Anziksz – képeslap Törökországból
Hódítanak a törökök! Ez a megállapítás nem a XV. századból való, de akár azt is idézhetné. Állítják, hogy rokonok vagyunk, ezen nem is érdemes vitatkozni velük. Kedvelnek bennünket. A nemzeti jövedelem növekedése szárnyal: 8 százalék feletti, virágzik a gazdaság, a turisták száma évről évre növekszik. A törökök elégedettebbek, mintha a török birodalom idején lennénk. A mennyiségi növekedés mellett igényesebbek lettek, már a minőség is nyilvánvaló, látható értékké vált.
Mi hozzátettük idén is a magunkét: már ötödször mentünk a török tengerpart adottságait élvezni. Igazi dolce vita – török módra.
A „jobb lét” érződik, nemcsak a szállodák, üdülőhelyek területén, hanem az épülő házak számán és az emberek magatartásán is. Vidámak, felszabadultak, a fogyasztói bizalmi index vonala felfelé mutat. A kereskedelmi létesítmények választéka, kirakata, a modern üzlettípusok elterjedése szintén a gazdaság fellendülését tükrözi. A változások a fővárosban a legszembeötlőbbek, de vidéken is érződik. A turizmusból származó bevételekből fejlesztik az infrastruktúrát, szépítik a környezetet.
A szabad piac megszokott látványosság, szeretik a választékot kiteríteni. Turkáljon a vevő, jobban megjön a kedve a vásárláshoz – igazuk van. Persze, aki többet vesz, jobban jár, így a forgalom növekszik, és a kereskedelem forgási sebessége minden piaci nappal ugrásszerűen emelkedik.
A kisvárosok megújulása új képet ad, a szabad piac mellett rendezett városkép, sétálóutca fogadja a bámészkodót. Tanulnak a fejlett kereskedelemmel rendelkező országoktól és meghonosítják a koncepciót, ha nem is ugyanolyan kivitelben, mint nyugaton.
Az alkudozás művészete
Híres a török könnyűipar, a természetes anyagokból készült ruhanemű, amelyek mintája, fazonja a legújabb divat szerint készül. Ízlésviláguk a tarka-barka népművészeti párnáktól kezdve az elegáns, visszafogott színvilágú termékekig mindenre kiterjed.
Szaporodnak a kis- és középvállalkozások, amelyek sokszor egy-egy család vagy közösség számára biztosítanak megélhetést. Mindenki együtt dolgozik. A gyerekek iskola után sertepertélnek a boltban, az asszonyok kiszolgálnak és kezelik a pénzt. Jellemző kép, hogy a férfiak az utcán csevegnek, vízipipáznak, vagy éppen isszák a rakit és a török kávét, míg a nők a boltban dolgoznak.
Az áralku kötelező: aki nem alkuszik, nem vívja ki a kereskedő megbecsülését. Mesteri módon űzik, de vigyázni kell, meddig mehet el a vevő az alkudozásban, mert egy bizonyos értékhatár alatt elmérgesedhet a helyzet. A win-win szituáció, a valamit valamiért tárgyalástechnikai elv itt maradéktalanul érvényesül.
Ebbéli képességük genetikai eredetű – még tanfolyamra sem járnak, mégis tudják, hogyan érjék el az elvárt nyereséget. Egy játszma, amely akkor ér igazán valamit, ha a végén mindkét fél elégedett.
Másolat, de nem gagyi
Aki már járt Törökországban, tudja, hogy másolat minden márkás, keresett divatcikkből – táska, póló stb. – megtalálható, ez török specialitás. Ám ezen a téren is újítottak. Másolat, de már nem gagyi – élethű, valódi bőrből, selyemből készült. A kellékek (kapcsok, csatok, bélés) eredetiek. Nevezhetjük ezt a fajta kereskedést török saját márkás termékek kereskedésének, csak éppen kölcsönvették a márka nevét és a designt a jobb eladhatóság érdekében. Ugyanígy alkalmazzák a modern trade marketing eszközeit a boltban és azon kívül.
E termékeket nem a szabad piacon, hanem korszerű, igényes boltokban árusítják, és az áruk tükrözi a minőséget. Tehát a „copy” márkás másolattá vált, és szinte alig különböztethető meg az eredetitől. A termék, a csomagolás, a kommunikáció, vagyis a marketing is tudatos munka eredménye, ami előbbre lépés a választék és a kiszolgálás terén is.
Minden évben találunk újdonságot, így az üdülés, sütkérezés mellett a vásárlás, körülnézés is igazi élményt nyújt. Tervezzük, hogy jövőre újra megyünk, bízva abban, hogy a gazdasági fejlődés töretlen marad, és török vendéglátóink széles mosolya, kedves vendégszeretete felejthetetlenné teszi az ott töltött napokat. n
Dr. Csík Klára
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >