Csökken a hazai élelmiszerek aránya a szlovák üzletekben
Szlovákiában folyamatosan csökken a hazai élelmiszerek aránya az üzletekben az ország EU-csatlakozása óta, jelenleg 39 százalékot tesz ki – derült ki a Szlovák Élelmiszeripari és Agrárkamara (SPPK) felméréséből, amelynek eredményeit hétfőn ismertették Pozsonyban.
A hazai élelmiszerek arányának csökkenése a szlovákiai üzletekben több éve folyamatosan kimutatható, tartós jelenség, és a környező országokkal összehasonlítva itt a legnagyobb az aránytalanság.
Az SPPK adatai szerint 2004-ben, amikor Szlovákia belépett az Európai Unióba, a helyben készült élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben meghaladta a 60 százalékot. Az arány az azóta eltelt csaknem egy évtizedben folyamatosan csökken, 2011-ben esett először 50 százalék alá, 2013-ban pedig újabb negatív rekordot döntve már csak 39 százalékot tett ki.
Az egyes élelmiszer szegmenseket tekintve a szlovákiai üzletek polcain a legnagyobb arányban a tojás (76 százalék) a tej (71 százalék) illetve a kenyér és a friss péksütemények (66 százalék) képviselik a hazai termelést. Ellenben a legalacsonyabb mértékben a helyben előállított zöldség (14 százalék), gyümölcs (21 százalék) és csomagolt hús (25 százalék) kerül a szlovák üzletek polcaira.
Milan Semancík, az SPPK elnöke idei évre vonatkozó felmérésük adatait ismertetve azt hangoztatta: Szlovákia néhány év leforgása alatt élelmiszeralapanyag-exportőrré vált. Ugyanakkor az élelmiszeripari termékek belföldi piacán a hazai termékek aránya az EU-tagországokban az SPPK által 90 százalék körülire mért átlag töredékére csökkent, és jóval alacsonyabb a környező országokban tapasztalhatónál is.
Kifejtette: míg a lengyelországi üzletekben 85 százalék körüli a hazai élelmiszerek aránya, Magyarországon 72, Csehországban pedig 71 százalékon van, addig Szlovákiában akad olyan áruházlánc, ahol a hazai élelmiszerek eladásából bonyolított forgalom csupán a teljes forgalom 17 százalékát teszi ki.
Az SPPK elnöke az MTI kérdésére rámutatott: a környező országokban, köztük Magyarországon azért magasabb a hazai élelmiszerek aránya, mert erősebb a vásárlók patriotizmusa, és a hazai élelmiszerek népszerűsítése érdekében is több kampányt indítottak az elmúlt években. Hozzátette: a tapasztalatok alapján októberi kezdéssel kampányt indítanak, „Út az ételhez” címmel, elsődlegesen a fiatalokat és a gyerekeket akarja megcélozni ezzel a szervezet. (Starovic Tibor, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >