Az agrárium kihívásairól beszélt az AMC ügyvezetője a Business days-en
A jövő mezőgazdasági kihívásairól és a megoldást hozó, hazai kitörési pontokról beszélt Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója a Trade magazin által szervezett Business Days konferencián. Az aranytojást tojó tyúk – Makrogazdasági kerekasztal egyeztetésén elhangzott: az öntözési területek növelése, a GM-mentes termesztés érvényesítése, a rövid ellátási láncok fenntartása, a kiskereskedelem megóvása, a precíziós gazdálkodás, valamint a szakképzett tudás bevonása és megtartása olyan kitörési pontok, amelyekkel a következő 50 évben is biztosítható élelmiszerellátottságunk.
Az Agrármarketing Centrum célkitűzéseiről és feladatairól is szót ejtő ügyvezető igazgató a kerekasztal beszélgetésen jelezte: a magyar mezőgazdaság óriási változáson ment keresztül, 2010 óta a kibocsátás több mint 50 százalékkal bővült, a mezőgazdasági termékek iránti kereslet azonban világszerte egyre erősödik. Az előrejelzések szerint 2050-re mintegy 70 százalékkal nő a Föld lakosságának élelmiszer-szükséglete, miközben a termőterület 30 százalékkal, az ivóvíz mennyisége pedig 40 százalékkal csökken. Mindezekből világosan látszik, hogy hatékonyságjavító intézkedésekre van szükség a mezőgazdaságban már a mi generációnkban – mondta Ondré Péter.
Hozzátette: az élelmiszeripari és mezőgazdasági termékekért a világpiacon már most őrjítő verseny van és a következő 50 évben is az lesz, a termőföldek tulajdonban tartása ezért kulcsfontosságú. Emelni kell a jelenleg öntözött mintegy 80 ezer hektárnyi terület mértékét és kitörési pont a precíziós gazdálkodásra való átállás is, amelynek révén hektáronként 80 eurós megtakarítás érhető el. Ondré Péter megjegyezte: a digitális technológia elterjesztéséhez szükség van tőke transzferre, de nem csak a tőke, a tudás bevonása is elengedhetetlen.
„Szükségünk van olyan fiatalokra, akik megfelelő szakképesítéssel, motivációval, szaktudással érkeznek a mezőgazdaságba és akik értenek a programozáshoz, értik a különböző IT fejlesztéseket, tudják kezelni a legújabb mezőgazdasági gépeket” – közölte az AMC ügyvezetője. Kitért arra is: „ma már olyan technikai eszközök vannak a mezőgazdaságban, amelyekre 10 éve még nem is gondoltunk volna”. Drónokkal, talajösszetétel szerint szelektált blokkokat permeteznek, automata kormányzású GPS sorvezetők csökkentik a gázolaj felhasználást, hozamtérképek támogatják a növénytermesztést, a kertészetek automatizált üvegházakkal dolgoznak, számítógépek vezérlik az állatok takarmányozását. Ondré Péter arra is ráirányította a figyelmet, hogy a jelenlegi munkaerőpiaci szükséghelyzetben arra kell törekednünk, hogy a fiatalokat a mezőgazdaság irányába tereljük, elmondjuk nekik, hogy ez egy trendi és jövedelmező szakma, a régi sztereotípiák napjaink modern mezőgazdaságát már nem jellemzik. Szükség van a tudatos vásárlói magatartás kiterjesztésére, a helyi termékek kereskedelmét támogató kiskereskedelmi hálózatok fenntartására is, hiszen nélkülük a kistelepülések ellátása és a rövid ellátási láncolat egyaránt sérül. Egy EU-s kutatás szerint a fogyasztók 15-20%-a GM-mentes terméket szeretne választani, ezért a GMO-mentesség is olyan hívószó, amivel élnünk kell. A fiatalok bevonásával, a tudástranszferrel, a digitalizáció és a tudatos vásárlás kiterjesztésével eredményessé tehető a magyar mezőgazdaság és elérhető az a stratégiai cél, hogy 2050-ben is megfelelő legyen élelmiszer ellátottságunk – zárta hozzászólását az AMC vezetője.
A Krizsó Szilvia kommunikációs tanácsadó és tréner által moderált kerekasztal-beszélgetés résztvevője volt Ondré Péter mellett Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója, Eölyüs Endre, a Mastercard Europe country managere, Dr. Karsai Gábor, a GKI Gazdaságkutató vezérigazgató-helyettese, Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára, Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár, a Trend Inspiráció vezetője és Vidács Gyula, a Magyar Franchise Szövetség elnöke.
Kapcsolódó cikkeink
Összefogással nemzetünk egységéért – Búzaszentelő Ünnepséggel indult el az idei Magyarok Kenyere Program
A Kárpát-medencei Búzaszentelő Ünnepséggel, közel 400 kárpát-medencei gazdálkodó részvételével nyitotta…
Tovább olvasom >A haltermelésben is szükség lehet vendégmunkásokra a hazai munkaerő hiánya miatt
A halászati ágazatban évek óta megfigyelhető kihívások ellenére 2024 ígéretes…
Tovább olvasom >Úgy tűnik, a kajszi és őszibarack ültetvények megúszták az idei fagyhullámokat!
Az idei év rendkívül korán érkező gyümölcsfák virágzása meglepő fordulatot…
Tovább olvasom >További cikkeink
Átadták az „Év promóciója 2024”-díjakat
Idén 16. alkalommal került megrendezésre, a Trade magazin szervezésében az…
Tovább olvasom >Százharmincnál több nevezés érkezett az Év pálinkás bonbonja-2024 versenyre
Százharminchárom nevezés érkezett az Év pálinkás bonbonja-2024 versenyre – mondta…
Tovább olvasom >Közös szakmai konferencián ünnepli a Logisztika Napját a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) és a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU)
Ma van a Logisztika Napja. Ilyenkor országhatáron innen és túl…
Tovább olvasom >