Az álláskeresésről válság idején

Szerző: Trademagazin Dátum: 2020. 04. 30. 14:49

Milyen hatással van a járványügyi helyzet és az ennek kapcsán kialakult gazdasági környezet a felsővezetőkkel kapcsolatos elvárásokra? Melyek azok a vezetői jellemzők, amelyek most felértékelődnek és leginkább segíthetik a válságban történő sikeres üzleti navigálást? Melyek azok a szakmai területek, amelyek kiemelt jelentőséggel bírnak és üzleti eredményekre gyakorolt hatásukat tekintve akár hosszú távon is megerősödhetnek? Mire számíthatnak azok a vezetők, akik éppen karrier váltást fontolgattak vagy most vesztették el az állásukat? Mit tehetnek a jelenlegi helyzetben annak érdekében, hogy mielőbb megtalálják a számukra legalkalmasabb feladatokat és céges kultúrát?

Többek között ezekről a kérdésekről beszélgetünk cikksorozatunkban Szalóky Tóth Judittal, a Boyden Executive Search magyarországi Partner-ével, a Boyden Globális Fogyasztói és Kereskedelmi Csapatának tanácsadójával.

Felsővezető kereséssel foglalkozó szakemberként első kézből látod a munkaerőpiac jelenlegi változásait. Milyen tippeket tudnál adni, mit tehet az, aki a jelenlegi helyzetben keres állást annak érdekében, hogy a lehető leggyorsabban megtalálja a számára megfelelő feladatot és céget?

Szalóky Judit Boyden

A jelenlegi helyzet két szempontból is kihívást jelent. Ahogy arról már beszéltünk, egyrészt szűkülnek az állás lehetőségek, másrészt a hatékony álláskeresés során olyannyira fontos kapcsolattartás és kommunikáció is jelentős átalakuláson megy át. Ahogy a munkavégzés és a fogyasztás, úgy a kommunikáció, a networking és a szocializálás is most átkerül a virtuális térbe. Ez nem csak más megközelítést kíván, de sajátos gyakorlatot, alkalmazkodást és tudatosságot is.

Hogy mit tudunk tenni ebben a helyzetben? Csak néhány dolog, röviden, gondolatébresztőként:

  1. Álljunk meg egy pillanatra. Szánjunk időt arra, hogy magunkban vagy akár szakember segítségével megfogalmazzuk, hogy mit is szeretnénk. Kik vagyunk, mi az, ami fontos számunkra, mi motivál? Mi az a tudás, ami jellemez, mi tesz bennünket egyedivé? Kinek lehet ez fontos, hol tudnánk tudásunkkal leginkább értéket adni? … Ez a lépés nem megspórolható. Minden sikeres álláskeresés alapja – és nem csak a mostani helyzetben. Ha megkérdezi tőlünk valaki, hogy mit szeretnénk, miben tud segíteni, akkor kész és egyértelmű válasszal kell bírnunk. Amíg ez nincs meg, ne is kezdjünk aktív keresésbe.
  2. Legyünk türelmesek. Ha már pályáztunk valahova, vagy ha már tovább is jutottunk, akkor is fogadjuk el, hogy most mindenki számára kihívásokkal teli időket élünk. Az üzleti döntések lelassulhatnak, a prioritások átalakulhatnak, a határidők kitolódhatnak. Ez most természetes, kalkuláljunk vele.
  3. Maradjunk láthatóak. Ne szigetelődjünk el, tartsuk a kapcsolatot! Persze online környezetben ez most sokkal nehezebbé válik. Csak néhány ötlet – csatlakozzunk be az iparág online rendezvényeibe, osszuk meg véleményünket digitális szakmai fórumokon, írjunk cikkeket, vállaljunk online prezentációkat stb. Fontos, hogy mindig legyünk szelektívek és tudatosak – a célcsoport, az üzenet és az alkalmazott kommunikációs csatorna szempontjából egyaránt!
  4. Használjuk ki a felszabadult időt
    • Aktualizáljuk önéletrajzunkat. Ne feledjük, a kevesebb néha több. Legyünk tisztában a megcélzott vállalat üzleti céljaival, értékeivel, és mindig alaposan olvassuk el a pozícióhoz kötődő elvárásokat. Speciálisan ezekre reagálva írhatunk igazán releváns és involváló önéletrajzot.
    • Tökéletesítsük a LinkedIn profilunkat. Töltsük meg a karrier céljainknak megfelelő tartalommal. A felmérések szerint a keresésben résztvevő szakemberek 87%-a nézi meg a jelöltek LinkedIn profilját is.
    • Tisztítsuk ki a különböző social media oldalainkat. Csak az maradjon meg, amit nem bánunk, ha bárki is lát álláskeresésünk során.
  5. Térképezzük fel a network-ünket. Vegyük fel a kapcsolatot azokkal, akik információk birtokában vannak vagy referenciaként szolgálva segíteni tudnak az elhelyezkedésben – vezető kereséssel foglalkozó cégek, barátaink, kollégáink, évfolyamtársaink, szakmai szervezetek stb. tagjai. Mindezzel együtt, legyünk mindig szelektívek a kapcsolataink aktivizálása és reálisak az elvárásaink kapcsán!
  6. Tanuljunk olyan hasznos dolgot, ami a vágyott álláshoz közelebb visz. Vagy tanuljunk bármit, ami számunkra érdekes, szórakoztató és eddig nem volt rá időnk. Számos nagy egyetem indít akár ingyenes online programokat is, keressünk rá és válasszunk valami klasszat, van miből!
  7. Legyünk nyitottak a foglalkoztatás különböző formáira. Gondolkozzunk el a határozott időre szóló vagy a külsős tanácsadói lehetőségeken. Az interim pozíciók jelentősége a jelenlegi helyzetben vélhetően nőni fog – kölcsönös elégedettség esetén akár kaput is nyitva egy határozatlan idejű foglakoztatásra.
  8. Végül, de nem utolsó sorban – törődjünk magunkkal. Amint ismét dolgozni fogunk egy csomó dologra nem lesz időnk. Bánni fogjuk, hogy nem használtuk ki jobban a két állás közti szünetet megújulásra, fejlődésre, vagy csak feltöltődésre családunk és a barátaink körében.

 

Címkék: ,

Kapcsolódó cikkeink