Átvették a Fenntarthatóság szimbóluma verseny 2024 díjait
A Trade magazin ötödször hirdette meg a Fenntarthatóság szimbóluma pályázatot, és immár hagyományosan, az FMCG szakma legnagyobb konferenciáján, az ötnapos Business Days konferencián kerültek átadásra a díjak szeptember 25-én.
A Trade magazin évek óta kiemelten foglalkozik a fenntarthatóság kiterjesztett témakörével a magazin oldalain, valamint eseményein. A Fenntarthatóság szimbóluma versenyen olyan cégek és projektek részesülnek elismerésben, amelyek hozzájárulnak a karbonlábnyom csökkentéséhez, a klímaváltozás elleni küzdelem támogatásához, a körforgásos gazdaság szereplőinek nagyobb számához, az élelmiszerpazarlás elleni küzdelemhez, és a hulladékkezelés hatékonyságának növeléséhez, beleértve a környezetbarát csomagolóanyagok jelenlétének növelését.
A pályázat célja, hogy minden évben minél több olyan sikeres projekt kerüljön bemutatásra a Trade magazin platformjain, amelyek hozzájárulnak egy fenntarthatóbb jövő eléréséhez az ESG szabály rendszert szem előtt tartva.
A meghirdetett kategóriákba érkezett pályázatokat a szakmai zsűri online értékelte. Azok a pályázatok, amelyek az elérhető maximális pontszám 70%-át elérték, megkapták a Fenntarthatóság szimbóluma díjat. Akár vállalati, akár egy-egy márkára vonatkozó vállalásaikkal, fejlesztéseikkel, beruházásaikkal példaként állhatnak a piac szereplői, valamint vásárlóik, fogyasztóik előtt. Idén a Fenntarthatóság szimbóluma elismerést 14 pályázat nyerte el.
Idén másodszor került meghirdetésre a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) Zöld Tagozatának Zöld-kommunikációs különdíja. Ezt a díjat a Fenntarthatóság szimbóluma 2024 sikeres pályázatai közül az a pályázat kaphatta, amelyet a kiírásban megadott kommunikációs szempontok alapján a Tagozat vezetősége – képviselve a teljes tagságot –, a legjobbnak értékelt.
2024-ben a Fenntarthatóság szimbóluma versenyt a MARS Magyarország is támogatta, és az értékelésnél különdíj-felajánlóként jelent meg. A MARS nemzetközi szinten is a fenntarthatóság egyik éllovasa, így nem csak a versenyhez való kapcsolódása volt fontos számára, de működése, tevékenysége során is folyamatosan keresi partnereivel azokat a projekt lehetőségeket, amelyek ezeknek a törekvéseknek példájául szolgálhatnak.
A díjátadóra szeptember 25-én, az FMCG-piac legnagyobb szakmai konferenciáján, a Business Days-en került sor, ahol a nyertesek átvehették az elismerő okleveleket, és így használhatják a Fenntarthatóság szimbóluma 2024 logót.
Az alábbi táblázatban a Fenntarthatóság Szimbóluma 2024 nyertesei, valamint pályázatuk rövid leírása olvasható.
Fenntarthatóság szimbóluma 2024 cím nyertesei
Pályázó Cég |
Pályázat |
Rövid Összefoglaló |
Személy kategória |
||
OKSZ |
Zombory Csilla – Fenntarhatóság nagykövete |
Zombory Csilla a SPAR minőség- és környezetirányítási vezetője, valamint az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) környezetvédelmi munkabizottságának vezetője. Feladatai közé tartozik a hulladékkezeléssel és fenntarthatósággal kapcsolatos szabályozási és közkapcsolati tevékenységek tervezése és kezelése. Az elmúlt 4 évben vezető szerepet vállalt a PET- és üvegpalackok, valamint az alumíniumdobozok visszaváltási rendszerének (DRS) beindításában Magyarországon, színvonalas munkája elengedhetetlen volt a rendszer sikeres bevezetéséhez, amely során széleskörűen edukálta az élelmiszer kereskedőket a jogszabályi elvárások és hazai stratégiai célok szerint. |
Termék kategória |
||
Real Nature Kft. |
Lunter tofu termékcsalád |
A Lunter tofu termékcsalád különleges egyedülálló közép-európai földrajzi adottságokat hasznosít, a több ezeréves tofu előállítás hagyományait követve saját tiszta forrással táplált kútból származó vízzel. Termelési folyamatok során kizárólag természetes összetevőket alkalmaznak, mesterséges anyagok és tartósítószerek nélkül, követve és megtartva az ázsiai hagyományokat, támogatva az egészséges táplálkozást. Fenntarthatósági elkötelezettségüket földrajzilag is demonstrálják, közép-európai termőterületeken termesztik a nemzetközi szervezet által tanúsított GMO-mentes szóját, a termékeket a Kárpátokban, közel a magyar határhoz állítják elő. A termelés során védik és ápolják a környezetet, hosszú távú ambiciózus, a természet védelmét szolgáló környezet (nem) terhelési tervek betartásával. A termelő vállalat 2022 decemberében foglalta el GHG kibocsátási célkitűzéseit, és 2024 első negyedévére már több célkitűzésüket is teljesítették. Csomagolásaik védelmet nyújtanak a termékek szállítása során, és 2023 szeptemberétől teljes mértékben újrafelhasználható anyagokból készülnek. |
Technológiai megoldás, folyamat kategória |
||
Rossmann Magyarország Kft. |
Respray x Rossmann – automata -újratölthető fújós dezodorok |
Réti Andor és Zámbó Gergely, a Respray alapítói úgy döntöttek, hogy létrehoznak egy újratölthető aeroszolos dezodor palackot, hogy csökkentsék az alumínium előállításának és fogyasztásának környezeti terhelését. A Respray projekt célja, hogy lehetőséget biztosítson a vásárlóknak, hogy egy palackot akár ötször is újrahasználjanak, jelentősen csökkentve ezzel a CO2 lábnyomot. Az innovatív megoldást először Magyarországon, a Rossmann üzleteiben vezették be, ahol az Isana sajátmárkás illatokkal tölthetőek újra az automata segítségével. A pilot program jelenleg három budapesti Rossmann üzletben elérhető. |
Csomagolás |
||
Prémium Kert Kft. |
Zöldet zöldbe! Környezettudatos csomagolás bevezetése |
A Prémium Kert Kft. piaci trendekre reagálva korszerűsíti csomagológép-sorait és fenntartható csomagolóanyagokat vezet be. Az új GreenPack csomagolási megoldások közé tartozik a műanyagmentes biofólia és a biológiailag lebomló barna karton. Rövidtávú terveik között szerepel az ESG keretrendszer bevezetése, hogy fenntarthatóságot biztosítsanak a gyártásban és irodai tevékenységeikben. A jövőben beszállítóikat is be kívánják vonni ezekbe a fenntarthatósági folyamatokba. |
Procter&Gamble Magyarország Kkt. |
Gillette és Gillette Venus termékcsalád új csomagolása |
A vállalat elkötelezett a környezeti fenntarthatóság mellett, így célja, hogy termékei csomagolása a lehető legkorszerűbbek legyen, ezzel is csökkentve a környezetterhelést. A csomagolóanyagok felelősségteljes újrahasznosítására és újrafelhasználására fókuszálva 2030-ig tervezik, hogy teljes mértékben újrahasznosíthatóvá tegyék csomagolásaikat, 50%-kal csökkentsék a kőolaj alapú műanyagok felhasználását. A termékek új csomagolási megoldásai, mint a FSC tanúsított papír csomagolás és az optimalizált térkihasználás, tovább csökkentik a logisztikai lábnyomot és támogatják a fenntartható üzleti gyakorlatot. |
SPAR Magyarország Kft. |
Az S-BUDGET darált hús csomagolásának csökkentése a környezet védelmében |
A SPAR Magyarország elkötelezett a környezeti és társadalmi fenntarthatóság mellett, és folyamatosan alkalmazza a legújabb technológiai fejlesztéseket. 2023 végén az 500 grammos S-BUDGET darált hús esetében flow-pack csomagolásra tért át, amely jelentősen csökkenti a felhasznált műanyag mennyiségét. Ez a technológia nemcsak biztonságos és frissesség-megőrző, hanem környezetbarát is, segítve a tudatos vásárlói magatartás fejlesztését. A SPAR több mint 30 éve van jelen Magyarországon, 641 üzletet működtet, és üzleti filozófiájának alapvető eleme a környezettudatos vállalatirányítás. |
CSR (környezeti) kategória |
||
Master Good Kft. |
Körforgásos gazdasági modell működésének bemutatása fókuszban a Fenntarthatóság iránti elkötelezettség |
A fenntarthatóság iránti elkötelezettség egy olyan küldetés a számukra, amelyben – az iparágban használt legkorszerűbb technológiával, és legjobb termelési eredménnyel dolgozó szereplőként – kötelességüknek érzik, hogy a környezetvédelmi kihívások kezelésében is élen járjanak. Elkötelezettek a környezeti felelősségvállalás területén, így hazánkban elsőként valósították meg a teljes körforgásos gazdálkodást. |
Nestlé Hungária Kft. |
Nestlé Hungária – Talajmegújító mezőgazdaság project |
A Nestlé Hungária Purina állateledel-üzletága által kezdeményezett Landscape Enterprise Networks (LENs) program Magyarországon a regeneratív mezőgazdasági módszerek elterjesztésére és meghonosítására törekszik. Célja a termőterületek regenerálása és a termőföldekre gyakorolt környezeti hatások csökkentése, biztosítva ezzel a fenntartható alapanyag-beszerzést a Nestlé számára. A program a 3Keel fenntarthatósági tanácsadó szervezet által kifejlesztett mechanizmust alkalmazza, amely segíti a talajmegújító mezőgazdasági gyakorlatok elterjesztését és finanszírozását, célzottan a nyugat-dunántúli régióban, hosszú távú környezeti és gazdasági előnyökkel. |
Zwack Unicum Nyrt. |
Zöld vállalat – Zwack Dunaharaszti Gyár megújuló energia beruházások – Hőszivattyú-napelem park |
A dunaharaszti gyáruk földgázfelhasználásának 85-90%-át kiváltják hőszivattyúkkal és napelemparkokkal. A rendszer automatizált, okos technológia és mesterséges intelligencia segítségével maximalizálják a hatékonyságát. 2023 februárjától működik a megújuló energia beruházásuk, céljuk a karbonsemlegesség elérése. Továbbá, 2023-ban a Zwack Unicum Nyrt. támogatásával létrejött a második Miyawaki minierdő Budapesten, a városlakók jóllétének szolgálatában. |
CSR (társadalmi) kategória |
||
Auchan Magyarország Kft. és Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége |
OKOSTÁNYÉR® Országos Diák Tudáspróba és GYERE® – Gyermekek Egészsége Programja |
Az Auchan Magyarország kiemelt figyelmet fordít a társadalmi felelősségvállalásra és fenntarthatóságra, például az egészséges táplálkozás és az élelmiszerpazarlás csökkentése terén. Az Auchan Alapítvány számos kezdeményezést támogat, mint például az OKOSTÁNYÉR® Országos Diák Tudáspróba, amely az egészséges étkezés népszerűsítését célozza. Az MDOSZ szervezésében megvalósuló programban több ezer általános iskolás vett részt országszerte, digitális és offline oktatási anyagok segítségével. Az Auchan Alapítvány és az MDOSZ partnersége hosszú távú és sokrétű, célja a gyermekek egészségének támogatása és az elhízás visszaszorítása. |
Coca-Cola Szolgáltató Kft. |
„Új esélyek a munkaerőpiacon” – A hátrányos helyzetben élő nők oktatáson keresztül történő felzárkóztatása |
A Magyar Vöröskereszt és The Coca-Cola Company globális alapítványa partnerségben hosszú távú, sokoldalú programot indított Magyarországon. A kezdeményezés célja a hátrányos helyzetű nők munkaerőpiaci helyzetének javítása, ezzel gazdasági és társadalmi felzárkózásuk elősegítése. A program összhangban van a Coca-Cola női empowerment stratégiájával, amely a nők gazdasági és társadalmi szerepvállalását erősíti. Az „Új esélyek a munkaerőpiacon program” keretében súlyos traumákat átélt nők kapnak lehetőséget szakmai képzésre és önfejlesztésre. |
Henkel Magyarország Kft. |
Perwoll Fenntartható Divat napja |
A Perwoll márka küldetése, hogy meghosszabbítsa ruháink élettartamát, megóvja és megújítsa színeiket, így kedvenc darabjainkat tovább hordhatjuk. A Perwoll támogatja a slow fashion mozgalmat, segítve a ruhák eredeti állapotának megőrzését. Évek óta folytatjuk a #Rethinkfashion kampányt, amely a slow fashion trend ismeretét terjeszti, ösztönözve a ruhák megőrzését a fenntarthatóság érdekében. A Perwoll Fenntartható Divat Napja is ezt a célt szolgálja, felhívva a figyelmet a textilhulladék csökkentésének fontosságára. |
MiReHu Nonprofit Kft. |
Legyen veled az R-power, legyél Te is Szuperhős! |
A fenntarthatóság eléréséhez elengedhetetlen, hogy az emberek tudatosan változtassanak szokásaikon, amihez megfelelő ismeretekre van szükség. A különböző korosztályok és életmódok különféle kommunikációs csatornákon keresztül befolyásolhatók, így ösztönözhető cselekvésre. Stratégiai céljuk, hogy környezetünk védelme érdekében aktívan tevékenykedjenek, saját szemléletformáló programjaik fejlesztésével és bővítésével. |
Tesco-Globál Áruházak Zrt. |
Jól kifőzzük – közösségi főzés Tesco önkéntesekkel a rászorulók támogatásáért |
A Tesco elkötelezett a közösségek támogatása mellett, és partnerségben dolgozik a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel, amelynek keretében évente több ezer adag ételt juttat el rászorulóknak. Ez a kezdeményezés az el nem adott, de még fogyasztható élelmiszerek megmentésére és újrahasznosítására épül, megelőzve a felesleges pazarlást. A partnerség keretében rendezett „Jól kifőzzük” programokon a Tesco munkatársai önkéntesként segítettek az ételosztásban, több Tesco régióban is. |
MARS Magyarország különdíjasa:
Pályázó Cég |
Pályázat |
Rövid Összefoglaló |
Tesco-Globál Áruházak Zrt. |
Jól kifőzzük – közösségi főzés Tesco önkéntesekkel a rászorulók támogatásáért |
A Tesco elkötelezett a közösségek támogatása mellett, és partnerségben dolgozik a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel, amelynek keretében évente több ezer adag ételt juttat el rászorulóknak. Ez a kezdeményezés az el nem adott, de még fogyasztható élelmiszerek megmentésére és újrahasznosítására épül, megelőzve a felesleges pazarlást. A partnerség keretében rendezett „Jól kifőzzük” programokon a Tesco munkatársai önkéntesként segítettek az ételosztásban, több Tesco régióban is. |
A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) Zöld Tagozatának Zöld-kommunikációs különdíjasai:
Pályázó Cég |
Pályázat |
Rövid Összefoglaló |
Auchan Magyarország Kft. és Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége |
OKOSTÁNYÉR® Országos Diák Tudáspróba és GYERE® – Gyermekek Egészsége Programja |
Az Auchan Magyarország kiemelt figyelmet fordít a társadalmi felelősségvállalásra és fenntarthatóságra, például az egészséges táplálkozás és az élelmiszerpazarlás csökkentése terén. Az Auchan Alapítvány számos kezdeményezést támogat, mint például az OKOSTÁNYÉR® Országos Diák Tudáspróba, amely az egészséges étkezés népszerűsítését célozza. Az MDOSZ szervezésében megvalósuló programban több ezer általános iskolás vett részt országszerte, digitális és offline oktatási anyagok segítségével. Az Auchan Alapítvány és az MDOSZ partnersége hosszú távú és sokrétű, célja a gyermekek egészségének támogatása és az elhízás visszaszorítása. |
Tesco-Globál Áruházak Zrt. |
Jól kifőzzük – közösségi főzés Tesco önkéntesekkel a rászorulók támogatásáért |
A Tesco elkötelezett a közösségek támogatása mellett, és partnerségben dolgozik a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel, amelynek keretében évente több ezer adag ételt juttat el rászorulóknak. Ez a kezdeményezés az el nem adott, de még fogyasztható élelmiszerek megmentésére és újrahasznosítására épül, megelőzve a felesleges pazarlást. A partnerség keretében rendezett „Jól kifőzzük” programokon a Tesco munkatársai önkéntesként segítettek az ételosztásban, több Tesco régióban is. |
Minden Díjazottnak gratulálunk a Zsűritagok nevében, és várjuk a következő versenyre is a
nagyszerű fenntarthatósági pályázatokat a www.fenntarthatosagszimboluma.hu oldalon!
Fenntarthatóság szimbóluma 2024 verseny Zsűritagjai |
||
Név |
Cégnév |
Beosztás |
Berezvai Zombor |
Budapesti Corvinus Egyetem; Gazdasági Versenyhivatal |
Egyetemi docens; Versenyközgazdasági és Piackutatási Iroda vezető |
Dr. Szűcs László |
PwC Legal |
Ügyvéd |
Fekete Zoltán |
Magyar Márkaszövetség |
Főtitkár |
Gláser Tamás |
Brand Way & Compass; VOSZ; Magyar Védjegy Egyesület |
Vezető tanácsadó; Ellenőrző bizottság alelnök; Ügyvezető elnök |
Gönci Beáta |
Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség |
Főtitkár |
Hankó Gergely |
Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége |
Ügyvezető igazgató |
Hermann Zsuzsanna |
Trade magazin |
Ügyvezető-főszerkesztő |
Dr. Kozák Tamás |
Országos Kereskedelmi Szövetség |
Főtitkár |
Márta Irén |
Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért |
Ügyvezető igazgató |
Neubauer Katalin |
Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség |
Főtitkár |
Szabó Szilvia |
Magyar Élelmiszerbank Egyesület |
Ügyvezető |
Szöllősi Réka |
Élelmiszervilág Consulting |
Alapító, tanácsadó |
Turcsán Tünde |
Consumer Panel Services GfK-YouGov |
Ügyvezető igazgató |
Vörös Attila |
Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége |
Ügyvezető igazgató |
Wiszkidenszky András |
Green Brands |
Regionális igazgató |
Fenntarthatóság szimbóluma MMSZ Zöld kommunikációs különdíjának Zsűritagjai |
||
Név |
Cégnév |
Beosztás |
Guth Zoltán |
Duna-Dráva Cement Kft. |
Kommunikációs vezető / Head of Communications |
Dr. Némedi Erzsébet |
Expedit Nodum K+F Ügynökség |
Alapító, vezető szakértő |
Hermann Zsuzsanna |
Trade magazin |
Ügyvezető-főszerkesztő |
Slániczné Molnár Ildikó |
METRO |
Marketing és kommunikációs vezető |
Szűcs Attila |
Marketing Art Ügynökség |
Operatív vezető |
Ezúton is köszönjük minden Zsűritag munkáját!
Kapcsolódó cikkeink
Summa Cum Laude
A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható. Vagyis kiváló…
Tovább olvasom >Duplán díjazták a PENNY Magyarországot
A PENNY Magyarország ismét bizonyította kiemelkedő teljesítményét a hazai kereskedelmi…
Tovább olvasom >A Lidl Magyarország lett Az év üzletlánca
Díjesőben részesült az Év Kereskedője versenyen a Lidl Magyarország. Az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Heteken belül több milliárd euró támogatás nyílik meg a zöld beruházásba kezdő vállalatoknak
Várhatóan idén novemberben több mint 3 milliárd eurós kerettel nyílik…
Tovább olvasom >NGM: nyáron tovább nőtt a SZÉP-kártya népszerűsége
A 2024-es év eddigi eredményei is megerősítik, hogy a SZÉP-kártya…
Tovább olvasom >Kihívásokkal teli piac: miért nehéz fenntarthatóan termeszteni az édesburgonyát Magyarországon?
Bár az édesburgonya népszerűsége és a kereslet iránta folyamatosan nő…
Tovább olvasom >