Digitális forradalom – retail trendek 2022-ben
Annak a robbanásszerű technológiai fejlődésnek, amit idén tapasztalunk, láthattuk az előjeleit az elmúlt két évben. 2022 azonban már arról szól, hogy hogyan lehet egészen magas szintre emelni a digitális jelenlétet és szolgáltatásokat, és korábban elképzelhetetlen minőségű és típusú szolgáltatásokat nyújtani a vásárlóknak, hiszen az ő pozitív élményeik azok, amelyek mindennél jobban motiválják a kiskereskedőket a fejlődésre. Cikkünkben a legfrissebb retail trendeket szemlézzük.
A tavalyi év többek között arra volt jó, hogy a retailerek végre megértsék: az erős digitális jelenlét immár teljességgel elengedhetetlen, ha valaki sikeres akar lenni a kiskereskedelemben. 2022-ben ennél még tovább kellett lépni, hiszen már nem elég egy mezei digitális online felület megléte a versenyben maradáshoz – az idei év a kivételes, különleges digitális vásárlói élményekről szól, amelyek jócskán túllépnek a hagyományos üzleten belüli szolgáltatásokon. Ennek eléréséhez természetesen kiváló technológiai megoldásokat kínáló szolgáltatókra van szükség, akik segítenek a kiskereskedőknek tökélyre fejleszteni már meglévő digitális eszközeiket és lehetőségeiket.
Click and Collect
A „rendelj és menj el a termékért az üzletbe” módszer (Click and Collect) a járvány alatt terjedt el, lehetővé téve számos üzlet számára, hogy anélkül (is) tudjanak értékesíteni, hogy beindítanák házhozszállítási szolgáltatásukat. Mivel a felmérések szerint a click and collect egyre népszerűbb a vásárlók körében, a retailereknek integrált adatanalízisre és rendelésmenedzsment-eszközökre lesz szükségük, hogy alkalmazottaik naprakészek lehessenek.
Okos omnichannel bevásárlókosár
Sok módon lehet ötvözni a digitális és fizikai vásárlói élményt. Ezen a téren az okos bevásárlókosár az egyik legerősebb idei trend, amelynek alapját egy felhőalapú kosár jelenti. Ezt a vásárlók szerkeszthetik, telepakolhatják, elmenthetik kedvenc árucikkeiket és ajánlásaikat a profiljukba, és ki is fizethetik a kosár tartalmát bármely fizikai vagy digitális csatornán keresztül. A vásárlói út ilyen mértékű rugalmassága az okos omnichannel kosarat az év egyik legizgalmasabb retail trendjévé teszi.
Hiper-személyreszabottság
Noha a 100%-os személyre szabás minden retailer álma, egyes technológiák, amelyek komolyabb perszonalizációt tettek lehetővé, számos etikai kérdést is felszínre hoztak. Ennek ellenére a kognitív technológiák fejlődése sokat segít abban, hogy a kiskereskedők közelebb kerüljenek a valódi hiperperszonalizációhoz 2022-ben.
A véleményelemzés, az MI és a gépi tanulás már most lehetővé teszik a retailerek számára, hogy elképesztő mennyiségű strukturálatlan fogyasztói adathoz jussanak. Ez az adathalmaz segíthet a kiskereskedőknek megérteni a fogyasztók igényeit, aggodalmait, vagy azt, hogy az adott pillanatban éppen hol tartanak a vásárlói úton. Felvértezve ezekkel az adatokkal és megértve azokat, a retailerek idővel képesek lesznek tűpontosan célzott üzenetekkel és egyéb személyes interakciókkal operálni vásárlóik felé.
Kevert valóság
A kiterjesztett és virtuális valóság (AR, VR) már megjelent egy ideje a retail iparban. Az AR appok mind többet kísérleteznek a virtuális „próbáld ki, mielőtt megveszed” élménnyel, legyen szó akár bútorról, használati tárgyról vagy ruháról. A retailerek is elkezdték használni az AR-technológiát, hogy virtuális kirakatokkal egészítsék ki a digitális vásárlási élményt, míg a VR lényegében egy másik világba viszi a vásárlókat, ahol virtuálisan próbálhatnak ki termékeket.
Adatalapú leltármenedzsment-automatizáció
A retaileripar kemény leckéken keresztül tanulta meg, hogy a hagyományos trendelőrejelzés nem elég ahhoz, hogy megállapítsák azt az optimális terméksort, amely tökéletesen reflektál a vásárlói igényekre. És itt jön képbe az adatalapú leltáranalízis és -kezelés. A jelenlegi és a múltbeli árukészlet pontosan tudja indikálni, mire és mennyire van szüksége az egyedileg targetált vásárlóknak, sőt, azt is, miként fog változni az ízlésük az év előrehaladtával. Az intelligens raktármenedzsment nem véletlenül az egyik leggyorsabban fejlődő és legnépszerűbb trend a szektorban: segítségével lefaraghatók a raktározási költségek, növelhető a vásárlói hűség, ráadásul kevesebb árcsökkentésre van szükség.
Rugalmas fizetés
Minél könnyebben tud fizetni a vásárló, annál elégedettebb. Éppen ezért a retailerek teljes gőzzel fejlesztik a rugalmasabbnál rugalmasabb fizetési opciókat. Az elmúlt időszakban rengeteget fejlődtek az online fizetési lehetőségek – rendezhetjük a termékek árát bankkártyával, hitelkártyával, online átutalással, PayPallel, Venmóval, vagy olyan mobil tárcákkal, mint az Apple Pay, sőt, már megjelentek a kriptoszámlák is.
Mindez szép és jó, ám idén a vásárlók már nem csupán fizetési mód terén várnak rugalmasságot, hanem a fizetési idő kapcsán is. A retailerek egyre inkább elfogadják és integrálják működési folyamataikba a „vásárolj most, fizess később” opciókat, s egyre terjednek az olyan fizetési megoldások, amelyek már ezt szolgálják ki, többek között az Afterpay, a Klarna vagy a ZipPay. Ezek a módozatok lehetővé teszik, hogy a vásárlók egy előre meghatározott (jövőbeli) időpontban egyenlítsék ki a számlájukat, s ezáltal olyan termékeket is megvásároljanak, amelyekről le kellene mondaniuk annak okán, hogy a termék kiválasztásának időpontjában nem áll rendelkezésükre elegendő összeg.
Ellátási lánc: hatékonyság, átláthatóság
2022-ben a Kiszállítás 2.0 egyik legfontosabb faktora az ellátási lánc hatékonysága és átláthatósága. A lánc mentén minden szereplő zökkenőmentes folyamatokra vágyik, lehetőleg gyorsan, költséghatékonyan és transzparensen. Ez év során az automata kiszállítási kezdeményezések valószínűleg az utolsó kilométer megoldásaira fókuszálnak majd, s ennek érdekében mind nagyobb számban vetnek majd be önvezető autókat és automata drónokat, amelyek hátterében a mesterséges intelligencia kezeli a logisztikát és az útvonalakat.
Ami pedig az átláthatóságot és a biztonságot illeti, a blokklánc-technológia átalakul egy decentralizált, nyitott forrású nyilvántartássá, amely megbízhatóan képes a tranzakciókat rögzíteni a termék teljes útja során egészen addig, amíg a termék el nem jut a vásárlóhoz. Ha egy adatot rögzít a rendszer, azon többé nem lehet változtatni, legfeljebb hozzátenni vagy frissíteni. Éppen ezért a blokklánc-technológia a legtökéletesebb módja annak, hogy az ellátási lánc átláthatóvá váljon. A kutatások már most azt jelzik, hogy a blokklánc egyre nagyobb mértékben válik az ellátásilánc-menedzsmentrendszerek részévé, javítva a nyomon követhetőséget, valamint az alapanyagok és termékek beérkezésének auditálhatóságát. //
Kapcsolódó cikkeink
Gyorsítósávon a szállítmányozás
A szállítmányozás az FMCG iparág központi eleme és a globális…
Tovább olvasom >Az AI-t veti be a brit Tesco a vásárlói hűség növelése érdekében
Intenzíven harcol a vásárlók hűségének elnyeréséért Nagy-Britanniában a piacvezető Tesco…
Tovább olvasom >Az omnichannel értékesítés fokozását és a saját márkák arányának 45%-ra emelését ígéri az Ahold Delhaize
Az Ahold Delhaize egy a 2024-es Strategy Day esemény alkalmából…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >