ANUGA, 2013. október 5–9., Köln (3. rész)

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 03. 06. 01:03

A kölni szakvásár, az Anuga fontos mottója volt a fenntarthatóság, az élelmiszer-biztonság és az átláthatóság. Különböző fórumokon és konferenciákon megbizonyosodhattunk róla, hogy Németország a nemzetközi élvonalban van, ami a másokért való felelősségvállalást illeti. Akié a gazdagság, azé a felelősség? Németország esetében a válasz mindenképpen igen.

Hannes Jaenicke, a németországi Fair trade arca, egy színész, akinek fontos a világ jólléte

Hannes Jaenicke, a németországi Fair trade arca, egy színész, akinek fontos a világ jólléte

A világ legnagyobb élelmiszer-ipari vására is támogatta azokat a törekvéseket, amelyek a földünkkel való jobb bánásmódra ösztönöznek. A fenntartható kakaótermelésre (Forum Nachhaltiger Kakao), a fenntartható haltenyésztésre és halászatra irányuló (Forum Nachhaltiger Fischerei) kezdeményezések, az élelmiszerek kidobása ellen küzdő United against waste vagy a Fair trade-mozgalmak mind a felelősségteljes fogyasztás zászlóshajójának utasai.

Fair trade a fejlődő országokért

A méltányos kereskedelem termékei egyre népszerűbbek, nemcsak Németországban, hanem világszerte. Dieter Overath, a TransFair Egyesület ügyvezetője a kölni vásárközpontban reményteljes fejlődésről tájékoztatott. A 2013-as 333 742 tonna forgalom 45 százalékkal magasabb volt az előző évhez képest, összegszerűen mintegy 300 millió euró.

„Közös érdekünk és felelősségünk, hogy azok, akik a mi asztalunkat terítik meg, maguk is jóllakjanak” – mondta Overath.

Az 1992-ben alapított TransFair Egyesület azzal a céllal jött étre, hogy a fejlődő országokban támogassa a különböző termelőcsoportokat. Nemzetközi terepen a Fairtrade Internationalhez tartozik, amelyben 24 ország fogott össze hasonló célok érdekében. A Fair trade-
logót csak olyan termékek kaphatják meg, amelyek megfelelnek az FLO-Cert előírásainak. Fenntartható termelés, illetve előállítás, a géntechnika tiltása és a stabil minimumárak jellemzik a globális certifikációs (szabvány)tanúsítványi rendszert. Németországban folyamatosan nő a Fair trade logós termékek száma.

„A fogyasztók a bevásárlókocsikkal politizálnak. A környezet védelme is egyre nagyobb szerepet játszik a konzumdöntéseikben” – nyilatkozta a németországi kampány arca, Hannes Jaennicke színész.

Veszélyben a csokoládé

A kávé, a kakaó és a banán 1,3 millió Fair trade-termelő bevételi forrása. A méltányos kereskedelem piacokat nyit számukra, minimum eladási árakkal és egyéb szociális juttatással. A gazdálkodók nagy része, több mint 80 százaléka kisvállalkozó. Sajnos a klímaváltozást már sokan a bőrükön érzik. A tavalyi évben a dél-amerikai kávéültetvények több mint a fele – a szokatlan forróság és erős esőzések miatt – egy, addig csak a mélyebben fekvő területeken elterjedt gomba hatására pusztult el. Fontos, hogy az ottani termelők jobb termelési lehetőségeket, a változó klímához alkalmazkodó ültetési módszereket tanuljanak. A helyi tanácsadáson kívül a Fairtrade International kidolgozott egy stratégiát, amellyel kompenzálni lehet a klímaemissziós termeléskiesést.

Miközben mind a kávé, mind a banán esetében nőtt a forgalom, a napi betevő csokoládé veszélyben van.

„A nyugat-afrikai kakaótermelők helyzete katasztrofális” – figyelmeztetett Dieter Overath. „Sajnos idős embereket és öreg fákat találunk csak, mert a kakaótermelés anyagilag nem kifizetődő. Ezért lenne fontos, hogy több gyártót ösztönözzünk befektetésekre a fair-értékrend előtérbe helyezésével” – javasolta, majd hozzátette: – „Ugyanakkor dinamikus fejlődést tapasztaltunk a saját márkás termékek új belistázásakor. Ebből a tortából az édességipar márkás termékeinek forgalmazói mindenképpen vághatnának egy szeletet” – összegzi a szakember.

Kakaótermelés új alapokon

A fenntartható kakaótermelés 2012-ben alapított fórumának az Anugán volt az első nyilvános bemutatkozása. A kakaó az egyik legfontosabb mezőgazdasági kereskedelmi termék. 40-50 millió ember él világszerte kakaótermelésből és kereskedelemből, főként Nyugat- és Közép-Afrikában.

A világ kakaótermelésének mintegy 58 százalékát Európa importálja, Németország pedig a legnagyobb exportpiac, ezért feladatának érzi a fórumon keresztül a helyzet stabilizálását. Csak a fenntartható kakaótermelés jelenthet javulást a termelők életminőségében, biztosíthatja a természetes erőforrások védelmét és fedezheti a világ kakaókeresletét/igényét. Ehhez azonban különböző akadályokat kell leküzdeni, mivel mind a munkakörülmények, mind a bevétel, illetve a föld termőképességének csökkenése pontosan ez ellen dolgoznak.

Sok kakaótermelőnek nincs meg a megfelelő tudása, hogy azt a minőséget tudja termelni, amit a piac elvár. Legtöbbször kicsi a bevételük a szükséges befektetésekhez, aminek az lehet a következménye, hogy más haszonnövényeket ültetnek, vagy teljesen feladják a termelést.

A szociális felelősségvállalás ugyan elérte már a nyersanyagtermelőket, hiszen sok vállalat támogatja a kakaóültetvényeseket különböző módszerekkel – a képzésektől a felszerelésig, a trágyázástól a dugványok biztosításáig. Ezeket az aktivitásokat azonban eddig senki sem koordinálta, ezért alig észrevehetőek, pedig helyi szinten sok minden történik.

Ezen szeretne a kakaófórum változtatni, az édességiparral karöltve. A tagok tapasztalatokat és tudást kívánnak cserélni és erősíteni ott, ahol a legésszerűbb. Ehhez a kakaótermelő országokkal szoros együttműködésre van szükség, amely részben már létre is jött.

Mint hal a vízben

A kölni vásáron „Fenntartható tengeri halászat és környezetvédelmi aquakultúra” címmel szemináriumot tartottak, amelyen a Német Élelmiszer-kereskedelmi Szövetség meghívására a tudomány, a kiskereskedelem, a halászat, illetve a tanúsítvány- és környezetvédelmi szervezetek vettek részt. A halállomány fenntartható kereskedelmére és halászatára vonatkozó projekt célja egy olyan adatbázis létrehozása (www.fischestaende-online.de ) és ismertté tétele, amely a többnyire Németországban terjesztett vadvízi halak pontos kifogási helyét gyűjti össze. Emellett fontos célkitűzés nemzetközi szabványrendszerek kidolgozása, hogy lehetővé váljon a környezettudatos tenyésztés, illetve aquakultúra. Célzott sajtóbeszélgetések irányultak arra, hogy ezt az adatbázist minél ismertebbé tegyék, a kereskedelem és az ipar bevonásával.

Egységben a pazarlás ellen

Egy másik, sok látogatót vonzó fórum, amely szintén az élelmiszer-ipari szakvásár feltétlen támogatását élvezte, a United against waste kezdeményezés. A 2012 októberében, az Unilever Solutions által alapított United against waste Egyesület azzal a céllal jött létre, hogy harcba szálljon a háztartásokon kívül keletkező szeméthegyek csökkentéséért és felhívja a figyelmet a világszerte zajló pazarlásra. Miközben az élelmiszerek közel 50 százaléka hulladékká válik – amiről folyamatosan tudósítanak is különböző fórumokon –, konkrét és hosszú távon működő megoldásokról ugyanakkor ritkán hallunk. Németországban évente hozzávetőleg 11 millió tonna élelmiszer landol a kukában, és csak a gasztronómiában, hotelekben, catering cégeknél 1,9 millió tonna szemét keletkezik.

A United against waste Egyesület szeretné meggyőzni a food service piacot, a szakácsokat és a vendéglátóipart, hogy a harc a pazarlás ellen nem nehéz, és ráadásul sok pénz is megtakarítható (szakemberek kiszámolták, hogy 1 liter szemét 2 euróba kerül). Ennél is fontosabb azonban, hogy egy megfelelő logisztika kidolgozásával a rászorulóknak is lényegesen több jutna a kidobásra ítélt, sokszor kifogástalan élelmiszerekből

Kapcsolódó cikkeink