Csavaros idők
Bár az elszaladt előállítási költségek az árérzékeny fogyasztókat most a tésztapiacon (is) a lefelé váltás felé ösztökélik, a gyártók szerint ez csak átmeneti jelenség. Nem is az eladás, inkább az előállítás, az áruellátás jelenleg a fő kihívás. A kissé konzervatív ízlésre elsősorban a reformtésztákkal lehet hatni, a fő kommunikációs csatorna pedig immár a költséghatékony, célcsoportra szabható digitális tér.
Külső erők rázzák a hazai tésztapiac stabil építményét. Míg ugyanis a fogyasztói ízlésben viszonylag kevés változás zajlik, a kereslet kiegyensúlyozott, addig a gabonák, a tojás, az energiaárak, a szállítási költségek, a csomagolóanyag-árak már a múlt év második felétől tapasztalható folyamatos és egyre drasztikusabb emelkedése a piacot egyfajta túlélőversennyé változtatta. Az idén tavasszal kitört háború nagy eséllyel okoz további áremelkedéseket, ellátási problémákat.
– A március–áprilisi időszak a két évvel ezelőtti pánikvásárlás során megtapasztalt keresletet hozott a tésztapiacon, amit ezen a nehezített pályán még komolyabb kihívás volt teljesíteni – idézi fel Káhn Norbert, a Gyermelyi Zrt. kereskedelmi igazgatója. – Ez az időszak egyértelműen az áruellátás biztonságáról szólt, minden egyéb más szempont háttérbe szorult. Mivel a gabona ára már most is az „egekben van”, elérése az aratásig erősen korlátozott, és az új termést követően, a beszűkülő világpiaci kínálat miatt nagy harc lesz érte, a helyzet csak fokozódni fog. Ez egyértelműen a további áremelkedések felé mutat. Az eddigi árváltozások a helyzet miatt egyértelműen forgalomnövekedést hoztak magukkal mostanáig, de ennek vélhetőleg meglesz a böjtje is. Ugyanakkor közben tisztul is a piac, több termelő nem képes menedzselni – nemzetközi szinten sem – ezt az extrém helyzetet. Ami akár új piaci lehetőségeket is hozhat magával.
Sikeres durumújdonságok
A magyar fogyasztó, a magyar konyha mindig is a 4, illetve 8 tojásos tésztákat részesítette előnyben. Ebben érdemi változás továbbra sem várható.
– Főként a durumtésztáknál számítunk erőteljesebb növekedésre, ami trend volt már az elmúlt években is. Az élelmiszerár-robbanás talán adhat egy kisebb lendületet az alacsonyabb árú – és minőségű – tojás nélküli tésztáknak, amelyek iránt a tavasz folyamán mi is erősödő keresletet érzékeltünk, ugyanakkor ezt nem gondolom egy tartós, erős trendnek – hangsúlyozza a kereskedelmi igazgató.
A Gyermelyi tavaly sok új terméket hozott a piacra. Jelentősen bővítette a durumkategóriát érdekes, nemzetközi szinten is sikeres formátumokkal. Ezen felül egy érdes felületű, tojásos, prémium durumtészta-termékcsaláddal is megjelent.
– Folytatjuk a hasábtasakos, visszazárható termékcsomagolások bővítését, amit szeretnénk általánossá tenni az apróáruk tekintetében – tekint előre Káhn Norbert. – A marketing területén pedig a televíziós jelenlét mellett bővítjük a bolti marketingmegjelenéseket, aktivitásokat is, de leginkább az online térben fogunk erősíteni, új megközelítésekkel.
Előtérben a stabilitás
A csomagolás modernizálása prioritás a Soós Tésztánál is.
– A magyar piac konzervatívnak mondható tésztafronton, így jelenleg nem új termékekben gondolkozunk, hanem a csomagolási részleget fejlesztjük, hogy minél inkább meg tudjunk felelni partnereink igényeinek – mondja Soós Brigitta, a Soós Tészta Kft. kereskedelmi menedzsere.
A cég a jelenlegi piaci körülmények között az állandóságot, a stabilitást helyezi előtérbe.
– Nem váltogatjuk beszállítóinkat az épp legalacsonyabb ár érdekében, hanem a konstans magas minőséget tartjuk szem előtt – húzza alá Soós Brigitta. – Ez ebben a helyzetben kifizetődő, hiszen partnereink a hosszú éves együttműködésnek köszönhetően kiemelten fontosnak tartják, hogy továbbra is ellássanak minket a szükséges mennyiségekkel.
Kommunikációban már néhány éve főként a digitális teret részesítik előnybe, ami egyre fontosabb szerepet tölt be, hiszen az online vásárlás szerepe az élelmiszerek terén is növekszik. Ezért fontos számukra, hogy vásárlóikat ott is megszólítsák.
– Mindazonáltal az online mellett megtartottunk néhány számunkra jól bevált kommunikációs csatornát is – fűzi hozzá a kereskedelmi menedzser. – Megjelenünk rádióban, TV-ben támogatói spotokkal, és végre újra el tudtuk kezdeni járni az országot főzőautónkkal, amikoris személyesen megyünk el a fogyasztókhoz és egy-egy áruháznál, boltnál megkóstolhatják termékeinket mindamellett, hogy az adott üzletben promóció fut.
Kevesebb szénhidrát, több rost
Az innovatív szemléletre való nyitottság, a tradíciók tisztelete, a hagyományos ízek kedveltsége együtt eredményezi a három évtizedes múltra visszatekintő Famíliatészta termékei iránti nagy érdeklődést, fogalmaz dr. Dzodzoglu Sziderisz, a Famíliatészta Kft. üzletfejlesztési és kereskedelmi igazgatója, aki hozzáteszi:
– Disztribúciónk a hipermarket-belistázásokkal folyamatosan szélesedik, de számunkra ugyanilyen fontosak régi és új partnereink a kistelepüléseken is. Éppen ezért ezen a fronton értékesítési csapatunkkal együttműködve folyamatosan fejlesztünk. Ahogy sok más gyártó, úgy mi is sikeresen veszünk részt saját márkás bérgyártásokban, legyen szó hazai, vagy nemzetközi lehetőségről, de mindig figyelünk ezek volumenének egészséges egyensúlyára. Gyártói márkáink vonalán pedig a hazai fogyasztók bizalmát a speciális, egészségesebb termékcsaládunkkal sikerült növelnünk.
A cégnél a 8 tojásos házi jellegű tészták, illetve a 4 tojásos körettészták adják az értékesítési volumen döntő többségét. A folyamatos piackutatással és a hazai, illetve nemzetközi trendek nyomon követésével ugyanakkor szeretnének aktív részesei lenni az újdonságokkal történő piacformálási folyamatoknak is. Nagy hangsúlyt fektetnek az egészséges, reform és életmódváltást segítő vagy azt megkönnyítő termékek fejlesztésére.
– Ennek eredményeként jelent meg a napokban az általunk kifejlesztett, speciális lisztkeverékből készülő 4 tojásos Pasta del Futuro Light tésztacsaládunk, amely Penne, Fusilli, Piombi (tarhonya) és Tagliatelle (szélesmetélt) formátumokban kapható. Mindegyik termékünk minimum 50%-kal csökkentett szénhidráttartalmú, hatszoros extra rosttartalommal és 200%-kal növelt proteintartalommal rendelkezik a hagyományos 4 tojásos termékeinkhez képest, mindezek mellett természetesen 100%-ban szójamentesek is.
– A reklámplatformokat különféle igényeknek megfelelően alakítjuk ki – veszi át a szót Kovácsné Nagy Krisztina, a Famíliatészta Kft. reklám- és marketingvezetője. – Elsőként azonban a szakmát szerettük volna megszólítani, hiszen aki a jövőben gondolkodik és tervez, az az innovációt észreveszi, és elsők között szeretné magáénak tudni azt. Mi elkészítettük a termékeket, most pedig széles körben megmutatjuk az újdonságokat, és bízunk az innovatív partnerek, fogyasztók nyitottságában. Ami biztos, hogy a tradicionális termékek mellett a modern portfólió tovább bővül, hiszen a Famíliatészta csapata imád alkotni és újat teremteni.
Továbbgondolt slágerek
Az elmúlt években az Izsáki Házitésztánál az innováció folyamatosan fókuszban volt, és ezt a folyamatot a COVID nehéz időszaka és a jelenlegi gazdasági és politikai közeg sem befolyásolta – hangsúlyozta Rácz Róbert, az Izsáki Házitészta Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója.
– Újragondoltuk a lasagne tésztát, és egy fehér lisztes, 4 tojásos verzióval álltunk elő néhány éve. Most úgy tűnik, hogy nagyszerű döntés volt, figyelembe véve a jelenleg nagyon magas durumlisztárakat – mondja Rácz Róbert. – Ezenkívül több tradicionális termékünket is újragondoltuk. Például a gyufametéltünk sokoldalúbb lett, köretként és főételként is megállja a helyét. Készítettünk néhány éve egy csípős csipetkét, amely ebben az évben új formában jelenik meg a bográcsos szezonra. Erős Pistá-s csipetkével lepjük meg a fogyasztóinkat. Az új Erős Pistá-s csipetkéből mintaszórást terveznek a kijelölt csatornákon, mintegy 50 ezer csomag 50 g-os mintát juttatnak el a fogyasztókhoz.
Átgondoltan, de folyamatosan áthelyeződik az Izsáki Házitészta kommunikációja a digitális térbe – fűzi hozzá Rácz Róbert. Itt ugyanis jól elkülönülő csatornákon lehet kommunikálni az adott célcsoporttal a termékkörnek megfelelően.
Reformtörekvések
A Gergely Food Kft. magyar családi vállalkozásként kisüzemi feldolgozó, a házi jellegű száraztészta kategória szereplője. Régiós szintű gyártóként keresi a lehetőségét annak, hogy országos beszállítója tudjon lenni több hazai, illetve nemzetközi hálózatnak.
– A piacon jelenleg releváns fogyasztói igény új tésztaformátumokra nem igazán mérhető – elemzi a helyzetet Sajcz László, a Gergely Food Kft. kereskedelmi vezetője. – Ez alól kivétel talán a reform egészséges száraztészta alkategóriája, aminek súlya az összeladásokból egyelőre minimális.
A cég innovációs munkája során erre a szegmensre koncentrál. Így (és természetesen piackutatással megtámogatva) fejlesztette ki 4-tagú, zabliszttel készülő száraztésztacsaládját, illetve Tönköly száraztésztatermékeit. Ezeknél az újdonságoknál a beltartalmi paraméterek mellett fontos szempont volt a csomagolás egyedisége is. A Gergely Food most azon dolgozik, hogy az országos listázottságig építse új reformtermékeinek (illetve a házi jellegű kisüzemi technológiával készült különleges száraztésztáinak) disztribúcióját.
– Természetesen a fogyasztói közvetlen kommunikáció is fontos prioritás, erre a legköltséghatékonyabb talán célcsoportspecifikus a digitális tér – állapítja meg Sajcz László. – Fontos számunkra, hogy Magyar Termék közösségi aktivitásokon keresztül, kereskedelmi hálózatokkal együttműködve erősítsük márkánkat, támogassuk innovációnk sikerét. //
Tészta cirokból
Habár a hazai tésztaízlés valóban eléggé konzervatívnak tekinthető, azért van új a nap alatt. A Sirha Budapest 2022 Innovációs Termékversenyen díjazták a Magura Mag Kft. Magic Mills cirok száraztésztáit is. A termék a lehető legkevesebb adalékanyaggal létrehozott gluténmentes száraztészta, külön erre a célra nemesített cirokból.
– Jelenleg azon dolgozunk, hogy felmérjük, a termékcsalád kiépítéséhez milyen fejlesztésekre lenne még nagyobb igény. Főként a forma tekintetében, mert a bevált receptúrán nem kívánunk változtatni – mondja Palkó Dorka, a Magura Mag Kft. marketingmenedzsere. – Újdonságunkat kiállításokon, célcsoportnak szóló magazinokban, gasztroblogokon, Facebookon és Instagramon népszerűsítjük, a boltokban displayállványokat állítunk fel, és televíziós nyereményjátékot szponzorálunk. Az üzenet minden csatornán az egészséges étkezés támogatása, a gluténmentesség, az újdonság és a hazai jelleg hangsúlyozása. //
Kapcsolódó cikkeink
Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >Megjelent a Gyermelyi új reklámfilmje
A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött…
Tovább olvasom >Gyermelyi Expressz tészták
A három formátumban készülő (Spaghetti, Fusilli, Chifferini) Gyermelyi Expressz tészták…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >