Beköszönt a csökkenés kora
Kisebb méretek és kiszerelések, kevesebb környezetterhelés, költségcsökkentés: elmondható, hogy napjainkban a papír alapú csomagolóeszköz-gyártók válságban fogant igényeket igyekeznek kielégíteni. A vevők pedig még tudatosabban és körültekintőbben választanak.
A legfontosabb csomagolóipari szegmens uralkodó trendjeire markánsan rányomja bélyegét a mindenkori gazdasági helyzet. A közelmúltban megindult hazai GDP-növekedés és az eddig még kedvező nemzetközi klíma segíti az üzletmenetet: a magyarországi papírcsomagolóeszköz-termelés nagyobb mértékben növekszik, mint az európai átlag. A gyártás bővülését elsősorban az export generálja, de a fogyasztás enyhe élénkülése miatt a belföldi piac is pozitív képet mutat. Elsősorban a hullámtermékek jelentősége növekszik – a többi csomagolóeszköz terhére –, de a kartondobozok piacán sem kell tartani a visszaeséstől.
Az eredményekért azonban meg kell küzdeni; a megrendelői és fogyasztói igények átalakultak.
Mindenható hatékonyság
– A termékek volumene egyértelműen növekszik, értékük azonban kevésbé. Ez azt jelenti, hogy arányosan kevesebb eredmény jut azonos mennyiségre. Természetesen hatalmas árnyomás van, és a portfólió alakulása révén nehéz pontos képet festeni a valós és folyamatos „olcsósításról”, de az bizonyos, hogy a vevőink egyre többet várnak el tőlünk, egyre kevesebbért. Az ágazatban kiemelkedő trend nem figyelhető meg, az azonban szembetűnő, hogy a cégek zöme a „hatékony” (megfelelő ár-érték arányú) csomagolóanyag irányába mozdult el – körvonalazza a helyzetet Kolozsvári György, az STI Petőfi Nyomda Kft. értékesítési igazgatója.
– A partnereink nem csomagolóanyagot akarnak vásárolni, hanem problémáikra keresnek megoldást és a csomagolást, mint szükséges rossz tényezőt minimalizálni szeretnék. Ezzel együtt a költségeiket is minimalizálják, de nem anyag, hanem a teljes költségek szintjén. Ez azt jelenti, hogy például amennyiben jellemző volt a szállításból eredő árukár, akkor a csomagolás áttervezésével és egy komplexebb, de jobb megoldással teljes költségeiket és a környezeti terhelésüket egyúttal csökkenteni tudják – ecseteli Vaszkó Tibor ügyvezető, a Green Packaging Kft. műszaki igazgatója.
Nehéztüzérség a polcokon
Az FMCG-szektorban a szállítási csomagolás mellett növekvő szerepe van az értékesítési csomagolásnak, az úgynevezett shelf ready packagingnek (SRP).
Ezen áruházi polcokra tervezett megoldások a hatékonyság nehéztüzérségét jelentik, hiszen a kereskedőt mentesítik sok „macerától”: többek között a kicsomagolás és újracsomagolás feladataitól, lehetővé teszik a könnyű azonosíthatóságot, elhelyezhetőséget, s nem utolsósorban a kényelmes vásárlást támogatják.
– Az áruházláncok egyre inkább megkövetelik az SRP, azaz a gyors kihelyezést megkönnyítő csomagolást, vagy a raklapos kihelyezésre alkalmas nagyméretű tálcák, a nyitott, halmazolható kínálók, illetve palástok használatát. Azt is látjuk a piaci igények változásában, hogy egyre magasabb minőségű nyomtatásra van szükség, és nő a digitális nyomtatás aránya is a kis tételigény miatt. Beruházásainkat ezekre a trendekre alapozzuk – magyarázza Fekete Zsolt, a DS Smith Packaging Hungary ügyvezető igazgatója.
A nyomtatás szerepe a vonzó marketingmegoldások mellett már csak azért is értékelődött fel, mert az áruházakban egyre kevesebb bolti eladó szolgálja ki a vevőket, a csomagolásról ugyanakkor leolvasható a termékről szóló összes információ.
Fogyasztói oldalról ugyanígy a kényelmes, hathatós megoldások fogalmazódnak meg követelményként:
– Az elmúlt évek során megváltozott az életvitelünk, egyszerre több dologgal kell foglalkoznunk, gyakran munka vagy menet közben étkezünk, s ez megmutatkozik a termékválasztásnál is – vázolja az életmódbeli trendeket Kampós Jenő, a Tetra Pak Hungária Zrt. key account igazgatója. – Megnőtt az igény az úgynevezett „on-the-go” fogyasztásra alkalmas termékek iránt: a könnyű nyitás, a visszazárhatóság és a könnyen fogható doboz alapvető fogyasztói elvárássá nőtte ki magát. Fontos megemlíteni az egyszemélyes háztartásokat kiszolgáló kisebb kiszerelések előretörését is. A tudatos vásárlók pedig arra is nagy figyelmet fordítanak, hogy a választott csomagolóanyag hatékonyan védjen a külső hatásoktól, és hűtés nélkül is biztonságosan tárolható legyen – fűzi hozzá.
– A prémium csomagolóanyagoknál az általános műszaki és esztétikai elvárásokon túl fontos törekvés bizonyos esetekben, hogy a csomagolás a termék használatának évei során tovább használható legyen a termék tárolására, itt tehát a tartósság az egyik fő elvárás – mutatja be a sajátosságokat Katona Iván, az Sz. Variáns Kft. értékesítési vezetője.
Szüntelen változások
– A logisztikai elvárások is sokat változtak az utóbbi időben: rövid szállítási határidőket, a készletről való kiszolgálást igénylik vevőink, hogy a lehető leggyorsabban tudjanak reagálni a piaci változásokra. Mindezt a működő tőke csökkentése is motiválja – elemzi Fekete Zsolt. Elmondja, hogy vevőik életét a teljes ellátási ciklusban való gondolkodással igyekeznek megkönnyíteni.
Vaszkó Tibor szintén felhívja a figyelmet arra, hogy sok megrendelő már nem pusztán egy csomagolást, hanem komplex megoldásokat vár el:
–Tanácsadást és tervezést értékesítünk például olyan multinacionális partnereinknek, akiknél a portfóliónkban megbúvó fizikai termékeket nem tudjuk olyan árszínvonalon értékesíteni, mint a tömegtermelő nagyvállalatok. A Just-In-Time; Just-In-Sequence raktárlogisztikai szolgáltatással pedig a partnereink lean szemléletű termelését támogatjuk. A partner csak megadja gyártási tervét, és a csomagolószalagon a gyártott termék találkozik a csomagolóanyaggal az adott pillanatban. A raktárkészlet-menedzsmentet mi végezzük el saját hatáskörben.
A szakember kifejti, hogy szigorúan a gyártást nézve is szélesedik a szolgáltatások iránti igény: például terjed az egy darabos gyártás, a one-piece-flow megoldás. Ma már akár egy darab értékes termék számára is lehetőség van egyedi, többszínű, nyomtatott dobozos csomagolást rendelni. A trend azonban a csomagolóanyag-gyártókat komoly kihívások elé állítja.
Egyszerre mérnöki és marketingmunka
Kolozsvári György szerint az innováció a mai piaci környezetben már nemcsak a termékfejlesztést jelenti, hanem a komplex megoldások, technológiák és folyamatok kidolgozását is:
– Példát említve, nemrég azért vettünk egy új gépet, mert elemzéseink azt mutatták, hogy a technológiánkban van egy olyan „rés”, amelyet betömve eredményesebben tudunk termékeket kínálni egy bizonyos szegmens szereplőinek. Színesítettük a palettát, ezt szintén innovációként értékelném.
– Az innováció iparágunkban rendkívül fontos, mert csak a legkorszerűbb gépparkkal és szakértelemmel lehet hatékony gyártást és versenyképes terméket biztosítani. Cégünk folyamatosan frissíti és fejleszti gépparkját, ebben az évben a teljes áruáramlási rendszert automatizáltuk – mondja Sigray Mária, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója.
Kampós Jenő szerint a Tetra Pak fejlesztései több területet is érintenek:
– Úgy látjuk, a közép-európai térségben – ahol nagyon árérzékenyek a fogyasztók – szintén van igény az innovatív csomagolóanyagokra. Ennek jelenlegi csúcstartója Lengyelország, de már itthon is tapasztaljuk, hogy a gyártók bátrabbak az új dobozok és csavarzárak bevezetésében. Ezzel összhangban folyamatosan bővítjük termékportfóliónkat, hogy megfeleljünk és elébe tudjunk menni a változó fogyasztói igényeknek. Töltő- és feldolgozóberendezéseink tervezésénél ügyfeleink szempontjait vesszük figyelembe, akiknek egyik fő céljuk saját működésük optimalizálása. Így a fejlesztésben is egyre nagyobb hangsúlyt kap a hatékonyság növelése mind a költségek, mind az energiafelhasználás és a működés terén – mutat rá.
A lapunknak nyilatkozó szereplők szerint a nyomon követhetőség és az élelmiszer-biztonság szintén felértékelődtek és elengedhetetlenné váltak a piaci sikerhez. A kisebb, hatékonyabb csomagolások iránti igény jellemzően a mérnöki megoldások irányába tolja el a fejlesztéseket.
– Ma már létezik például olyan műanyaghab-megoldás is, ami az érzékeny termék papírcsomagolását vékony fallal védi meg, tehát légi szállításkor kisebb térfogatban, alacsonyabb tömeggel lehet biztonságosan megóvni, mérsékeltebb szállítási költség és ökológiai lábnyom mellett. Rázkódásra, ütésre érzékeny terméknél a rezonanciafrekvenciára kerülést (amely a legtöbb kárt okozza a szállítás során) jellemzően több komponensből álló csillapítórendszerrel védjük meg. De készítettünk már olyan élelmiszer-ipari csomagolódoboz-konstrukciót is, amely gyakorlatilag egy mozdulattal két másodperc alatt összezárható, ezáltal csúcsidőben nagy segítségére van a kiszállítással foglalkozó gyorsétteremnek – ad ízelítőt korunk speciális ügyféligényeiből Vaszkó Tibor.
Felelősség, nem csak szavakban
– A hullámkartonok környezetvédelmi megítélése pozitív, hiszen száz százalékban újrahasznosíthatóak, egyébként pedig lebomlási idejük rövid. Éppen ezért újrahasznosítási kvótájuk lényegesen jobb, mint például a műanyagé – mondja Sigray Mária.
Kolozsvári György szerint ugyanakkor a környezettudatosság inkább csak a nagyobb gyártók számára kiemelkedő kérdés:
– Nem arra utalok ezzel, hogy a kisebb gyártók érdektelenek, de ők lényegesen kevesebbet hajlandóak erre áldozni. A nagyok közül azonban néhányan egész komoly rendszereket működtetnek annak érdekében, hogy a környezettudatos szemléletnek megfeleljenek, egyebek között szén-dioxid lábnyomot méretnek, auditálnak és ellenőrzik a folyamataikat. Az STI Group, mint „Az év zöld nyomdája” címmel már több év során büszkélkedő vállalat, természetesen jó partnerként együttműködik a fenntarthatóságot, környezetvédelmet szolgáló projektekben.
– Idehaza sajnos még mindig jellemző a költségérzékenység – erősíti meg Vaszkó Tibor. – Nálunk egy átlagos beszerző a legtöbbször azt tapasztalja, hogy a környezettudatos megoldás drágább. Így tehát az olcsóbbat veszi meg.
Nyugatabbra tőlünk sokkal jellemzőbb a teljesköltség-szemlélet, ami a CSR-en keresztül számszerűsíti az ökológiai lábnyom költségét és a döntést ezáltal hozzák meg. Mi még ettől kicsit messze vagyunk – teszi hozzá.
– Az általunk is támogatott Italos Karton Környezetvédelmi Szolgáltató Egyesülés (IKSZ) adatai alapján elmondhatjuk, hogy az italoskartonok szelektív gyűjtése és újrahasznosítása folyamatosan nő. Idén december 31-ig válik minden háztartás számára elérhetővé a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés, ezután még tovább növekedhet a visszagyűjtési mennyiség – ismerteti Kampós Jenő.
– Vállalatunknak fontos, hogy csomagolásaink száz százalékig megújuló alapanyagokból készüljenek. Az elmúlt évek során olyan cukornád alapú műanyagot tudtunk előállítani, amely dobozaink laminálásához és kupakok készítésére is alkalmas, valamint törekszünk arra, hogy az italoskartonok gyártásához szükséges papír egyre nagyobb arányban FSC-tanúsított, fenntartható erdőgazdálkodásból származzon – sorolja a zöld törekvéseket.
Az ágazatban az újrahasznosítás mellett egyre inkább felértékelődik a felelős erdőgazdálkodás szerepe. A világ egyik legnagyobb erdőgazdálkodója, a finn Metsä-csoport csomagolóanyag-gyártó vállalata, a Metsä Board például csak olyan fát használ fel alapanyagként, amelynek helyére a kivágás után új csemetét telepítenek.
– Karton- és liner minőségi termékeink kizárólag friss farostokból készülnek, szigorú minőségi és biztonsági előírások mellett. Ezek az anyagok biológiailag lebomló és könnyen újrahasznosítható tulajdonságokkal bírnak – mondja Mattyasovszky Hedvig, a vállalat hazai képviseletének vezetője.
A társaság már évekkel ezelőtt elébe ment a trendnek, és fejlesztései keretében grammsúlycsökkentési programot indított. Több termékük esetén mintegy húsz százalékos grammsúlycsökkenést értek el, miközben a kartonok felülete, színe és feldolgozhatósága javult.
– A kisebb súlyú kartonminőségek ugyanazokkal a tulajdonságokkal rendelkeznek (szilárdság, merevség és a teljesítőképesség tekintetében egyaránt), mint az átlagos, nehezebb súlyú termékek. Használatuk nemcsak költségmegtakarítást kínál, hanem a környezet javát is szolgálja: a kisebb szállítási súlyoknak és az életciklus végén keletkező kevesebb hulladéknak köszönhetően – hívja fel a figyelmet.
Kiss Gergely
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >