Dráma a hotelben

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 08. 29. 08:00

Nagyon kellemetlen tud lenni, ha a vendég jobban ért a borhoz, mint az, aki felszolgálja. Az egyre hozzáértőbbé váló ügyfelek egyeseket az alkalmazottak képzésére ösztönöznek – mások megpróbálnak pénzt csinálni a tudásvágyból.A hazai sommelier-képzésben részt vevők mintegy felét teszik ki a lelkes „civilek”, akik csak egyszerűen szeretnének kicsit jobban elmélyedni a bor művészetében. A másik felét szakmabeliek alkotják, akiknek többségét a főnöke küldte továbbképzésre, felismerve, hogy ma már elengedhetetlen az ilyen szakértelem. Kicsit hasonló a helyzet a másik slágertémává váló szakmai képzéssel, a baristáéval. A kávétudomány mindenki számára vonzó lehet, nem kell hozzá saját kávéház. Ugyanakkor a baristaképzést, vagy mondjuk a latte art (a tejhabformálás művészetének) oktatását akár a kávéházunkba is rendelhetjük. Sőt van ma már olyan cég is Magyarországon, amely akár a baristabajnokságra is vállal felkészítést. Az egyre többet tudni kívánó vendégek azonban az éttermeknek, hoteleknek is üzleti hasznot jelenthetnek.

Vendégek a hotelkonyhában
A dolog elsőre kicsit Tom Sawyer kerítésfestéséhez hasonló: elvégeztetjük a munkát mással, aki utána még fizet is érte, hogy segíthetett. Természetesen a konyhán lábatlankodó vendégek leginkább gondot jelenthetnének, ha nem lenne nagy haszonnal kecsegtető vállalkozás a gasztronómiai turizmusba illesztett intenzív szakácstanfolyam. Az USA-ban már kifejezetten erre szakosodott hotelek működnek: a szállóvendégek napközben a konyhán sajátíthatják el a különféle fortélyokat, és mindenekelőtt a helyi specialitások elkészítését. Van, ahol csak fakultatív program a „konyhalátogatás”, de van, ahol egész hetes elfoglaltságot jelent. Ilyenkor a vendégek hajnalban kelnek, és együtt mennek ki mentorukkal a zöldségpiacra, a henteshez stb., vagyis az egész folyamatban részt vehetnek.
Természetesen az egyre képzettebb vendégek egyre képzettebb vendéglátókat igényelnek. Ám ha egy kicsit kitekintünk a nagyvilágba, azonnal szembetűnik, hogy például az Egyesült Államokban nem csak az alkalmazottaikat küldik továbbképzésre a hotelek vezetői. Nekik legalább ennyire fontos lépést tartani az aktuális trendekkel (legyen szó gasztronómiáról, technológiákról vagy akár pusztán vállalatvezetési gyakorlatokról). Egy nagy szálloda esetében már nem egy szolgáltatást ugyan külsős cégek végeznek, de egyesek szerint épp ezért fontos, hogy egy felső vezető pontosan tisztában legyen vele, mit is csinál a megbízott cég.

Online szakácstanfolyam
Igaz ugyan, hogy az Európai Unió is ki­emelten kezeli a HoReCa-szektorban az e-oktatás elterjesztését, azonban a tengerentúl működő, egyre több online sommelier-képzés elsőre kissé meredeknek tűnik – ezt nevezik egyesek epésen „virtuális oktatásnak”. Mindenesetre az Amerikai Egyesült Államok HoReCa-szektorában hódítanak az új oktatási technikák: a legtöbb tananyag CD-n vagy DVD-n érhető el, esetleg letölthető mp3-ban, és egyre több az étterem-vezetési, hoteligazgatási stb. webinar (interneten közvetített szeminárium). Félreértések elkerülése végett, még a szakértők sem állítják, hogy ezek a módszerek hatékonyabbak lennének a hagyományosaknál. Pusztán sokkal könnyebb elérni velük a diákokat, akik a könyvek böngészése helyett szívesebben hallgatják az iPodjukat.
Természetesen nem csak a technikák, de az oktatási módszerek divatja is elérte a hoteleket. A drámapedagógiát elég sok területen alkalmazzák, nincs ez másképp a szállodaiparban sem. Egyesek szerint egy hotel alkalmazottai könnyen azonosíthatók egy társulattal, akik egy egész napos előadást mutatnak be a vendégeknek. Természetesen itt sem csak a színészeknek fizetnek, hanem a rendezőknek is. A Domina Hotel Groupnak mintegy 125 ezer dollárjába került, hogy két szállodájának alkalmazottai (az igazgatótól a pincérekig) egy tíz alkalomból álló drámaképzésen vegyenek részt.

Ami itthon is hasznosítható lenne
Vannak olyan problémák, amelyek nálunk épp olyan fontosak, mint tőlünk nyugatra. Például a néhány hónapja meghirdetett, 2010-ig szóló spanyol borstratégia – amelynek leplezetlen célja, hogy az ország a világ vezető bornagyhatalmává váljék – kiemelten kezeli a nyelvoktatás erősítését, ami nálunk is égető probléma a vendéglátásban.
Egy másik oktatási példa szintén sok helyütt hasznosítható lenne. Különös – de igen hasznos – önkormányzati képzésben vehetnek részt ugyanis a dániai Holstebro vendéglátóhelyeinek dolgozói. A „Biztonságos éjszakai élet” projekt keretében nem csak arra készítik fel őket, hogyan védjék meg magukat, de arra is, hogyan előzzék meg a városban a bűneseteket.
Z. D.

Kapcsolódó cikkeink