Aranyos fagylaltok

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 06. 20. 06:49

Somogyi Renáta mosolyogva dolgozik, mosolyogva ad interjút, és mosolyogva gyűjti be a díjakat – májusban például az Év Fagylaltja címet kapta málnafagylaltja. A nemsokára közgazdász és élelmiszermérnöki diplomát is megszerző cukrásszal munkájának hátteréről beszélgettünk.

– Melyik elismerésre a legbüszkébb?

Somogyi Renáta

– Mindegyikre, de a szívemhez a VB-különdíj áll a legközelebb, amelyet az „il mio cioccolato” elnevezésű fagylaltkreációmmal nyertem el.

– Mikor lesz a következő versenye?

– Most kis szünetet tervezek – a termelésre, fagylaltkészítésre szeretnék elsősorban koncentrálni. Persze jövőre elmegyek a Gelato Festival nemzetközi fagylaltverseny keretein belül szervezett „30 év alatti fiatal fagylaltkészítők” EB-jére, amelyre tavasszal kvalifikáltuk magunkat az „Amore Siciliano” fagylaltunkkal. Óriási a tét: aki itt tovább jut, az automatikusan mehet 2021-ben a VB-re is. Természetesen az sem kizárt, hogy induljunk még magyar versenyen, hiszen mindig lehet inspirálót szerezni; formákról ízekről, díszítésről beszélgetni a kollégákkal.

– Mit tanult a szüleitől?

– Szinte mindent, amit a szakmáról tudok. Sok helyen és sok iskolában megfordultam már az évek során, de az alapokat, ami a legfontosabb, nekik köszönhetem.

Az egész család újító szellemű, figyelünk, hogy haladjunk a korral, legyen szó akár ízekről, akár technológiáról, de fontosnak tartjuk, hogy a régi idők jól bevált ízei is visszaköszönjenek termékeinkben. Szakmai kérdésekben szüleimmel közösen döntünk – talán pont a kétféle szemléletmód szintézise az, ami a sikerünk titka.

– Ön egy tudatos, tetterős új cukrászgeneráció sikeres tagja!

– Nem az életkorban, a szakmai alázatban hiszek. Ha egy fiatal, pályakezdő kellően elhivatott, és tanulni szeretne, azt gondolom, nyitott kapukra talál. Az új cukrászgeneráció feladata a szülőktől kapott tudás továbbadása. Ám a saját útját mindenkinek magának kell kitaposnia: külföldre menni, tanulni, majd itthon a tudás megosztása a fejlődésre fogékony közösséggel.

–Doktorálni készül. Közgazdászként mit tud majd hozzátenni a cukrászdájuk munkájához?

– Alapvetően közgazdász vagyok – június végével szerzem meg az abszolutóriumot a doktori képzés keretein belül –, ami persze minden vállalkozás életében jól jön, de cukrászként nyilván sokkal jobban tudom majd hasznosítani a Szent István Egyetem Élelmiszermérnöki Karán szerzett tudást. Ott jövőre végzek csokoládé-kávé-tea szakon.

– Honnan szerzi az inspirációt?

– Az inspiráció jöhet bárhonnan – ez lehet egy étel, sütemény, vagy akár koktél is. A titok szerintem, hogy mindig nyitott szemmel kell járni, hiszen minden élelmiszerből lehet fagylaltot készíteni, csak tudni kell azt jeges formájában megálmodni és elkészíteni.

Az innovációra nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen a tapasztalat azt mutatja, hogy az emberek vevők az új ízekre. Tapasztalataink szerint tízből heten biztosan kíváncsiak az újdonságokra, és habár lehet, hogy az első gombóc, amelyet kiválaszt, egy csokoládé lesz, másodikként szívesen választ egy számára szokatlan ízt.

– Mennyire lehet Ön szerint a gasztronómiai világtrendeket megjelentetni a fagylaltkészítésben?

– A világtrendeket követni kell, a kérdés csak az, hogy mennyire. Nem szabad túlságosan elrugaszkodni a földtől, hiszen a vendégek tudatában létezik egyfajta elképzelés a fagylaltokról. Természetesen a helyi termékek felhasználása kiváló kiindulópont, ha a vállalkozó megteheti, élnie is kell a lehetőségekkel. Egyre nagyobb teret hódítanak a csökkentett szénhidráttartalmú vagy akár teljesen cukormentes termékek; nálunk is van mindig többfajta is a napi kínálatban. A laktózérzékenység terjedése miatt kiemelt figyelmet fordítunk a laktózmentes termékekre is.

Ami a trendeket illeti, azt gondolom – és az utazások közben szerzett élményeim is ezt erősítették meg bennem –, hogy a jövő a tiszta és a letisztult ízeké.

– Milyen marketingeszközöket tart nélkülözhetetlennek egy cukrászda munkájában?

– Fontos a tálalás, hiszen szemmel vásárol az ember, márpedig ami nemcsak finom, hanem még jól is néz ki, azért szívesen visszajár a vendég. Mind a tölcsér, az ostya, mind a szalvéta ellátható a vállalkozás saját logójával – megannyi mozgó reklám a cukrászda számára. Az internet nélkülözhetetlen, de kiváló ötlet az is, ha az ember egy kis bepillantást enged a kulisszák mögé, megmutatja akár képen vagy videón, hogyan és miből készül egy fagylalt. //

 

Kapcsolódó cikkeink