Az elmúlt 12 hónapban 4,2 százalékkal nőttek az árak
2010. novemberében az egyhavi átlagos fogyasztóiár-emelkedés 0,3 % volt, tavaly novemberhez viszonyítva az árak 4,2 %-kal nőttek – közölte a KSH. Idén az első tizenegy hónapban átlagosan 4,9%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.
Egy hónap alatt – 2010. októberhez viszonyítva – az élelmiszerárak 1,1%-kal emelkedtek. Növekedett az étolaj (4,2%), az idényáras élelmiszerek – burgonya, friss zöldség, gyümölcs – (3,9%), a száraztészta (3,7%), a liszt (2,6%), a péksütemények (2,3%), a tej (2,0%), a sajt (1,7%), a párizsi, kolbász (1,6%) és a kenyér (1,4%) ára. Az átlagosnál nagyobb mértékben, 0,5%-kal drágultak a ruházkodási cikkek, míg az egyéb cikkek esetében átlaggal megegyező volt az árnövekedés. Ez utóbbin belül a járműüzemanyagok ára 0,4%-kal nőtt.
A háztartási energia és a tartós fogyasztási cikkek körében kismértékű (0,1-0,1%) áremelkedés volt megfigyelhető. A szeszes italok, dohányáruk és a szolgáltatások ára átlagosan 0,2-0,2%-kal csökkent egy hónap alatt. 12 hónap alatt, 2009. novemberhez viszonyítva, az élelmiszerárak az átlagosnál nagyobb mértékben, 5,9%-kal emelkedtek. Ezen belül nőtt az idényáras élelmiszerek (32,7%), a liszt (19,4%), az étolaj (17,4%), a sajt (15,2%) és a tej (7,4%) ára. Az átlagosnál nagyobb mértékben, 7,9%-kal növekedett a háztartási energia ára, ezen belül a vezetékes gáz ára 19,0%-kal nőtt, a távfűtésé 4,5%-kal csökkent.
Szintén átlag felett, 5,4%-kal drágultak az egyéb cikkek, ezen belül a járműüzemanyagok ára 14,0%-kal, a gyógyszerek, gyógyáruké 2,7%-kal nőtt. A szeszes italok, dohányáruk árváltozása csak kismértékben haladta meg az átlagot (4,6%), míg a szolgáltatások esetében átlag alatti áremelkedés (2,9%) volt megfigyelhető. Ez utóbbi csoporton belül a távolsági utazás 12,1, a szemétszállítás 5,4, a helyi tömegközlekedés 5,0%-kal drágult. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,7%-kal, a ruházkodási cikkekért 0,7%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint egy évvel ezelőtt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >