Kávéfogyasztási szokásaink számokban

Szerző: Trademagazin Dátum: 2019. 05. 07. 09:45

Szemes, instant vagy őrölt? Tejjel vagy anélkül? Ebéd után vagy elég reggel? – A tipikus magyar kávéfogyasztót mutatják be a Lavazza speciális kóstolója alakalmából bemutatott kutatásokat. Az Euromonitor által nemrég készített Report on Coffee felmérés szerint a meleg italok világpiaca jelenleg 137 milliárd dolláros értéket képvisel, ennek több mint fele (79 milliárd dollár) a kávéból származik. Ha a mennyiségi adatokat vizsgáljuk, világszinten nagyságrendekkel több teát fogyasztunk (321 milliárd liter) mint kávét (172 milliárd liter), viszont bevétel tekintetében az utóbbi sokkal többet hoz a forgalmazóknak. Ez fejenként 36 liter tea és 18 liter kávé elfogyasztását jelentette 2016-ban.

A magyar felnőtt társadalom mintegy 85%-a napi rendszerességgel iszik kávét és többségüknek elképzelhetetlen, hogy a reggeli kávé rituális elfogyasztása nélkül indítsa a napját. A legtöbben, a kávéfogyasztók közel fele a kávéfőzős megoldást preferálja az otthoni kávéja elkészítéséhez.A Lavazza kutatásában számos hasonló szokásra világított rá a magyar kávézási kultúra kapcsán: szemes, instant vagy őrölt? Tejjel vagy anélkül? Ebéd után vagy elég reggel? Mi már mindent tudunk a hazai kávé fanokról.
Ami a magyarokat illeti, a Lavazza kutatásában 2000 főt kérdezett meg a kávézási szokásairól. A felmérésből többek közt kiderült, hogy vásárláskor a fogyasztók több mint fele már a boltba érkezés előtt tudja, hogy milyen márkát fog választani, míg 26%-uk rendszerint az üzletben dönti el, milyen kávét szeretne. A választásban a magyarokat leginkább az ár befolyásolja (állította a kávéfogyasztók 60%-a), ezt követően az íz és a minőség a legmeghatározóbb tényező.
A kutatás arra is rámutatott, hogy Magyarországon a Lavazzát tartják a legjobb minőségű “autentikus olasz kávénak”. A 120 éve indult kávépörkölő vállalkozás Olaszország legismertebb és legnépszerűbb kávéfajtáit kínálja, mint például a legfinomabb, 100%-ban Arabica szemekből készült Arabica kávét, a Qualità Oro-t. Ez a könnyed, kissé gyümölcsös, aromás ízű kávé mára mondhatni az olaszok napi szükségletévé vált, de ugyanúgy elérhető a magyar piacon is szemes és őrölt formában is.
A magyar kávéfogyasztók átlagosan naponta 2,6 csésze kávét fogyasztanak, amit javarészt otthon készítenek el, hagyományos „kotyogós” kávéfőzővel (48%) vagy instant kávé formájában (19%).
A rendszeres kávéfogyasztók persze nem korlátozzák magukat az otthoni kávézásra. 68%-uk a munkahelyére érkezéskor is iszik egy csészével; legtöbben semmi pénzért sem hagynák ki a munkahelyi napindító kávét. A megkérdezettek 73%-a leginkább reggel kávézik, 52%-uk közvetlenül ebéd után is, illetve az álmos délutáni órákban (46%) szokott egy adag aromás, erősítő kávéhoz nyúlni. Az olaszokkal ellentétben Magyarországon a többség tejjel issza a kávét, tejeskávé vagy cappuccino formájában.