Magazin: Vendéglátás és cyber-marketing

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 01. 10. 12:00

Ha egy üzlet felpörög, természetes reakció, hogy sokan megpróbálnak részesülni jótéteményeiből. Nincs ez másképp a közösségi portálok esetében sem – informatikai sorozatunkban ezúttal kreatív vendéglátósok alkalmazásaiból gyűjtöttünk egy csokrot.A Facebook egy egyetemi oldalból nőtte ki magát az elmúlt hat év alatt a világ egyik legjelentősebb közösségi oldalává (lásd Honlapután című cikkünk). Felhasználóinak száma mára világszerte meghaladja a félmilliárdot. Közkedveltsége változatos alkalmazásaiban is rejlik – ezek között egyre több a vásárlást ösztönző, vendéglátós alkalmazás is.

Ilyen például a San Franciscó-i bárok által együtt használt, promóciós célú Bartab is, amelynek lényege, hogy facebookos barátainknak fizethetünk egy italt (vagy annak a felét) – ott rendkívül kedvező – 2 dolláros áron (közel 450 Ft). Kiválasztjuk a meghívni kívánt ismerősöket, majd megadhatjuk a rendszerben a kiválasztott bárt és az ital típusát. Az oldalon minden ital, legyen szó koktélról vagy egy pohár sörről, egységesen egy dollárba kerül, ezt a meghívó a bankkártyájával egyenlítheti ki. A meghívás kikerül a meghívott fél üzenőfalára, valamint kap egy kuponként funkcionáló üzenetet is, amely tartalmaz egy azonosítószámot, a bár nevét és az ital típusát. Az italért a második dollárt már a helyszínen kell kifizetni – ha a felét már rendező meghívó nincs ott, akkor bizony a meghívottnak. A rend kedvéért tegyük hozzá: egy személy csak egy kedvezményes italt kaphat óránként, és egy adott helyen is naponta csak meghatározott számú kupon váltható be személyenként. Az alkalmazás már több telefontípuson, köztük iPhone-on is elérhető, ami lehetővé teszi, hogy meghívásunkat menet közben tegyük meg.

Másik érdekes alkalmazás a TheHotlist – ez egy közösségi térkép, amelynek segítségével láthatjuk, éppen milyen események, koncertek, bulik zajlanak valós időben a környezetünkben, és ezeken facebookos ismerőseink közül ki vesz részt. Emellett olyan statisztikák is megtudhatók a segítségével, mint a részt vevő férfiak és nők aránya, az átlagéletkor, valamint megnézhetjük az eseményről szóló Twitter-bejegyzéseket, fényképeket. Az alkalmazás adatait jelenleg a Facebook mellett a Twitterről, Yelpről és a Google-ről veszi, hamarosan azonban más közösségi oldalakra is ki kívánja terjeszteni működését.

A TheHotlist iPhone-alkalmazás formájában is elkészült, így nem csak web-oldalán böngészhetünk az információk között. A szolgáltatás segítségével az éttermek, vendéglátóhelyek rendezvényei is könnyen bekerülhetnek a vérkeringésbe, ehhez mindössze annyit kell tenniük, hogy programjaikról létrehoznak Facebook-eseményt is. A Facebook marketingeszközként való használatát egy új New York-i étteremlánc teljesen új dimenziókba emelte. A 4food koncepciója szerint vendégeik helyben iPadokkal, házhoz szállítás esetén otthoni számítógépeik segítségével rendelhetik meg ételüket. A vendég az étteremtől szabad kezet kap: olyan összetevőket válogat bele hamburgerébe, amelyek fogára valók. A tervezett ételeknek jól csengő nevet adhat, és alkotását megoszthatja ismerőseivel a Facebookon, Twitteren is. Otthoni rendeléskor akár reklámvideót is eszkábálhat erről, amelyet közzétehet a YouTube videómegosztó portálon. Az elkészült „reklámokat” és a megalkotott ételek fotóit egy hatalmas kivetítőn folyamatosan sugározzák az étteremben, de megtekinthetők egy étteremkereső weboldalon is.

A fogyasztók motiváltak abban, hogy az étterem és az általuk megálmodott étel minél szélesebb körű ismertségre tegyen szert. Hiszen ha valaki az általuk kitalált menüt rendeli, az ötletgazda 4foodnál nyilvántartott számláján 25 centet jóváírnak. Az étterem számára pedig azért előnyös ez, mert a fogyasztók maguk válnak reklámhordozóvá, és kell-e mondani, mennyit csökkenthetnek ezzel a marketingköltségeken. A 4food más szempontból is „haladónak” számít: az egészséges táplálkozást próbálja bevinni gyorséttermi keretek közé. Ötletversenyt hirdettek a Facebookon rajongóik között, ők milyen módon szabadítanák meg New Yorkot a gyenge minőségű, egészségtelen gyorsételektől. A verseny nyertese egy hónapig ingyen ehet az étteremben, de az ötletadók mindegyike nyer, hiszen a regisztrációért 12 dolláros fogyasztást kapnak ajándékba, ami egy átlagos étkezés árának felel meg az üzletben. A 60 főt foglalkoztató étterem alkalmazottainak felét is a Facebookon találta meg. A közösségi médiák azonban nemcsak a vendégek, vagy adott esetben a munkaerő-toborzásra nyújthatnak jó platformot, hanem B2B-kommunikációhoz, a partnerkereséshez is. A több étteremláncot birtokló és üzemeltető amerikai vállalat, a Trufoods például ezt a felületet is felhasználva keresett és talált franchise-partnereket.

Kapcsolódó cikkeink