Az EU-parlament egészségügyi bizottsága feltüntetné a tápértéket az alkoholos italokon
Kötelezővé tennék, hogy az Európai Unióban forgalmazott alkoholos italokon tüntessék fel, hány kalóriát tartalmaznak, az Európai Parlament egészségügyi bizottsága már fel is szólította az Európai Bizottságot, hogy 2016-ig készítsen törvénytervezetet a javaslatról – írja az AFP nyomán a hvg.hu.
Ez még nem kötelező, de április végén az egész parlament szavaz a határozatról, amire már lépnie kell a bizottságnak is. Egy parlamenti forrás a hírügynökségnek azt mondta, ezúttal lehet, hogy megszavazzák a javaslatot.
A gyártók egyébként már próbálnak igazodni a trendhez, hogy a fogyasztók tudni akarják, mit isznak. Az Európai Sörgyártók iparági szövetsége például önként vállalta, hogy 5 ezer tagja feltünteti a tápértéket a termékein. Ettől azt várják, hogy az emberek rájönnek, a sör nem is hizlal annyira, mint például a bor vagy a tömény szeszek. Elő is álltak egy táblázattal, ami azt mutatja, mennyi kalória van az egyes italfajtákban, 100 milliliterben: ennyi whisky 245, a vörösbor 82, a sör viszont csak 46 kalóriát tartalmaz: annyit, mint egy narancslé.
A szeszgyártók szerint azonban ez egy félrevezető összehasonlítás, ugyanis általában nem 100 milliliter sört iszunk, miközben szeszből ez a mennyiség megfelel egy felnőtt férfi maximálisan ajánlott napi fogyasztásának, és meghaladja a nőknek ajánlott mennyiséget.
Most kemény alkudozás folyhat az iparág és az EU-s bürokraták, illetve a fogyasztóvédők és a bürokraták között. Az biztos, hogy a kezdeményezés 2011-ben egyszer már elbukott. Az egészségügyi biztos is véget akar vetni a hallgatásnak a kérdésben, viszont a bizottságban lehetnek olyanok, akik ellenállnak a kezdeményezésnek, ami valószínűleg nem független az alkoholgyártók lobbijától. A bortermelők például már előálltak azzal, hogy mindez óriási többletköltséggel járna a szektorban. (hvg.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Magyarország 20 éve az EU-ban: hogyan változott a lakosság fogyasztása?
2004. május 1-én tíz új állam csatlakozott az Európai Unióhoz,…
Tovább olvasom >MNB: romlott Magyarország versenyképessége az uniós rangsorban
Magyarország versenyképessége két helyet romlott 2023-ban a megelőző évhez képest,…
Tovább olvasom >Februárban mérséklődött az infláció az euróövezetben és az EU-ban
Februárban a januárinál alacsonyabb, az előzetes értéknek megfelelő, 2,6 százalékos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >