Magazin: Áramlik az energia

Szerző: jungandrea Dátum: 2018. 05. 25. 07:52

Az energiaital-piac továbbra is az egyik legdinamikusabban növekvő alkoholmentes szegmens. A piac a prémium termékek irányába tolódik, az alacsony árfekvésű energiaitalok súlya csökken. Elmondható, hogy a kategória fogyasztói egyre jobban ismerik a termékek funkcionalitását, és egyre tudatosabban azonosítják a megfelelő fogyasztási alkalmakat. Fokozódó igény mutatkozik az ízesített termékek iránt, és a ZERO cukortartalom, valamint a magasabb koffeintartalom is jelentős szemponttá válik a vásárlási döntések során.

piacon az alkoholmentes kategória átlag fölötti növekedést mutat.

Ivády Gábor
kereskedelmi kiválóság vezető
Coca-Cola HBC Magyarország

– Ennek oka egyrészt az, hogy a felnövekvő fiatal generáció számára a kategória jól ismert és elfogadott, másrészt a termékinnovációknak köszönhetően az egyéb italkategóriák fogyasztói is évről évre nyitottabbak kipróbálni az energiaitalokat. A BURN és MONSTER esetében mindkét márka az előző év eredményei fölött tudott teljesíteni – tájékoztat Ivády Gábor, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kereskedelmi kiválóság vezetője.

Jencs Bálint
marketing manager
Aquarius-Aqua

Az Aquarius-Aqua Kft. 2017-ben – az eddigi hagyományokhoz hűen – ismét egy újabb töltőgéppel bővítette meglévő gépparkját, melyet kevesebb, mint 1 év leforgása alatt a megnövekvő piaci igények miatt idén tavasszal egy kétszer nagyobb kapacitású, összesen évi 230 millió doboz legyártására képes töltőgépre cserélt.

– Mennyiségi eladások terén a WATT márkánk továbbra is a második legnagyobb piaci szereplő a valódi energiaitalok között – hangsúlyozza Jencs Bálint, marketingmenedzser.

Jenei Tamás
kereskedelmi igazgató
HELL ENERGY Magyarország

Jenei Tamás arról számol be, hogy a piackutatók visszajelzései szerint az eladott darabszám tekintetében egy számjegyű növekedés volt látható a teljes piacon.

– Nagyon sok versenytárs eladási értékei csökkentek, a HELL azonban továbbra is tartja a két számjegyű emelkedést, fokozva ezzel piacvezető szerepét. A HELL mind a numerikus disztribúcióban, mind a piacrészesedésben növekedni tudott – tudjuk meg a HELL ENERGY Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatójától.

Kiss Regina
értékesítési vezető
RISE Energy Magyarország

A RISE Energy Magyarország Kft. értékesítési vezetője szintén arról ad hírt, hogy a kereslet továbbra is jelentős a termékkategória iránt, sőt a fogyasztói trend is kedvező, azonban felhívja a figyelmet arra, hogy egyre több új szereplő jelenik meg a piacon, ami meglátása szerint összességében mindenki számára kedvezőtlen hatást eredményez.

– Sok olyan próbálkozást látunk, melyek nem életképesek a piacon, arra azonban alkalmasak, hogy negatív megítélést adjanak a kategóriának – emeli ki Kiss Regina.

Deák Dóra azon a véleményen van, hogy az energiaital-piac 2017-ben tovább bővült, igaz, a növekedés lassulni látszik.

– 2017-ben kisebb mértékben nőtt a kategória a termékszortiment optimalizációjának köszönhetően az egyes láncoknál. A top brandek értékesítése nagyon szépen alakult 2017-ben, ami főként annak tudható be, hogy nőtt a fogyasztók vásárlási kedve, illetve a bizalmi index is. A tendencia azt mutatja, hogy a fogyasztók egyre jobban hajlanak a prémium termékek felé. A gazdaság élénkülésének köszönhetően az emberek megtehetik, hogy minőségi termékek felé forduljanak, és Red Bullt vegyenek le a polcokról, ezt alátámasztja, hogy minden meghatározó csatornában két számjegyű növekedést értünk el az előző évhez képest – mondja a Red Bull Hungária Kft. trade marketing managere.

Új ízekre szomjaznak

– Az egészségtudatosabb vásárlási szokások ebben a kategóriában is érvényesülnek. A cukormentes értékesített termékek növekedése kétszer akkora volt, mint a cukrot tartalmazó termékeké. A tudatosság nemcsak a cukortartalom csökkentésére irányul, hanem hogy a termék funkcionalitása valóban működik. Az energiaital hatékonysága nemcsak a koffeintartalomtól függ, hanem más, a Red Bullban megtalálható nélkülözhetetlen összetevők is befolyásolják az élénkítő hatását – osztja meg tapasztalatait Deák Dóra.

Kiss Regina ezt azzal egészíti ki, hogy meglátása szerint a fogyasztók nem rendelkeznek megfelelő információval a termékek minőségét illetően. Sokan fogyasztanak olyan termékeket, melyek alapvetően nem felelnek meg a kategória elvárásainak, és hatásában sem érik el a kívánt szintet. Mégis a fogyasztók azzal a tudattal vásárolják az adott terméket, hogy ők energiaitalt „tettek a kosárba”.

– Bízunk abban, hogy a kereskedők felismerik a „tehetséges” magyar márkákat, és egyre több teret biztosítanak nekik, valamint biztosítják a vásárlóik számára a friss, megújuló kínálatot – mondja a RISE Energy Magyarország Kft. értékesítési vezetője.

A Coca-Cola HBC Magyarországnál azt tapasztalják, hogy a kategória fogyasztói szívesen próbálnak ki új ízeket és limitált kiadású termékeket.

– A leggyakrabban vásárolt kiszerelés továbbra is a 0,25 literes dobozos. Az energiaitalok értékesítésében továbbra is a kisboltok játszanak kiemelt szerepet, hiszen kis kiszerelésű és azonnali fogyasztásra szánt termékekről beszélünk. A csatornán belül a nemzeti dohányboltok súlya 2017-ben is tovább erősödött – tudjuk meg a vállalat kereskedelmi kiválóság vezetőjétől.

Az Aquarius-Aqua Kft. WATT márkája megtalálható az összes hazai kiskereskedelmi egységben, a legtöbben állandó szortimenttel, 1-2 láncban in-out jelleggel.

– Ezt ma Magyarországon rajtunk kívül csak a piacvezető tudta megugrani, a többiek nem. Erre büszkék lehetünk, az eredmények minket igazolnak – emeli ki Jencs Bálint. Hozzáteszi: – Ugyan a kategória globális osztrák megteremtőjének köszönhetően továbbra is verhetetlen az alap klasszikus íz, a tutti-frutti, a WATT esetében mi a különleges ízesítések emelkedését tapasztaljuk. Második legnépszerűbb, egyedi ízünk, a fehéreper-guava ma már az alapízünk 60%-át tudja magáénak, míg a szintén töretlen népszerűségnek örvendő görögdinnye-egres termékünk is 40%-át hozza a vezető tutti-frutti íz forgalmának. Népszerűségüket mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az elmúlt 3 évben sorra nyertük kategóriánkban az év terméke díjakat. Az ízesített termékek tehát fokozatosan teret nyernek, emellett egyre nő a ZERO cukor termékek kereslete és a magasabb koffeintartalom iránti igény is.

Az Aquariusnál úgy látják, hogy a CAN mint kiszerelési forma még mindig a reneszánszát éli, így nemcsak energiaitalokat, hanem üdítőitalokat, jegesteát, gyümölcsitalokat és funkcionális italokat is terveznek tölteni nemcsak 0,25-ös, de 0,33-as és 0,50-ös méretekbe is.

A HELL ENERGY Magyarország Kft. szakemberei szerint már azokban a csatornákban is, ahol korábban csak 1-1 cikkelem volt megtalálható, mind a márkatermékeknél, mind a saját márkás termékeknél felfedezhetünk az alapterméken kívül, ízesített vagy limitált sorozatú termékeket. Ez bizonyítja, hogy az innovációk nagyon jól működnek az energiaital-szegmensben.

– Az energiaitalok fogyasztói célcsoportja nagyon nyitott az innovációkra. A piacon megjelent HELL Strong Focus energiaitalt – amely szinte azonnal hatalmas eladási számokat produkált a tavaly tavaszi bevezetése után – előszeretettel választják a szellemi munkát végzők, valamint a felsőoktatásban tanulók. A fogyasztók a kitűnő minőségű és jó ár-érték arányú termékeket preferálják, és nagyon fogékonyak az olyan termékek iránt, amelyek valamilyen plusz funkcionalitást is adnak – fogalmaz Jenei Tamás.

 

Megújuló márka a 15 éves jubileumra

Az idén 15 éves születésnapját ünneplő WATT márka az eseményhez méltóan teljes megújuláson esik át.

– Megújul a dizájn, és több új ízzel jelenünk meg állandó és szezonális jelleggel is. A receptúrákból kikerülnek a tartósítószerek, amit a vadonatúj töltősorunk nyújtotta technológia tesz lehetővé. Ezzel tovább növeljük versenyképességünket a piacon, hiszen ma már alapelvárás ebben a szegmensben a tartósítószer-mentessség – mondja Jencs Bálint.

Az Aquarius-Aqua Kft. idén két új ZERO termékkel is előrukkol a két legjobban fogyó ízből: a classicból és a fehéreper-guavából. Ezen felül kiadnak egy 25%-kal magasabb koffeintartalmú, MEGAWATT-nak keresztelt extra terméket is banán-kiwi ízkombinációban, amely az idei slágertermék lesz.

– De, hogy meg ne szakítsuk a limitált kiadásainkat sem, a nagysikerű téli limitált „frozen cherry”-nket a trópusi hangulatokat idéző és a WATT márkához hűen igazán különleges és egyedi „mangó-rebarbara” ízkombinációval váltjuk, ez lesz az idei nyári limitált ízünk – hangsúlyozza a marketing manager.

A vállalat 2018-ban egy igazán különleges promócióval ünnepeli a WATT 15. születésnapját. Május–június hónapban futó országos promóciójuk keretében minden WATT energiaital nyitófüle 1000 Ft-ot ér, amennyiben azt valaki beviszi egy Playersroom, Playmax vagy Sportfactory üzletbe és ott levásárolja.

Bővül a cukormentes portfólió

A Coca-Cola HBC Magyarországnál úgy látják, hogy a tudatos életmód és táplálkozás hatása az energiaital kategóriában is megjelent, a cukormentes szegmens szerepe egyre nagyobb a magyar piacon.

– Ezekkel a trendekkel összhangban a 2018-as évben a MONSTER portfóliót cukormentes és alacsony kalóriatartalmú termékekkel bővítjük. Valamint a BURN portfólióban is új, izgalmas innovációt valósítunk meg – tudjuk meg Ivády Gábortól.

A MONSTER és a BURN is „lifestyle brand”, vagyis mindkettő egy meghatározott életstílust közvetít és képvisel a fogyasztók felé. A legalkalmasabb eszköz a márkaépítésre az olyan események, rendezvények vagy sportolók támogatása, amelyek/akik hitelesen képviselik a márkákat.

– Mind a MONSTER, mind pedig a BURN márkán törekszünk olyan fogyasztói promóciókat megvalósítani, ami különleges élményt biztosít a fogyasztók számára azáltal, hogy közelebb hozza a fogyasztókat a márka nagyköveteihez – egészíti ki a kereskedelmi kiválóság vezető.

Kampányfilm hollywoodi sztárral

A HELL – ahogyan minden évben – a nyári hónapokban kétféle, limitált kiadású Summer Cool termékkel lép piacra, melyek idén a Sour Cherry és a White Peach ízesítésű energiaitalok lesznek.

– Emellett készülünk a labdarúgó-világbajnokságra is, melynek kapcsán HELL Football Fanatic elnevezésű, limitált szériás terméket dobunk piacra – jelzi Jenei Tamás.

A HELL ENERGY történetének egyik legmeghatározóbb kampánya bombaként robbant április 2-án. A már most hatalmas sikerrel futó reklámfilmben a Bruce Willis kapott főszerepet. A kommunikáció nemcsak Magyarországon fut, de a cég közel 50 exportországában is találkozhatnak a kampánnyal a fogyasztók.

– A HELL az integrált marketingkommunikáció híve, az új kampány során is ennek megfelelően tervez, így nemcsak reklámfilmjében, hanem az online, az out-door és in-store felületeken is találkozhatunk a hírességgel – tájékoztat a kereskedelmi igazgató.

Népszerűek az új ízek

A RISE energiaital család két új ízzel gyarapodott, melyek igazi különlegességnek számítanak a piacon. Legújabb, 20%-kal több koffeint tartalmazó sárkánygyümölcsös változatuk hatalmas siker a fogyasztók körében, ráadásul Magyarországon ilyen ízesítést csak a RISE kínál a vásárlóknak. Hasonlóan különleges az új kékszőlős energiaital is, mely illatával, ízével erősen hozza a jellegzetes RISE ízhatást.

– Az új ízek várakozáson felül szerepeltek a fogyasztói teszteken, és ennek köszönhetően nagy a fogyasztói érdeklődés, amit, bízunk benne, hogy egyre több kereskedő is felismer. Még az idén tervezzük kihozni két ZERO termékünket, melyek különleges ízkombinációval és összetétellel fognak rendelkezni – fejti ki Kiss Regina.

A vállalatnál elsősorban a kereskedői ösztönzésre fókuszálnak, mert RISE energiaitalok a boltok polcairól könnyen és hamar elfogynak, jelenleg a fogyasztók jobban ismerik, mint a kereskedők, így elsősorban az értékesítés támogatásra helyezik a hangsúlyt.

A nyár ízei

A Red Bull Hungária Kft.-nél fontosnak tartják, hogy reagáljanak a fogyasztói igényekre, azaz a tutti-frutti íz mellett más ízesítésekkel is jelen legyenek a piacon, ezért 2018-ban is készülnek egy új limitált kiadású kókusz-áfonya ízű termékkel.

– Az idei évben szintén többféle kreatív és innovatív marketingkampánnyal és rendezvénnyel készülünk. Márciustól megtalálható a polcokon a Neymar Jr arcával ellátott, limitált kiadású Red Bull, amely az idén harmadszorra világszerte megrendezésre kerülő a Neymar Jr’s Five futballbajnokságot népszerűsíti, és lehetőséget ad bárki számára, hogy Neymarral egy csapatban játszhasson a brazíliai döntőben – avat be Deák Dóra.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink