Az ár az úr a kenősáruk között

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 04. 01. 23:35

A kenősáruk emelkedő átlagárát a kisebb kiszerelések és a kereskedelmi márkák gyakoribb vásárlásával ellensúlyozzák a fogyasztók. A tradicionális készítménykategória mind összetevőiben, mind fűszerezésében igyekszik megújulni. Jó példa lehet előtte a pástétomoké, ahol már az egészen különleges ízvariánsok is megjelentek.

Az évek óta tartó gazdasági nehézségek a húskészítmények között is szerkezeti átalakulásokat indítottak be, aminek a kenősáruk egyértelműen kárvallottjai, hiszen a Nielsen adatai eladás-visszaesésről tanúskodnak. Ennek valószínűsíthető oka az átlagár emelkedése, amelynek mértéke 2010 és 2011 összevetésében 6,1 százalékos volt, idézi a Nielsent Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere, aki hozzáteszi:

– A kenősáru-kategória már eddig is igen polarizált volt, azonban az áremelkedések miatt az olló tovább nyílt az olcsó és a magas minőségű májasok árai között. Ennek következtében a prémium minőséghez és márkához ez eddig ragaszkodó vásárlók közül is egyre többen már csak akciós árakon engedhetik meg maguknak, hogy megvásárolják kedvenc termékeiket.

A kategóriát továbbra is az olcsóbb termékek uralják. Ez jól mutatja, hogy a fogyasztók jelentős része továbbra is árérzékeny, ráadásul táborukat a nehéz gazdasági helyzet tovább növelte.

– A PL termékek, bár korábban 50 százalék feletti részt is birtokoltak a kategóriából, jelenlegi, 46 százalék körüli mennyiségi részesedésükkel továbbra is legdominánsabb szereplői a piacnak – ismertet egy másik Nielsen-adatot Szántó Zoltán.

Súlytalanabb állapotok

A válság begyűrűzése nem kímélte a magyar élelmiszergyártókat, sokukat üzletpolitikájuk átalakítására ösztönzött. Így történt ez a Gyulai Húskombinátnál is, amelynek egyik vezérterméke a Gyulai Májas.

– 2008 és 2010 között valamelyest csökkent a gyártói márkás Gyulai Májas kereslete, de a keresletszűkülést kompenzálta a saját márkás májaspiac emelkedése. Tavaly újra nőtt a Gyulai Májas eladása, emellett tovább bővült a PL-piac – tekinti át az elmúlt évek trendjeit Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulai Húskombinát Zrt. marketingmenedzsere.

A szakember szerint az elmúlt évek egyik fontos, a kenősáruk kategóriáját is érintő tendenciája, hogy tudatosabban keresik a vásárlók a kisebb kiszereléseket. Sokkal inkább odafigyelnek, hogy ne kerüljön élelmiszer a szemetesbe, így vagy a csemegepultból vásárolnak, vagy a kisebb súlyú termékeket veszik le az önkiszolgáló pultról.

Ugyanezt a trendet tapasztalják a Debreceni Csoportnál is. A cég számos saját márkás májast törölt a palettájából, amely jó döntésnek bizonyult, tudjuk meg Dr. Pénzes Évától, a Debreceni Csoport Húsipari Kft. brand menedzserétől, aki hozzáteszi:

– Véleményünk szerint a mai trend a májas ízesítésében inkább a hagyományos ízvilágot részesíti előnyben. Úgy tapasztaljuk, hogy az olyan különleges fűszerezésű, a magyar ízlés peremén egyensúlyozó változatok, mint például a Kaiser Almás-hagymás májas, nem tudnak a szortiment állandó részévé válni.

Terjedő tégelyek

– A húskonzervek piacán régebben az egyszerű sertés- és marhamájkrémek voltak jelen, majd fokozatosan megjelentek a különféle ízesítések, a szárnyasmáj, a libamáj, a kacsamáj alapú készítmények, egyéb pástétomok. Napjainkban több extra, különleges ízesítésű termék teszi változatossá a kínálatot – tekinti át a szegmens fejlődését Zuberecz Anett, a Szegedi Paprika Zrt. marketingmenedzsere.

A hazai piac „pástétomspecialistája”, a Hamé Hungária Kft. szerint a válság hatására a pástétomok fogyasztása nem csökkent, éppen ellenkezőleg. A cég igyekszik minden fogyasztói rétegnek elérhetővé tenni pástétomait: a prémium kategóriában a Globus, a mainstream szegmensben a Hamé márkával van jelen.

– A magyar fogyasztók hozzáállása az élelmiszerekhez az utóbbi években fokozatosan változott – számol be tapasztalatairól Gáspár Ágnes, a Hamé Hungária Kft. marketingreferense. – Az emberek lassan megtanulnak egészségtudatosan vásárolni, leginkább olyan élelmiszereket választanak, amelyek ízletesek, és egyben az egészségre sem károsak.

Gáspár Ágnes a trendek köréből kiemeli, hogy a vásárlók körében egyre kedveltebbek a hőkezeléssel tartósított aluszil csomagolású pastétomok és kenőkrémek. Az alumíniumtégelyes termékek leginkább a könnyű kezelhetőség miatt kedveltek, könnyen és gyorsan nyithatóak, valamint a hőkezelési technológiának köszönhetően ízletesebbek is, mint a pléh kiszerelésű pástétomok.

– Az utóbbi években azonban egyre növekszik az igény a hűtött pástétomokra is, amelyek Globus márkanév alatt, 150 g-os műanyag tégelyes kiszerelésben megtalálhatóak választékunkban – teszi hozzá.

Vezértermékeit ötvözte

a Gyulai Húskombinát

A kategóriateremtő „kenőmájas” Gyulán született meg.

– Az 1980-as évek elején a Gyulai Húskombinát egyik vezető technológusa, Boldog Lajos technológiai újítása révén jött létre a Gyulai Májas. Elsőként, kategóriateremtőként, ez a termék valóban „kenő” májas volt, szemben a többiek által gyártott szelhető, kicsit morzsalékos májassal. A Gyulai Májas volt tehát az első igazi kenőmájas a boltok választékában – idézi fel a múltat Tamáskovitsné Gila Éva. – Az új termék nemcsak rögtön közkedveltté, de hamarosan piacvezetővé vált – ezt a pozíciót a mai napig tartja!

A cég a bélbe töltött majoránnás májas mellett a közelmúltban két újítással rukkolt elő. A 125 g-os Gyulai Májas hozzáadott vitaminnal azoknak a gyermekeknek és időseknek készül, akik kevesebb zöldséget, gyümölcsöt fogyasztanak, de odafigyelnek a B-vitaminok bevitelére.

Másik, 2011-es újdonságuk két vezérterméküknek, a Gyulai Májasnak és Gyulai Kolbásznak az ötvözéséről szól. Ez a 120 g-os Gyulai Kolbászfűszeres Májas, amelynek nagyon pozitív a fogadtatása.

A Gyulai Májas népszerűsítésére a város és helyi vállalkozók segítségével létrehozták a Gyulai Májas Fesztivál programsorozatot, ahol gasztronómiai bemutatók, főzőverseny, receptverseny várja az érdeklődőket. Alkalmanként több ezer embert látnak vendégül a Gyulai Vár tövében.

PICK-újdonság

a középkategóriában

A Pick Szeged az olcsóbb árkategóriában a Família májas 600 g-os, csemegepultos, és a 100 g-os, önkiszolgáló kiszerelésével van jelen. A prémium szegmensben továbbra is a PICK márkatermékekkel, a viaszbevonatos májasokkal és a tégelyes májpástétomokkal versenyez.

A Pick Szeged Zrt. egyik legkedveltebb és legnagyobb forgalmú prémium termékei közé tartozik a PICK Viaszos Borjú májas. A viaszbevonat az esztétikus megjelenésen túl biztosítja a termék könnyebb kezelhetőségét, szeletelhetőségét. A viaszbevonatos májasok körét a cég a tavalyi év szeptemberében bővítette snidlinges ízesítéssel.

A prémium szegmens további képviselői a PICK tégelyes májpástétomcsalád. A legkedveltebb két íz a PICK sült hagymás májpástétom és a natúr PICK májpástétom.

– A minőséget kereső, tudatos vásárlókat megcélozva vezettünk be tavaly ősszel egy új májaskészítményt PICK márka alatt a közép-árkategóriás szegmensbe – informál egyik újdonságukról Szántó Zoltán. – A műbélbe töltött PICK kenőmájas magas, mintegy 24 százalékos sertésmáj felhasználásával készülő, kitűnő ízű és állományú kenőmájas, melyet 1 kg-os egalizált kiszerelésben és 45 napos minőségmegőrzési idővel kínálunk partnereinknek. A csemegepultban megvásárolható májast a lélektani 999 Ft/kg-os fogyasztói árra pozicionáltuk annak érdekében, hogy az átlagos pénztárcával rendelkező vásárlók számára is magas minőségű terméket kínáljunk megfizethető áron.

Májasaik értékesítését elsősorban a fogyasztására jellemzőbb időszakokban, mint például februárban, illetve szeptemberben támogatják intenzívebb akcióspolitikával. Az országos és régiós fotós árakciókon kívül láncspecifikus túltöltéses akciókat is szoktak szervezni, amelyek során az önkiszolgáló kiszerelésű termékeket +10, esetenként +20 százalékos túltöltéssel szállítják.

Falusi variáns a Kaiser májastól

A Kaiser Food Debreceni Csoporthoz való csatlakozása a márkásításnak köszönhetően számos új, kiváló májast emelt Kaiser „rangra”. A csomagolás megtervezése mellett a receptúrák megújítása zajlott a májasoknál is.

Természetesen a „régi” Kaiser májasok különböző ízesítésekben és kiszerelésva-riációkban továbbra is alappillérei a szortimentnek. A népszerű és rangidős Kaiser Májas például 120 g-os, 200 g-os és csemegepultos változatban is ott van a boltok polcain.

Az ízesítések közül igen kedvelt a Csabai kolbászt tartalmazó Kaiser Ínyenc kolbászos májas, de a Kaiser Libamájas és Kaiser Kacsamájas is már hosszú évek óta keresett a piacon.

– Legújabb innovációnk a hamarosan bevezetésre kerülő Kaiser Falusi Májas, amely önkiszolgáló és csemegepultos változatban is kapható lesz majd – informál Dr. Pénzes Éva. – A termék különlegességei a májaspasztában lévő ízletes hús, máj- és szalonnamozaikok. A gondosan válogatott fűszereknek köszönhetően harmonikus, magyaros jellegű az új termék.

Termékskála-bővítés

a Szegedi Paprika Fűszer-

és Konzervgyártó Zrt.-nél

– Kereskedelmi forgalmunk egyes kategóriákban nőtt, összességében stabil maradt az előző időszakhoz képest, bár a termékek, márkák piaca átrendeződött – tekint vissza a Szegedi Paprika Zrt. májkrémjeinek szereplésére Zuberecz Anett. – Legnépszerűbb termékeink közé tartoznak a „klasszikus” sertésmájkrémek, melyeket már családi kiszerelésben is forgalmazunk. A magyar piac sokáig hű maradt a fémdobozokhoz, és csak pár éve kezdett más csomagolások iránt is nyitott lenni, mint például a könnyen nyitható, tépőzáras alumínium, aluszil, műanyag dobozok iránt.

Snack pástétomkínálatuk kialakításánál is ügyeltek arra, hogy minél szélesebb ízlésnek megfelelő termékkört nyújtsanak a piac számára. Legnépszerűbb termékeik a Snack pástétomok közül a liba- és kacsamáj alapú, különféle ízesítésű termékek: Libamájas Fehérborral, valamint Konyakkal, Libamájas Magyarosan, Kacsamájas Magyarosan. Előnyt jelenthet a fogyasztók számára a könnyen kezelhető csomagolás, a rajtuk látható ikonok alapján pedig jól azonosíthatóak a különböző ízek.

A cég konzervgyártó részlege a gyerekek számára külön termékvonalat épít: UZSI márkanév alatt kínálja a nekik szóló baromfi- és sertéspástétomait. Ezek azonban az idősebb fogyasztók igényeinek is megfelelnek, mert magas hústartalmúak, a jódozott tengerisó-tartalomnak köszönhetően plusz ásványi anyagokkal rendelkeznek. Ezek a pástétomok kizárólag természetes alapanyagok hozzáadásával készültek, ami azt jelenti, hogy nem tartalmaznak adalékanyagokat, mesterséges színezékeket, és „E” számokat sem.

Kulináris különlegességek

a Globus márka alatt

A Hamé Hungária legnagyobb volumenben értékesített termékei az alusziles kiszerelésű, hőkezelt, 105 g-os Hamé Libamájas ínyenc májpástétom, Kacsamájas ínyenc májpástétom, Májkrém, Betyár ínyenc pástétom.

Prémium márkájuk a kenősáruk között a Globus, amely alá immár hétféle termék tartozik, a klasszikus májkrémtől az „egzotikusabb” ízesítésű pástétomokig, amelyeket a külföldi kulináris művészet ihletett.

A Globus hűtött pástétomok választékában több újdonságot is piacra vezettek a közelmúltban: 150 g-os műanyag tégely kiszerelésben Holland ínyenc pástétom sajttal és Ínyenc pástétom mandulával ízesítéseket, 160 g-os üveges kiszerelésben pedig Májka, Disznótoros pástétom, Pástétom libamájjal és Hentesmester specialitása variánsokat.

– A fogyasztók elkezdték megérteni, hogy a pástétom is nyújthat különleges kulináris élményt és ismerkednek a hűtött termékválasztékkal is – emeli ki ennek kapcsán Gáspár Ágnes. – A hűtött pástétomokat 100 °C alatti hőmérsékleten dolgozzuk fel. Ennek az eljárásnak, valamint a minőségi alapanyagoknak és fűszereknek köszönhetően megtartják kiváló ízüket és illatukat.

– A Globus pástétomok eladását az idei évben egy nagyszabású reklámkampánnyal támogatjuk, nemcsak a tv-ben, nyomtatott sajtóban, hanem az eladási helyeken is, tehát a szuper- és hipermarketekben, promóciós címkékkel és fogyasztói nyereményjátékokkal is – mondja Gáspár Ágnes. – Vásárlóinknak így lehetősége nyílik jobban megismerkedni termékeinkkel, és megvásárolni őket kedvezményes áron.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink