Az Unilever és a Tesco egyetért: fenntarthatóság nélkül nincs jövő
Az Unilever vezérigazgatója, Hein Schumacher szerint eljött az idő, hogy a vállalatok komoly lépéseket tegyenek a fenntarthatóság terén, míg Ken Murphy, a Tesco Group vezérigazgatója arra figyelmeztetett, hogy a fenntarthatóságot figyelmen kívül hagyó vállalatok a fogyasztók „büntetésére” számíthatnak – írja a Grocery Gazette.
A fenntartható üzleti modell szükségessége
A két üzleti vezető a londoni Sustainable Retail Summiton (Fenntartható Kereskedelmi Csúcs) január 29-én tartott előadásában egyetértett abban, hogy azok a vállalatok, amelyek a következő 20 évben is talpon akarnak maradni, kénytelenek lesznek felelősségteljesen viselkedni a bolygó iránt és egészségesebb üzleti stratégiára váltani.
Murphy úgy fogalmazott: „A paradigmaváltás abban rejlik, hogy a fogyasztók elvárják a vállalkozásoktól a felelős magatartást, ugyanakkor ezért nem jutalmazzák őket, hanem inkább büntetik, ha nem így cselekszenek.”
Hozzátette: „A ’80-as évek mantrája, miszerint ‘a kapzsiság jó’, mára elavult. A mai vállalatvezetőktől azt várják el, hogy egyensúlyban tartsák minden érintett fél érdekeit: ügyfelekét, munkavállalókét, beszállító partnerekét, a bolygóét és a részvényesekét egyaránt.”
Kormányzati szabályozás és vállalati felelősség
Schumacher szerint bár a vállalatoknak proaktívan kell fellépniük, a fenntarthatósági szabályozások bevezetése elsődlegesen a kormányok felelőssége. A magánszektor végrehajtó szerepet tölthet be, de az irányelvek kidolgozása és bevezetése állami feladat.
„Dolgozunk a kormányokkal azon, hogy minimális elvárásokat állítsunk fel például az EPR (kiterjesztett gyártói felelősség) és az újrahasznosítás terén. Ezt magáncégek önállóan nem tudják megvalósítani. A kormányoknak kell szabályozniuk, a magánszektornak pedig végrehajtania”
– hangsúlyozta Schumacher.
Úttörő fenntarthatósági intézkedések
A fenntarthatóság terén mind a Tesco, mind az Unilever jelentős lépéseket tett az elmúlt években:
- Tesco: 2023-ban az egyik első kiskereskedelmi vállalatként vezette be a Tudományos Alapú Célkitűzések Kezdeményezését (SBTi), hogy elérje legújabb nettó zéró kibocsátási vállalásait.
- Unilever: Célul tűzte ki, hogy 2025-re világszerte megfelezze a szűz műanyag használatát, bár ezt a célkitűzést 2024-ben 30%-ra módosította.
A vállalatvezetők üzenete egyértelmű: a fenntarthatóság ma már nem csupán lehetőség, hanem elengedhetetlen feltétele a hosszú távú sikernek. Azok a vállalatok, amelyek nem alkalmazkodnak a fogyasztói és szabályozói elvárásokhoz, könnyen elveszíthetik versenyelőnyüket a piacon.
Kapcsolódó cikkeink
Újra a fenntarthatóság kerül előtérbe az Auchannál
Az Auchanban a fenntarthatóság az áruházi működésen kívül az árukészletre,…
Tovább olvasom >Csökkenő jövedelmezőség, növekvő hatékonyság: kihívások és lehetőségek a sertéstartásban
A sertéstartók az idei évben csökkenő jövedelmezőségre számítanak, annak ellenére,…
Tovább olvasom >Sajátmárkás termékek: minőség és kedvező ár egyensúlyban
A boltválasztás során a vásárlók közel 60%-ának döntését befolyásolják a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Káosz, döntésképtelenség és bizonytalanság – ezért késik a Mere magyarországi nyitása
Több mint fél éve késik az orosz Mere diszkontlánc első…
Tovább olvasom >FAO: Mérséklődött az élelmiszer-alapanyagok világpiaci mutatója januárban
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) pénteki jelentése szerint az élelmiszer-alapanyagok…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar jövője a fiatalok kezében van
Az élelmiszerbiztonság és -minőség nem csupán az agrárium, hanem a…
Tovább olvasom >