termékek.

A fogyasztók az arclemosás alkalmával leginkább a bőrtípustól független, minden bőrtípusra alkalmas termékeket választják, ezek a termékek generálták a kategória forgalmának több mint felét.

Az arcradír kategóriaértéket tekintve 6, mennyiségben pedig 7 százalékos csökkenést produkált a vizsgált 12 hónap során. Arcradírért is leginkább drogériába járunk, sőt, a piac egyre koncentráltabb: a csatorna súlya 2 százalékponttal emelkedett. A vizsgált időszakban 10-ből 9, arcradírra költött forint ebben a bolttípusban került a kasszákba.

Hasonlóan az arcradír szegmenséhez, a kozmetikai kendő forgalma sem tudott bővülni az elmúlt időszakban: értékben 19 százalékkal, csomagszámot tekintve pedig 29 százalékkal kevesebb került belőle a vásárlók kosarába.

Az arcmaszkok mellett az arc- és szemránckrém kategória is nagyot nőtt a vizsgált periódus során: értékben 19, mennyiségben 26 százalékkal tudott gyarapodni. Továbbá az arcápolási kategóriák közül az arc- és szemránckrém kategória generálja a legnagyobb értékbeli forgalmat, a 12 hónap alatt több mint 10 milliárd forintot költöttünk ezekre a termékekre.

A gyártói márkák dominanciája, ahogy a többi arcápolási kategóriánál, itt is megfigyelhető: az értékben mért piac kilenc­tizedét birtokolják.

Az arcápolás témaköre mindinkább előtérbe kerül, amit az arckrém kategória növekedése is alátámaszt. Értékben 18, mennyiségben pedig 7 százalékkal növekedtek az arckrémeladások.

Emellett a szemránckrémek piacán is kiugró növekedés figyelhető meg, hiszen az értékbeli eladásokat vizsgálva a vizsgált időszakban 27 százalékkal több termék került a vásárlók kosarába, mint az ezt megelőző periódusban. //

Kapcsolódó cikkeink