Befutott a Lidl!
Minden évben van miért várni a Trade magazin FMCG kereskedelmi rangsorát. Sokakban felmerült már tavaly egy kérdés: vajon megelőzi-e a Lidl a Tescót 2020-ban? És igen, így lett, sőt! (A részletes piaci elemzést, a láncok tavalyi eredményeit és idei terveit Kiemelt téma rovatunkban olvashatják.)
A Lidl mindenkit lefutott 2020-ban, és függetlenül attól, hogy a diszkont csatornát ki kedveli, ki nem, az üzleti eredményt és sikeres stratégiát nem lehet elvitatni, el kell ismerni. Már egy évvel korábban is lehetett látni a nagyon céltudatos előremenetelt, de kevés volt akkor a 12 hónap. Most viszont nemcsak beért mindenkit, de szignifikáns különbséggel vette át az első helyet.
Fontos kiemelnünk, hogy a 2. helyre is új versenyző futott be, hiszen idén először lett a SPAR ezüstérmes. A jó stratégiát itt is nyomon érjük, hiszen évek óta átgondolt terv mentén igyekeznek kihozni a piacból a legtöbbet, sikeresen. Nagyon sokat invesztálnak folyamatosan a bővülésbe, fejlesztésbe, vásárlói kiszolgálásba, élménybe, és ez meg is hozta a gyümölcsét.
Sajnos a korábbi évek nehézségei tovább gyűrűztek a Tesco esetében, és a hipermarketek problémáira a COVID még egy lapáttal rátett, így a forgalmi adataiban mondhatni, szinte nincs változás, ami a csatorna 2-3%-os esését nézve még akkor is jó eredmény lenne, ha csak 1-2%-os csökkenést tudna felmutatni, mi ennél egy hajszállal pozitívabban becsültünk.
A diszkontok, a hazai láncok és a drogériák „trióban” az erőviszonyok és sorrendek csatornán belül megmaradtak, egyedül tehát csak a hiperek hármasában borult fel a lista a fentiek indoklása mellett.
Azok a kis, közeli boltok, amelyek gyorsan tudták a termékkínálatukat változtatni a körülmények hatására, nagyobb lehetőséget kaptak tavaly, hiszen a COVID-világjárvány alatt nem akartak a vásárlók nagy boltokba járni, sok időt vásárlással tölteni, ugyanakkor a ritkább boltba járás miatt több kategóriában nagyobb kiszerelést és nagyobb mennyiséget vásároltak.
Összességében fontos, hogy a korábbi évek jó stratégiáját folytató cégeknek a tavalyi pandémiás év is tudott sikert hozni. De az év eleji nagy hajrá, amelyet mindenki látott, érzett, kimutatott márciusra, részben áprilisra, az év további részében alábbhagyott, és az infláció mellett már lényegesen szolidabbak a pozitívumok. A nagy remények a horeca piac átvándorlásáról a retailbe az év derekára szertefoszlottak. A megváltozott körülményekben a szokások is megváltoztak, és nagy kérdés, hogy most, a lassú nyitás után, az új normális folyamatok kialakulását követően, hogy stabilizálódnak.
Mindezt egy év múlva elemezzük majd, és mutatjuk meg, hogy ebben a megváltozott környezetben hogyan teljesítettek az immár 100 milliárd forint feletti forgalmat elérő kereskedelmi láncok.
De addig is készüljünk a fentiek nagyszerű 5 napos átbeszélésére, szeptember 20–24. között Tapolcára, a Business Days konferenciára! A folyamatosan bővülő program már elérhető a businessdays.hu oldalon.
Üdvözlettel:Hermann Zsuzsanna, főszerkesztő
Kapcsolódó cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >További cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >