Árharc győztes nélkül

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 03. 22. 08:00

Tarthatatlannak tartja a zöldség- és gyümölcsárak állandó csökkentését a piaci szereplők egy része. Ez kétségessé teszi a piaci verseny hasznát, többek között a Metro-csoport elnök-vezérigazgatója, Eckhard Cordes szerint is. Más témák mellett az ár került az idei Fruit Logistica szakvásár fókuszába Berlinben, február közepén.A vásár zárónapi, szokásos, nemzetközi szakmai fórumát idén a következő címmel tartották: „Nagyra értékelik, de rosszul fizetik. Új eladási stratégiák szükségesek a gyümölcs- és zöldségforgalmazásban?” A témát aktualitássá teszi, hogy a német élelmiszer-kiskereskedelem általában csökkentette az árakat, a diszkont csatorna pedig különösen nagy mértékben.

Olcsó áruért drágán meg kell fizetni
Kiélezett árharcot sajnos éppen a magyar élelmiszerek legnagyobb exportpiacán, Németországban folytatnak egymással a piac szereplői. Annak ellenére, hogy régen kiderült: az állandó árcsökkentéseken alig nyer valaki. A diszkontok sem profitálnak belőle, mert az egyre alacsonyabb árakkal valójában nem tudják növelni forgalmukat.
– A harc a piaci részesedésért folyik – tájékoztat Michael T. Hofer, a berlini vásár sajtófőnöke. – A kereskedők egy része bejelentette kétségeit a verseny eltorzulása ellen. Ezt nemcsak Eckhard Cordes, a Metro-csoport főnöke tette meg, hanem más kereskedelmi vállalatok igazgatói is hallatták szavukat. S lassan a fogyasztó is kezdi megérteni, hogy az olcsó áruért valamikor drágán meg kell fizetnie. A minőség és a biztonság nem kapható dömpingáron.

Drámai verseny várható – áruért
Már a megnyitóünnepségen felhívta a figyelmet a problémára a Német Gyümölcskereskedelmi Szövetség elnökhelyettese, Thomas Bittel:
– Az élelmiszer-kiskereskedelemben folyó árharc hosszú távon veszélyezteti Németországban a termelést, és azáltal a fogyasztók magas minőségű gyümölccsel és zöldséggel való ellátását. A mi ágazatunk sokkal jobban megszenvedte az árcsökkentéseket, mint más termékcsoportok.
Kijelentette, hogy számos kertészeti vállalkozás a csőd szélén áll, mivel nem tudnak piaci árakat kapni termékeikért :
– Ha 50 fej saláta a szupermarket pénztárában ugyanannyiba kerül, mint egy doboz cigaretta, akkor mindenkinek világosan látnia kell, hogy így jelentős értékeket semmisítünk meg.
Szorgalmazta, hogy a termelői árak megint feleljenek meg a piaci körülményeknek. Ha ez nem történik meg, akkor veszélybe kerülhet az élelmiszerek biztonsága :
– Globálisan a termőterület, a vízkészlet csökkenése, a fejlődő országokban a népesség növekedése, továbbá az étkezési szokások változása súlyos következményekkel járhat. A friss gyümölcsért és zöldségért folyó nemzetközi verseny drámaian kiéleződik a következő években.


Felértékelődtek a külföldi piacok
Ami magát a kiállítást illeti: új kiállítói és látogatói rekordokat ért el fennállásának tizenhetedik évében a Fruit Logistica. Ugyanis 72 országot összesen 2 302 kiállító képviselt, amennyi még soha. Ráadásul most először regisztráltak 53 ezer látogatót, a világ 130 országából.
Magyarországot is rekordnagyságú területen, 250 négyzetméteren képviselte a tizenhét kiállító cég az Agrármarketing Centrum közös standján.
– A cégek olyannyira érdeklődtek az idei Fruit Logistica iránt, hogy csak a rendezők rugalmasságának köszönhetően sikerült mindenki területi igényét kielégíteni – tájékoztat Némethy Márta, a berlini vásár magyarországi képviselője. – A válság felértékelte a külföldi piacokat, és ez a magyar vállalkozásokat üzleti kapcsolataik intenzív fejlesztésére ösztönzi.
Bajai E.

Kapcsolódó cikkeink