Balkáni terjeszkedést tervez a Márka
A Balkánon terjeszkedne a Márka üdítők gyártója – olvasható a nol.hu-n. A retro szénsavas ital mellett a teákra és ízesített vizekre is áttérő cég egyelőre nem mondott konkrét exportszámokat, de középtávon inkább már a kinti forgalomból növekedne a társaság.
Ambiciózus terveket raktak össze a közelmúltban a Márka üdítők gyártójánál. Vége annak a korszaknak, hogy csupán a magyar piacra koncentrálnak – mondta lapunknak Pécskövi Tibor, a termelést végző Márka Üdítőgyártó Kft. egyik tulajdonosa, ügyvezetője. (A társaságnak jelenleg testvérével, Pécskövi Gáborral közösen a tulajdonosa.) Az itthon a retrohullámmal mind népszerűbb üdítőital a balkáni országokban szeretné komolyan megvetni a lábát. Az elképzelések szerint Bosznia-Hercegovinában, Szerbiában, Montenegróban, Bulgáriában, Romániában jelennének meg.
A cégvezető szavai szerint ennek most folyik az előkészítő munkája, s a piacra lépést idén őszre, de legkésőbb jövő tavaszra időzítik. Kicsit más lesz persze az itthon a rendszerváltás előttről széles körben ismert márka külföldi népszerűsítése, hiszen a Balkánon semmit sem mond a termék neve. Nincs új a nap alatt – mondta Pécskövi. Ugyanazokat az eszközöket tudják bevetni egy terjeszkedéshez, mint amit egy külföldi gyártó a magyar piacra lépésekor. Megfelelő marketing, kereskedelmi és disztribúciós háttér és piacképes ár/érték arányú termékek. A következő néhány hónapban utóbbiak felépítését és kialakítását végzik.
Hozzátette: nem csak ezen feladatokon dolgoznak. Több ország esetében is hozzá kell nyúlni a receptúrához, s a termékeket a fogyasztók igényeihez kell igazítani, hiszen nem ugyanazokat a ízeket viszik például Szerbiában, mint amit szeretnek Magyarországon. Ezek a tesztelések is most zajlanak – tette hozzá Pécskövi Tibor. A tervek szerint saját disztribúciós hálózatot és képviseletet hoznának létre az országokban. Belátható időn belül az árbevétel érdemi része már az exportpiacokról folyna be – jegyezte meg. Hogy pontosan ez mennyi vagy milyen arányú lenne, azt nem kívánta előre jelezni, mint mondta: konkrét célokat egyelőre nem jelöltek ki.
Azt azonban kifejtette, hogy az elmúlt időszakban rendre dinamikus fejlődést produkáltak; 2010-ben még mintegy 500 millió forint árbevételt hoztak össze, ezzel szemben erre az évre már közel 3,5 milliárd forintos tervet jelöltek ki. Ezt a tendenciát terveik szerint csak erősíti a terjeszkedés a Balkánon. A növekedés tavaly szezon közben olyan mértékű volt, hogy kapacitásproblémákkal küzdöttek, vagyis többet kellett volna szállítaniuk, mint amennyit tudtak. Ezt kiküszöbölendő a közelmúltban Bács-Kiskun megyében vásároltak egy területet, ahol cég- és logisztikai központ is kialakítható, s hosszú távon ugyanitt akár a termelés is megoldható.
A folyamatos növekedés a hazai piacon a cégen belüli komoly átalakítások és termékfejlesztések eredménye – magyarázta. A válság mélyén a kereskedelmi cégek többsége csökkentette kereskedelmi, értékesítési hálózatát. Ezt esetükben ha nem is túl nagy sebességgel, de sikerült folyamatosan – a piaci trendekkel szemben – növelni. Arra koncentráltak, hogy az értékesítőhelyekre közvetlenül tudjanak szállítani. Emellett új termékekkel jelentek meg, miután korábban roppant szűk volt a palettájuk.
Az évtized elején szinte csak a Márka szénsavas üdítőkre tudtak támaszkodni. Ma már gyümölcsleveket, jeges teát, ízesített vizeket és hamarosan funkcionális italokat, azaz izotóniás sportitalokat is kínálnak. Ennek következménye, hogy míg öt éve a Márka szénsavas család még csaknem a teljes árbevételért felelt, addig mára a részesedése 60-65 százalékra csökkent. (Ábrahám Ambrus, Népszabadság Online)
Kapcsolódó cikkeink
A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >Belgrádtól Sanghajig megismerhetik a magyar tojás-innovációt
Tojásfehérjéből tejtermék-helyettesítők, funkcionális élelmiszerek? Igen, egy magyar találmánynak köszönhetően egyedülálló…
Tovább olvasom >Jelentős eltérést mutatnak az élelmiszer-vásárlási szokások a Balkánon
A Mediana TGI Adria több mint 17.000 szlovén, horvát és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >