Biztonságos manapság online adni-venni a cuccainkat?
Hogy ezt megtudja, a Tudatos Vásárlók Egyesülete összehasonlította a 3 leggyakrabban használt, eladóként magánszemélyek számára is hozzáférhető online piacteret. Lássuk, milyen előnyeik és hátrányaik vannak, ha ott szereznénk be néhány hasznos holmit, vagy netán megválnánk valamitől karácsony előtt, ami másnak még jó lehet. Egy biztos, az összehasonlításból kiderült, nem árt néhány szempontot tudatosan mérlegelni!
Mit használnak leggyakrabban a vásárlók?
Magyarországon három online piactér tudott igazán gyökeret verni: a Vatera, a Jófogás és legújabban a Facebook Marketplace. Közülük a régi múltra visszatekintő Vatera elsősorban az itt fellelhető kincsekről és az aukciós rendszeréről ismert, és ezen található a legnagyobb termékkínálat – főként a céges ajánlatoknak köszönhetően. A legtöbb felhasználója a Jófogásnak van (idén szeptemberben a Vatera látogatószáma kevesebb mint a fele volt a Jófogásénak). Ezeken túl hazánkban is egyre többen használják a Facebook ilyen jellegű funkcióját, a Marketplace-t. Olyannyira, hogy mindegyik felületen megtaláljuk magánszemélyek és cégek ajánlatait egyaránt. Nem csoda, hogy sokan itt szerzik be a legjobb kiegészítőket, bútorokat, eszközöket a lakásba.
Egészséges állapotnak tekinthető, amikor három lényeges szereplő található egy piacon, mivel kiegyensúlyozott erőviszonyokat is feltételez. Ha pedig verseny van, ott kialakulnak különböző egymáshoz vetített előnyök és hátrányok is. A Tudatos Vásárlók Egyesülete annak járt utána, melyik miben jó, ha vásárolni, illetve ha eladni akarunk. 10 szempont mentén vizsgálták, mennyire felhasználóbarát az egyes felületek használata weboldalon, illetve appon keresztül.
Vásárolni könnyebb, mint eladni
A Vatera és a Jófogás is könnyen áttekinthetőnek és könnyen kezelhetőnek bizonyult, mindkettőben 9 főkategória és alkategóriák, illetve szofisztikált, jól működő kereső segít a tájékozódásban és a hirdetés feladásában, vagy akár abban, hogy reális árat adjunk az eladásra kínált termékeknek. A Facebook Marketplace esetében nehezebb eligazodni, bár pozitívum, hogy az adok-veszek csoportok hirdetéseit is megjelenítik. Így ha ezekben is hirdet valaki, a Marketplace-en keresztül is rábukkanhatnak az érdeklődők.
A regisztráció, fiók létrehozása mindkét oldalon pár kattintás, de a Vaterán több adatot igényel, mint a Jófogáson, mert az e-mail címen túl az előbbinél meg kell adni telefonszámot és eladóként a bankszámlaszámot is. A regisztrációt mindkét platform a profil-törlés igénylésétől számított egy hónapon belül törli.
Ki fizet mindezért?
A Vaterán az eladónak az apróhirdetési kategóriákon kívül (állás, jármű, szolgáltatás) minden termékcsoport esetén jutalékot kell fizetnie az értékesítés után, illetve feltöltéskor feltöltési díjat. A Jófogáson ingyenes a hirdetés, kivéve néhány egyértelműen jelölt kategóriát, amik az állás, az ingatlan és a jármű. A Facebook Marketplace teljesen ingyenes.
Kiemelés
Kiemelésre mindhárom piactérnél van lehetőség, ilyenkor előrébb kerül a hirdetés a találati listában. Eladóként fontos információ, hogy a Vaterán az alapbeállítás szerint 21 napig vannak fenn a hirdetések, utána törlődnek, míg a Jófogáson ez 90 nap. Bár a Vaterán látszólag kevesebb idő van az értékesítésre, az “újraindítás, míg el nem adom” funkció bekapcsolásával a hirdetés meghosszabbítható addig, míg nem sikerül eladni a terméket.
Ha tehát vélhetően nehezebb lesz vevőt találni az eladásra szánt terméknek, az alapbeállításokat használva előnyösebb lehet a Jófogás, a Vaterán ez extra beállítást igényel. Ha viszont valami retro kincset bocsátana áruba az eladó, amiről keveset tud, de vélhetően nagy lesz rá az érdeklődés, a Vatera extráira érdemes apellálnia.
Mennyire bízhatunk a feltüntetett termékinformációkban?
A vevői és eladói hitelesség a Vatera számára a legfontosabb: náluk oda-vissza értékeli egymást a két fél, ami aztán idővel növeli a bizalmat a felhasználók, végtére pedig a platform felé is. Pár hete már a Jófogáson is van lehetőség az eladók értékelésére, amennyiben az általuk biztosított szállítási szolgáltatást vesznek igénybe a vásárlók. A Marketplace-en is hagyatkozhatunk értékelésekre, de az csak mobilon érhető el, ami megnehezítheti a vásárlási folyamatot.
A Jófogás elég sarkos abban, hogy mennyi információt, milyen paramétereket és pontos termék címeket kell megadni ahhoz, hogy kikerülhessen egy termék az oldalra. A Vaterán hasonlóan a Jófogáshoz, vannak kötelező elemek, míg a Marketplace nem kérdez részletesen, hanem az eladóra bízza azt, hogy mi kerüljön ki a termékről. A Jófogás App apró gyengesége, hogy a fiók beállításainál nagyon könnyen – akár véletlenül is – céges profilra válthatunk, majd azt nem tudjuk ismét magán fiókra állítani. Így végső soron, könnyen megtéveszthetnek minket e szűrési lehetőség eredményei.
Ha nem szűrünk le a céges hirdetésekre, a használt termékeknél bizony számítanunk kell rá, hogy az eladó rosszul ítéli meg a termék minőségét, netán rosszul méri le annak adatait, vagy nem emlékszik, nem tudja a számunkra fontos termékinformációkat megmondani. Akik szerint divat a retro, azoknak azt sem szabad elfelejtenie, hogy sokszor keveset tudni egy-egy termék eredetéről, koráról, pláne az állapotáról. Erre jelenthet megoldást a Vatera biztonságos vásárlás programja és értékelési rendszere, illetve a Jófogás szigorú elvárásai a feltüntetendő termék-információkat illetően.
Használt holmit is lehet venni garanciálisan?
Igen lehet, bár kell hozzá szerencse is. Ma már nem ritka egy termékre a 3-5 éves jótállás sem, amennyiben még az eredeti vásárlás dátumától számítva nem telt el annyi idő, az új tulajdonos is érvényesítheti a jótállást, természetesen jótállási jegy, számla ellenében. Erre mindenképp érdemes vásárláskor rákérdezni az eladónál, és elkérni a dokumentumokat.
“Ha magánszemélytől vásárolunk használt terméket, akkor is megilleti a vásárlót az úgynevezett szavatossági jog. Ez azt jelenti, hogy az eladó felelősséget vállal ezért, hogy a terméknek nincs olyan hibája, ami a vevő számára nem ismert, illetve ha a vásárlástól számított egy évig ilyen hiba lép fel rendeltetésszerű használat mellett, akkor azért helytáll. Így a vásárló kérheti a termék kicserélését (bár valljuk be ez nem jellemző), javítását, vagy a javítás költségeinek kifizetését, illetve ha ez nem megoldható, a vételár visszafizetését. Csak olyan hibára érvényes ami a vásárláskor nem volt meg, vagy nem volt felismerhető, a vevő nem tudott róla.” – ismertette Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesülete fogyasztóvédelmi szakértője.
Ha a termékhez legtöbb esetben nem is jár garancia, arra az esetre, ha a vásárlás valamiért mégis meghiúsulna, pedig már kifizetted a termék árát, a biztonságos vásárlás programnak (BVP) köszönhetően nem maradsz mínuszban a Vateránál. A vevő ugyanis minőségi kifogás esetén pénzvisszatérítést kérhet 50 000 Ft-ig. A Jófogás a vevők biztonságát nem garantálja íly módon, ám az átadás-átvétel kényelmes és biztonságos lebonyolítására “személyes árucsere pontot” biztosít a Westendben, ahol eladók és vevők kényelmesen intézhetik az adás-vételt. Ez utóbbi ugyan mostanában annyira nem ajánlott, de mindenképpen szimpatikus kezdeményezés.
Hol vegyünk galériaágyat, iskolatáskát, antik konyhai mérleget?
Míg a Jófogás a részletességre és lehető legpontosabb termékinformációkra fókuszál, addig a Vatera a kölcsönös értékelésekre és a dinamikusan frissülő árukínálatra bízta sikerét és a vásárlás biztonságát. Így előbbin jobb minőségű tartós cikkeket, utóbbin igazi turikincseket, aukciók gyöngyszemeit találhatjuk meg könnyedén.
Ugyanakkor mindkét platformon belefuthatunk abba, hogy a terméket már máshol eladták. A hirdetések aktualizálását mindkét szolgáltató elvárja a felhasználóktól, de ez mégiscsak a felhasználón múlik. Némi segítséget jelenthet a Vatera kölcsönös értékelési rendszere. Az elavult hirdetésekkel “gyűjtött” negatív értékelések az oldalon jól láthatóan megjelennek, ezzel bírva rá az eladókat a hirdetések frissen tartására.
Összegezve, ha valamit sürgősen be szeretnénk szerezni, szerencsésebb lehet a Vatera kínálatában böngészni, mivel ott az alapbeállítások használata mellett a hirdetések 21 nap után automatikusan lekerülnek. A Jófogáson ez 90 nap – ami elég időt hagy arra, hogy egy-egy drágább termék is gazdát találjon, de megnöveli az esélyét, hogy már eladott áruk között keresgéljünk.
A Vatera egyedülálló előnye, hogy legalább a meghiúsult vásárlások esetén nyújt némi védelmi hálót a biztonságos vásárlás programjával. A három platform közül a Marketplace összességében messze alulmarad vásárlóként és eladóként is biztonság és kényelem terén is. A vásárlás, böngészés, kapcsolatfelvétel is nehézkes, az üzeneteket nehéz visszakeresni hetekkel később. Nem beszélve a pontatlan termékinfókról, a megtévesztő árakról és a kamuprofilokról.
A Vatera és a Jófogás a rajtuk zajló vásárlásokra építi szolgáltatását, így az adás-vétel folyamatát igyekszik minél könnyebbé, biztonságosabbá és átláthatóbbá tenni. Nem is találtunk szembetűnő különbséget köztük, inkább egy eltérő attitűdöt, ami más-más termékek vásárlásakor lehet előnyös eladók és vevők számára. Egyáltalán nem mindegy tehát, mit próbálunk eladni, vagy épp megvenni rajtuk. Ha például egy íróasztalt, galériaágyat keresel, akkor használd a Jófogás részletes, könnyen összehasonlítható termékinformációkkal rendelkező vevőbarát listázó funkcióit. De ha az alap termékkínálaton kívül vevő vagy az egyedi kincsekre is, akkor a Vaterán is épp olyan jó fogásra lelhetsz, mint a Jófogáson! +1 jó pont a Vaterának, hogy külön aloldalon hirdetik a környezetbarát termékeket, ahol tippekkel is segítik a fenntartható vásárlást.
Kapcsolódó cikkeink
Kiterjesztené a biszfenoltartalom-korlátozást a ruhaneműkre a Tudatos Vásárlók Egyesülete
Kiterjesztené a biszfenoltartalom-korlátozást a ruhaneműkre a Tudatos Vásárlók Egyesülete –…
Tovább olvasom >Tofukat tesztelt a Tudatos Vásárlók Egyesülete
A Tudatos Vásárlók Egyesülete a nemzetközi együttműködés keretében, cseh partnerekkel…
Tovább olvasom >Furcsa dolog történik a ruhapiacon
A Vatera friss statisztikái szerint a használt ruházati és cipőtermékek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >