Digital Signage – a jövő már jelen van!

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 03. 28. 08:00

A marketing fejlődésére és a fogyasztók magatartásának megváltozására nagymértékben hatással van a gazdasági környezet. Ennek megfelelően változnak a marketingkommunikációs eszközök napjainkban is, hiszen a kutatás-fejlesztési iparág és a technológia fejlődése generálja az újabbnál újabb, speciális marketingmegoldások megjelenését.Ilyen az out of home adver-tising kategóriájába sorolható, manapság legdinamikusabban fejlődő hirdetési terület, a digital signage is – mondja Csizmadia Attila, a Magyar Reklámszövetség Digital Signage tagozatának alelnöke. A digitális tartalomszolgáltatás lényege, hogy a nap 24 órájában képes a folyamatosan frissített szöveges és dinamikus (kép, hang, film) tartalom megjelenítésére valamely elektronikus eszközön keresztül. A tartalom szoftver segítségével távolról kezelhető, így akár több száz helyszínből és felületből álló hálózat irányítható egyenként vagy egyszerre egyetlen számítógépről. A rendszer előnye a hagyományos marketingeszközökkel szemben, hogy gyártási költsége igen alacsony (nincs például nyomdaköltség), bármikor aktualizálható, automatikus, időzíthető, az állandóan változó felület pedig sokkal figyelemfelkeltőbb, mint az egyszerű, statikus megoldások.
Az új kommunikációs technológia tengerentúli és európai térhódítását követően a magyarországi terjeszkedés is jelentős. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Magyar Reklám Szövetség két szakmai tagozata, a Digitális Reklámeszközök tagozat és a Digital Signage tagozat a szegmens hatékonyabb működése érdekében megszüntette önálló tevékenységét, hogy egy új tagozatot alapítva, Digital Signage tagozat néven folytassa munkáját.

Elektronikus képernyők és kijelzők
A digitális tartalomszolgáltatás egyik talán legismertebb területe az elektronikus képernyőkön (plazma, LCD) való megjelenés. A For-Max Kft. több mint másfél évtizede foglalkozik multimédiás elektronikai termékek importjával és exportjával hazánkban és a közép-európai régióban. Az általuk forgalmazott digitális plakát egy LCD-monitorból és egy speciális, multimédiás kártyaolvasóból álló interaktív reklámeszköz. A kártyaolvasó előnye, hogy nemcsak hálózaton keresztül (internet, intranet) kezelhetőek a rajta lévő anyagok, hanem közvetlenül, memóriakártya-cserével is frissíthetőek. Az LCD-monitorok mérete tetszőlegesen variálható, és bárhova kitehetőek: kirakatba, polcra, falra, pultra, ajtóba vagy akár egy mobil állványra is. Beépíthetők az üzlet berendezésébe, kiállítási installációba vagy akár egy fali képkeretbe is. A keretek anyaga, színe, formája, kialakítása maximálisan alkalmazkodhat az adott bolt arculatához és formavilágához is.
– A digitális plakát megállít, kiemelkedik a reklámdömpingből, és vásárlásra ösztönöz. A kijelzőn folyamatosan változó színes képek, látványos és mozgalmas filmek, animációk biztosan kitűnnek az adott környezetben, a vizuális információkhoz pedig hangokat és zenét is társíthatunk – árulja el Kulcsár László, a For-Max Kft. ügyvezetője.
A digitális plakát lehet álló LCD-reklámtábla, eladótéri digitális plakát (vandálbiztos, fémházas, mozgásérzékelős, érintőképernyős), kirakati digitális plakát, de az egyes terminálok és kordonos megállítók is idetartoznak. Az eddig Magyarországon kihelyezett több mint 2500 készülék közül a legutóbbi siker a több száz Shell- és Mol-benzinkúton található cigarettakínáló állványok felszerelése volt.

Adás műholdon keresztül
Az eladáshelyen folyamatosan terjednek tehát a különböző piaci szereplők által üzemeltett digital signage megoldások.
A Plazma Média kijelzői többek között a szuper- és hipermarketekben (Tesco, Cora), a nagy üzletközpontokban (WestEnd, Mammut, Pólus, Plaza Centers házak stb.), a benzinkutak shopjaiban (Mol), a szórakozóhelyeken és az ügyfélszolgálatokon (posta, bankfiókok) találhatóak meg.
A Szonda Ipsos mérései alapján a postahivatalokban a megkérdezettek 83 százaléka, a West-End City Centerben 67 százaléka látta a kihelyezett plazmatelevíziót, a tetszési index pedig figyelemre méltó: 78, illetve 75 százalékos.
– A Plazma Média Kft. tevékenysége kiterjed a „digital signage” szolgáltatás minden elemére – hangsúlyozza Szabó Miklós, a Plazma Média Reklámszolgáltató Kft. ügyvezetője. – A képernyőkre készített spotokból adáslista készül, amely a belső szerverek zárt rendszerén a műholdra juttatja az információt, amely így nagy biztonsággal, külső beavatkozást kizárva, kiváló minőségben jut el a vevőállomásra. Éppen ezáltal lesz a felület időben és térben is rugalmas, hiszen néhány órán belül megújítható, aktualizálható és tematikus blokkokba rendezhető a közlendő, az összes végpont pedig külön adáslistával látható el.

Érints meg!
A pár hónappal ezelőtt hazánkban is megjelent touchmedia egy olyan innovatív és interaktív felület, amelyen a fogyasztó maga szörfölhet az ajánlatok között akár egy kirakatüvegen, akár egy high-tech kioszk képernyőfelületén. A touchmedia megoldások forgalmazója a MadMedia Kft., amely szintén csatlakozott a Magyar Reklámszövetség Digital Signage tagozatához.
Mivel a vetített felületek a kirakat belső oldalára vannak felszerelve, ezért vandálbiztosak. Az érintés érzékelésére ez azonban nincs hatással, hiszen vastag hőszigetelt üvegen vagy akár kesztyűn keresztüli érintésre is reagál a képernyő.
Az adatbázis-rögzítő segítségével figyelemmel kísérhető, hogy melyik oldalt hányszor, a nap és a hónap mely szakában böngészték. Így a felület napról napra optimalizálható. Kovács Gábor, a MadMedia Kft. értékesítési vezetője szerint a touchmedia képernyőin érdemes speciálisan a helyszínre szabottan megjelenni mind a vizuális tényezőket, mind pedig a tartalmat tekintve.
– Nem ajánlott az adott vállalat honlapját feltenni az érintőképernyőre, hiszen egy webes felület sokkal réteggazdagabb, mint amilyen információkra a vásárlónak, érdeklődőnek az adott helyszínen szüksége van. Éppen ezért a különböző iparágakra (bank, utazási iroda, ingatlanközvetítő) olyan struktúrákat fejlesztettünk, amelyek a fogyasztók érdeklődését tekintve relevánsak – mondja Kovács Gábor.
Egy POPAI-tanulmány alapján a touchmedia hétszer több figyelmet generál a nyomtatott médiumokkal összehasonlítva, az I-Open Environsell kutatás szerint pedig 42 százalékkal megnöveli az eladási átlagot az alkalmazók körében, és 162 százalékos eladásnövekedést mutat az eszközzel ösztönzött termékek esetén. Az RMS Ltd. Herfordshire médiainstallációkon végzett háromhetes felmérése alapján pedig kiderült, hogy a through-glass audiorendszerrel kiegészített installációk a normál kirakatokhoz képest 56 százalékkal emelték az elhaladó járókelőkkel teremtett interakciók számát.

Kivetítők hordozva
A Your Media Company által forgalmazott PIXMAN nomadic media az első inter-aktív globális médiahálózat, amely 6 kontinensen összesen 26 országban van jelen. A szabadalmaztatott PIXMAN reklámeszközök (PixMonitor, PixProjektor, PixTickerman) mobil módon jutnak el a célcsoporthoz, így bárhol alkalmazhatók. A képzett promoterek által hordozott, multimédiás tartalmakat megjelenítő eszközök segítségével lehetőség nyílik webhasználatra, wi-fi és bluetooth technológiával adatküldésre és adatfogadásra, továbbá mobiltelefon, kamera, fényképezőgép, videojátékok csatlakoztatására és interaktív használatára. A reklámeszközök az exkluzív designnal és az erőteljes személyes megjelenéssel nyújtanak közvetlen, digitális élményt a fogyasztóknak.
A PIXMAN egyik gyakran alkalmazott terméke, a PixProjector egy hordozható multimédiás kivetítő, amely DVD-k, CD-k, videojátékok és szoftveralkalmazások képét jeleníti meg. A PixTickerman szintén hordozható, fej fölött elhelyezett ultrafényes LED-kijelző, mely SMS-kódok, eseményidőpontok, játékpontszámok és szöveges üzenetek realtime megjelenítésére alkalmas.
– A PixMonitor a leginnovatívabb és legérdekesebb a három termék közül. Ez egy olyan hordozható multimédiás rendszer, ahol egy 17”-os, nagy felbontású LCD-kijelző található a márkanagykövet feje fölött. A PixMonitor óriási lehetősége az interaktív és közvetlen kommunikáció mellett abban rejlik, hogy az eszközbe számos multimédiás felhasználás integrálható, továbbá wi-fi, bluetooth, bluejacking (kapcsolatfelvétel egy vagy több idegen bluetooth-os készülékkel) és hypertagging (rádiófrekvencia-azonosítás) képességekkel rendelkezik – tudjuk meg Bakk Attilától, az YMC ügyvezető igazgatójától.
A PixMonitor alkalmazásával lehetőség van különböző tartalmakat (kuponokat, csengőhangokat, képernyőkímélőket, videókat és programokat) küldeni közvetlenül a célcsoport mobil eszközeire, amelyeket a rendszer 30-50 méteres távolságon belül pontosan érzékel. A különböző hardver applikációk segítségével adatokat, információkat lehet gyűjteni a fogyasztókról, és akár online regisztrációra is alkalmazható.

Virtuális karakter az ügyfél igényei szerint
Természetesen léteznek olyan speciális marketingmegoldások, amelyekről eddig csak hírből hallhatott a médiában jártas szakember. Vannak azonban olyan vállalatok, amelyek külföldi tevékenységüknek köszönhetően naprakészek a legújabb innovációk területén. Ilyen a Mood Media cégcsoport is, amelynek egyik legfőbb előnye, hogy leányvállalatain keresztül folyamatosan képes monitorozni az egyes európai, amerikai vagy éppen ázsiai piacokat. Ennek köszönhetően elöl járóként fejleszti vagy adaptálja az újdonságként piacra kerülő BTL-technológiákat. Bár a cégcsoport elsősorban zenei és multimédiás megoldásokban érdekelt, 2005-ben, a Vodafone franciaországi testvércégének, az SFR-nek egy virtuális interaktív karaktert (VIC: Virtual Interactive Character) fejlesztett ki. A rendszer egy webkamerán, egy érintőképernyőn, egy háttér-ügyfélszolgálati adatbázison és a humán interakción alapulva kiváltja és egyben felgyorsítja a személyes kontaktuson alapuló eladáshelyi ügyfélszolgálatot.
– A VIC alapja egy grafikai karakter, amelynek külsejét az ügyfél szabhatja meg. Az SFR esetében ez egy mindig mosolygó, SFR-formaruhát viselő, nagyon kedves, fiatal férfi. Azonban lehet ő a cég jelképének megfelelően kutya, róka, sün vagy bármi más – állítja Pálóczi Tamás, a Mood Media-csoport kelet- és közép-európai régiójának ügyvezetője.
– A figurát a háttérből, a tényleges ügyfélszolgálati központból irányítják egy, a kézre szerelhető speciális eszközzel, ami mozdulatutánzással a tényleges fizikai mozgást alakítja digitális jellé, a képernyőn lévő figura pedig ennek hatására mozdul meg – teszi hozzá az ügyvezető.
Az eladás helyén egy touch-screen monitorba épített webkamerán keresztül követhetők az események. Amint valaki megérinti a képernyőt (ahol addig egyfajta képernyővédőként VIC nézelődik, néha mosolyog, integet stb.), arról a háttérben lévő ügyfélkezelő figyelmeztetést kap, amely alapján azonnal kapcsolatba léphet a képernyő előtt álló személlyel. Az ügyfélszolgálatos bárhol lehet a világban, és akár tíz üzletet is elláthat, egy személyben kiváltva az élő személyzetet. Az adatbázisból gyorsan tud információhoz jutni és a kérdésekre válaszolni.
Hazai meghonosodása is hamarosan várható, hiszen az első tárgyalásokat már megkezdték az interaktív figura alkalmazásával kapcsolatban. A VIC-alapú rendszer kidolgozása nem mondható olcsónak, az összegben azonban az eladás helyén található eszközök (internetkapcsolat, webkamera, képernyő) értéke számottevő a háttér-ügyfélszolgálat, az adatbázis és az adatbázis-kezelés kiépítéséhez képest.

A jövő már jelen van
A technológia fejlődésével tehát egyre több innováció jelenik meg a piacon. Ezek az újdonságok gyakorta leváltják a hagyományos megjelenéseket, így például a nyomdai eljárással készült plakátokat az LCD-kijelzők vagy a digitális plakátok. Azonban a megkérdezett szakemberek egybehangzó véleménye az, hogy Magyarországon a legtöbb szakmabeli, és a fogyasztók többsége is nehezen tér el a hagyományos eszközök használatától. S bár sokan ismerik és tudnak a speciális marketingmegoldásokról, nagyon kevesen vannak, akik vállalják is az új rendszerekbe való befektetést, holott hosszú távon ezek jelentős költségmegtakarítást eredményezhetnek.
– Egy kiállításon, egy újságosstandnál, amikor az egyik lap felé nyúltam, egy képernyőn rögtön megjelent az újság headline-ja, a cikkek fő témája és részletei, illetve az újság hirdetéseinek multimédiás variációja. A fejlődés tehát nem áll meg, és elképzelni sem tudjuk, hogy a marketingmegoldások széles tárháza mennyi lehetőséget tartogat még számunkra – fejezi be Pálóczi Tamás.
Fehér Barbara

Kapcsolódó cikkeink