Csökkenő agrárárak mellett is jelentősen drágult a tej és a zöldség
Az agrártermékek termelőiár-szintje 2010 májusában 0,6 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest – jelenti a Központi Statisztikai Hivatal.
Ezen belül a növényi termékek árszínvonala megközelítőleg változatlan volt, az élő állatok és állati termékeké 1,6 százalékkal csökkent.
2010. január–májusban az agrártermékek termelőiár-szintje ugyancsak 0,6%-kal mérséklődött az egy évvel korábbihoz viszonyítva, ami a növényi termékek árszínvonalának 0,5%-os növekedéséből, valamint az élő állatok és állati termékek árainak 2,5%-os csökkenéséből adódott.
Májusban a gabonafélék termelői ára 0,9%-kal mérséklődött az előző év azonos időszakához mérten. A burgonya és a zöldségfélék termelői áraiban 11,1, illetve 13,6%-os növekedés következett be. A zöldségfélék közül májusban a paradicsom ára csak kissé maradt el a tavalyi ártól (0,4%-kal), miközben a fejes káposzta ára 13,8%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.
A gyümölcsök termelői ára májusban 21,8%-kal esett vissza, ami alapvetően a tárolt tavalyi étkezési alma áresésének következménye volt.
A vágóállatok termelői ára 2010 ötödik hónapjában 6,3%-kal mérséklődött az előző év azonos időszakához viszonyítva. Legnagyobb mértékben a vágósertés ára esett vissza (13,8%-kal), a vágómarháé kisebb mértékben, 4,1%-kal csökkent.
2010 májusában az előző év azonos időszakához képest az állati termékek árai 11,2%-kal növekedtek. Az étkezési tyúktojás ára 5,2%-kal, a tej ára 14,0%-kal volt magasabb.
2010 január–májusában a gabonafélék termelői átlagára 0,1%-kal nőtt, az ipari növények ára 0,6%-kal csökkent az előző év első öt hónapjához viszonyítva. A zöldségfélék ára 12,1%-kal emelkedett, a gyümölcsféléké 9,3%-kal esett vissza. A vágóállatok termelői ára 5,5%-kal alacsonyabb volt, ugyanakkor az állati termékek árai 4,8%-kal növekedtek 2009 azonos időszakához képest.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >