Biztosra mennek
Az elmúlt 3-4 évben kevés volt a mozgás a hazai sörpiacon, ám a tavalyi recesszió és a vele járó forgalom-visszaesés még inkább az olcsó sörök felé tereli a fogyasztói keresletet. Ugyanakkor, ha lassan is, de növekszik a prémium szegmensbe tartozó és a különleges sörök forgalmának aránya, amely bizakodással tölti el a gyártókat. A fogyasztói és vásárlói szokások változásai a HoReCában is érezhetőek.Rossz idők jártak a közelmúltban a sörgyártókra: számottevően csökkent a fogyasztás. Mindez persze nem csak Magyarországon érzékelhető trend, aminek vannak a sört csak közvetve érintő okai is.
– A fejlődő régiók országaiban várhatóan tovább nő a sörértékesítés az elmúlt évek tendenciáit folytatva, míg a fejlett országokban az évente értékesített sörmennyiség leginkább stagnálni fog – fogalmazza meg a közeljövő képét Kiss Éva, a Heineken Hungária Zrt. PR- és kommunikációs menedzsere.
A hazai piac összesen körülbelül kilencven százalékát magáénak tudó három multinacionális cég (Borsodi, Dreher, Heineken) évek óta őrzi nagyjából ugyanakkora részesedését. Sikerült kiszorítaniuk a piacról a nem is olyan régen még óriási mennyiségben eladott rendkívül olcsó és rossz minőségű „no name” termékeket, és nagyjából kialakították a jelenleg állandónak tekinthető alapportfóliójukat. Mondhatni: biztosra mennek.
A tömegsörök mellett mind határozottabban érzékelhető a kereslet növekedése a szuperprémium és a különleges sörökre is. A legfelső kategóriában így jó pozícióba kerültek a lényegesen kisebb forgalmat bonyolító importőrök. Mindemellett a korábbi években sem a nagy, sem a kisebb forgalmazók nem kényeztették sok újdonsággal a hazai sörbarátokat.
Újdonságok termékben és technikában
– Az elmúlt időszakban elsősorban sikeres termékfejlesztésekkel támogattuk partnereinket, ezen belül is kiemelhető a HoReCa szempontjait figyelembe véve a Gösser Bock üveges termék, a Soproni termékcsaládon belül a Soproni Fekete Démon, valamint két legfiatalabb termékünk, a Gösser Natur Zitrone és a Soproni Szőke Ciklon – büszkélkedett joggal Kiss Éva.
A csapolástechnikában újdonság a Heineken egyedülálló, úgynevezett Dávid berendezése, amely egy olyan zárt – ebből adódóan steril – rendszer, ami nem igényel tisztítást, karbantartást, és a hordó megnyitásától kezdve 30 napig biztosítja az azonos, magas minőségű színvonalat. A szerkezet 20 literes visszaváltható hordókkal üzemel, és több árkategóriás szinten is elérhető (Heineken, Gösser és Soproni márkák csapolására egyaránt használható).
Új, a HoReCa-szektor számára is fontos termékről a Dreher is beszámolhatott:
– A tavalyi év egyik legnagyobb újdonsága a Dreher Sörgyárak Zrt. részéről a Dreher 24 alkoholmentes sör bevezetése volt, amellyel egyik legnagyobb sikerünket értük el – a kutatásaink alapján ugyanis a fogyasztók ezt értékelik a piac leginkább sörízű alkoholmentes sörének – mondta el Agócs Mónika, a cég vállalati kapcsolatokért felelős vezetője. – Az innováció titka egy speciális élesztő, amely úgy bontja le a cukrot, hogy közben csak minimális alkoholmennyiséget termel. Így a késztermék alkoholtartalma alatta marad a 0,5%-os határnak, íze azonban megegyezik a hagyományos sörök által nyújtott ízélménnyel. A kiszerelések területén újdonság, hogy a hagyományos 50 literes hordós kiszerelés mellett már 30 literes hordókban is kiszolgáljuk vendéglátó partnereinket.
– A Borsodi Sörgyár Zrt. a nyár utolsó – környezettudatos – fesztiválján, a Szegedi Ifjúsági Napokon elsőként vezette be a magyar fesztiválozók körében is újdonságnak számító visszaváltható söröspoharat – újságolta dr. Stefánkovits Ildikó jogi és kommunikációs igazgató. – A rendezvényen egyébként a „re:pohár” alkalmazásának köszönhetően 3000 kilogrammal kevesebb szemét keletkezett 5 nap alatt, továbbá ez a lépés a fiatalok szemléletformálásában is nagy jelentőségű. A Borsodi ezzel új irányt szabott a környezettudatos fesztiválozás kultúrájának.
Visszaszorulóban a csapolás
– Megfigyelhető a csapolt sör és az üveges sör arányának változása – az üvegesek javára. A klasszikus horecás kiszerelésű csapolt sör mellett a fogyasztók mindinkább keresik az üveges termékeket is a vendéglátóhelyeken. Pedig a csapolt sör készítésének (csapolás) már a látványa is megragadó – értékel sajnálkozva Agócs Mónika.
Hasonlóan vélekedik dr. Stefánkovits Ildikó is. Szerinte ennek elsődleges indoka az, hogy a nagyon erős versenyhelyzetben a palackozott termékek nagyobb árréstartalma vonzóbb a vendéglátós partnerek számára.
Kiss Éva a gazdasági válságot is a csapolt sörök térvesztésének okai között tartja számon, hiszen a recesszió elsődlegesen ezt a sörértékesítési csatornát érinti. Ám nem megy el amellett a tény mellett sem, hogy a fogyasztók kedvét nemegyszer a csapolási hibák veszik el a korsós fogyasztási formától.
A szakember tapasztalatai alapján ízválaszték és ízlés tekintetében nem voltak komoly változások az elmúlt években, a specialitások aránya még mindig nem haladja meg az 5 százalékos részesedést, és bár a kíváncsiság jellemző ránk, magyarokra, de hosszú távon sem várható, hogy megtörjön a Lager sörök egyeduralma. Minthogy Nyugat- és Közép-Európa más régióiban sem növekszik a sörértékesítés mennyisége, ezért ott is jellemző, hogy értékesítésnövelési céllal igyekeznek olyan újdonságokkal előrukkolni a gyárak, amelyekkel új rétegeket vonhatnak be a fogyasztásba.
Dr. Stefánkovits Ildikó felhívja a figyelmet egy, a vendéglátásban érzékelhető hazai trendre: a magyar közönség kezd egyre igényesebbé válni, amely nemcsak a sörmárka választásában, hanem a higiéniától a felszolgálás minőségéig számtalan részletben is megfigyelhető. Hozzátette azt is, hogy bár a teljes HoReCa-volumenben még kis részt jelentenek, de egyre többen választják az alkoholmentes termékeket, növekszik az alacsony alkoholtartalmú, illetve különleges sörök, például a gyümölcssörök aránya. Az igényes fogyasztók egyre nyitottabbak a belga sörkultúra remekeire, hiszen a történelmi hagyományokra visszatekintő, kifinomult sörfőzés széles ízválasztékot teremt a gyümölcssöröktől a trappista sörökig, de igazi élmény egy szűretlen, vagy palackban érlelt sör fogyasztása is.
Együttműködésben a minőségi csapolásért
Vendéglátós partnereik munkájának támogatásában a piac három nagy óriása egyformán a szakszerű csapolás elvének és gyakorlatának népszerűsítését tartja a legfontosabbnak.
A Heineken a technikai feltétel biztosításán túl képviselői és szervizesei közreműködésével folyamatosan képzi partnerei munkatársait a mindennapi rendszertisztítást biztosító feladatok és a csapolási technikák terén. E célból nemrégiben tréningfilmet is készítettek a témában.
A Dreher tavaly elindította Minőségi Csapolt Sör programját, amelynek keretében a top 200 csapolt sört forgalmazó vendéglátóhelyeiken szakértők segítségével oktatták a minőségi csapolás fortélyait, valamint a csapolt sör kezelésének szigorú minőségi elvárásait – ezek betartását havonta ellenőrzik is. Az oktatás végén egy speciális csomagot és külön fejlesztett POS-anyagot adtak át a programba bevont üzleteknek.
A Borsodi valamennyi partnere részére szervez csapolási képzést, és biztosítja a személyes konzultációk lehetőségét. A legjobb csapolók egy hazai előversenyen dönthetik el, ki képviseli Magyarországot a minden ősszel Belgiumban megrendezésre kerülő Stella Artois nemzetközi csapolási versenyen.
A cég gyakran szervez vendéglátóhelyi promóciókat, amelyeken jellemzően azonnali nyereményekkel igyekszik kedveskedni a fogyasztóknak. A promóciós mechanizmusról – annak bevezetése előtt – személyesen egyeztetnek partnereikkel.
A hazai sörpiacon a következő években várható változásokat illetően a megszólaltatott szakemberek nemigen bocsátkoztak jóslásokba. Agócs Mónika kiemelte az egyutas csomagolások iránti kereslet további növekedését. A trendet a kényelmi szempontok vásárlói döntésekben játszott mind nagyobb szerepével magyarázta. A szakember várakozásai szerint a prémium szegmens a gazdasági válság ellenére is bővülni fog, lévén e kategória vásárlói kevésbé árérzékenyek. Eközben a kisebb vásárlóerővel bíró fogyasztók továbbra is az olcsóbb termékeket keresik majd, mind a boltokban, mind a sörözőkben.
Kiss Éva minden bizonnyal a piac valamennyi szereplőjének reményeit erősítette meg: bízik benne, hogy nem ismétlődik meg a 2008-as év teljes sörpiaci visszaesése.
I. T.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Mit neveznek összefogásnak?
Nagyon szép szakmai összefogás példája volt, amit az idei dunai…
Tovább olvasom >Nagy Márton: a magyarországi turizmus hasít
A magyarországi turizmus hasít, Ferihegy Európa leggyorsabban bővülő repülőtere –…
Tovább olvasom >20 éves a TV Paprika – A nap videója
Abban, hogy bátrabbak és kísérletezőbbek vagyunk a konyhában, mint két…
Tovább olvasom >