Csökken a hazai aránya a tejtermékeken belül
Az élelmiszer-ipari szakágazatok között a tejfeldolgozás az első helyen áll a tavalyi 218 milliárd forintos bruttó termelési értékével, ami tíz százalékot meghaladó részesedést jelent. A tejtermelés önköltsége 2009-ben kilogrammonként 75-80 forint körül mozgott, ami versenyképesnek mondható az Európai Unió száz forintot meghaladó átlagával. A magyar feldolgozók tavaly mintegy 1,2 milliárd liter tejet vettek meg a tehenészetektől. Ez a mennyiség 6 százalékkal marad el az előző évinél. A magyar alapanyagból előállított tej és tejtermék belpiaci értékesítése évről évre csökken, a tavalyi – folyadék-egyenértéken mért – forgalom 3 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A fogyasztói tej és érlelt sajt kategóriájában az értékesítés csökkenése mintegy 4 százalékos volt. Túróból is közel 5 százalékkal kevesebbet sikerült eladni, holott ez a tradicionális magyar termék a sajt- és túrókategóriából 40 százalékkal részesedik. A jelentős import, a fogyasztás stagnálása és a felvásárlási árak esése miatt 2009-ben a tejtermelők vesztesége eléri a 10 milliárd forintot.
Ma Magyarországon az egy főre jutó éves tejtermékfogyasztás 170-180 liter tejjel egyenértékű. Ennek a mennyiségnek átlagosan a 35 százaléka – de például a trappista sajtból mintegy a fele – importból származik.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Hullámok a cégtrendben – a felszámolások és cégalapítások változó arcai
Csökkenő megszűnések mellett is csökkenő cégszámok a cégtrendben. A cégalapítási…
Tovább olvasom >IGD: A retail média és a hatékonyságnövelés fontos lesz 2024-ben
Az alábbi cikkünkben azt az IGD nemrégiben megjelent előrejelzésében felvázolt öt…
Tovább olvasom >Óvatosan, de tudatosan terveznek a hazai vállalkozások – VOSZ Barométer üzleti hangulatelemzés – 2024. I. negyedév
A bizonytalanság továbbra is erősen érezhető a hazai vállalkozások üzleti…
Tovább olvasom >