Alkoholmentes ital lett a világsztár

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 05. 30. 08:00

A világ élelmiszer-kiskereskedelmében az alkoholmentes italok kiskereskedelmi forgalma nőtt – értékben – a legnagyobb mértékben, egyik évről a másikra. Összes forgalmuk meghaladta a 200 milliárd dollárt. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen „What’s Hot around the Globe” című globális elemzése.A felmérés 66 ország, köztük Magyarország 2005. július–2006. júniusi adatait hasonlítja össze az egy évvel korábbiakkal. Az összesített adatok szerint a szénsavas üdítőitalok értékesítése 48, az ásványvízé 55, nem szénsavas italoké 37 országban emelkedett. Növekedésük mértéke sorrendben 5, 9 és 4 százalék.
„Az egyik legizgalmasabb termékcsoport az alkoholmentes italoké, mivel sok kategóriájuk több országban is növekedést ért el” – állapítja meg a Nielsen tanulmánya. – „A korábbi felmérések során a szójaitalok vitték el a pálmát két számjegyű növekedési ütemükkel. Most viszont a tejalapú italok és az ivójoghurtok értek el 10, illetve 18 százalék pluszt. Mindkét termék globális forgalma meghaladta az 1 milliárd dollárt.”

Kis boltban is keresett a szénsavas
Az élelmiszer-kereskedelem egyik legnagyobb forgalmú kategóriája Magyarországon a szénsavas üdítőital; bolti eladása mennyiségben és értékben továbbra is stagnál, a 2006. március–2007. februári adatok szerint, az előző évhez viszonyítva.
A piac mérete meghaladja az 50 milliárd forintot a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint.
Az értékesítési csatornák között a 401–2500 négyzetméteres szegmens mennyiségi pozíciója 3 százalékponttal javult, és elérte a 25 százalékot 2006. március–2007. februárban.
Figyelemre méltó, hogy viszonylag magas a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek aránya: a legutóbbi kumulált évben 43 százalék, ami 4 százalékponttal marad el az előző évtől.
Az ízek közül a legnépszerűbb kóla növelte előnyét. Mennyiségben az összes eladott szénsavas üdítőital fele jut erre az ízre, értékben pedig még nagyobb rész. A sokkal kisebb narancs némi csökkenést mutat, a harmadik szőlő pedig valamelyest növekedett. A többi íz részaránya 5 százalék alatt maradt.
A light termékek iránti kereslet nőtt: részarányuk mennyiségben 20-ról 28-ra, értékben 16-ról 20 százalékra emelkedett.
A kereskedelmi márkák részaránya alig változott. Tavalyelőtt februárban 22, rá egy évre 21, majd idén a második hónapban újra 22 százalékot tett ki.

Nő a dzsúsz és a nektár
A gyümölcslé bolti eladásai 7 százalékkal emelkedtek értében 2006. április–2007. márciusban az előző hasonló időszakhoz képest. A piac mérete ebben a 12 hónapban több mint 42 milliárd forint volt. A mennyiségi mutatók azonban lényegében stagnálást jeleznek.
A magasabb minőségű, drágább 100 százalékos dzsúsz és a nektár piaci részesedése lassú növekedést mutat.
Az ízek megoszlásán belül folytatódik a legnépszerűbbek, a narancs, őszibarack és alma lassú térvesztése. Ugyanakkor kezd előtérbe kerülni a multivitamin és a vegyes.
Az egy literre jutó átlagos fogyasztói ár idén márciusban italnál 147 (+7 forint az előző hasonló periódushoz képest), nektárnál 232 (+28), 100 százalékos dzsúsznál pedig 271 (+28) forint.
A kereskedelmi márkák idén márciusi, 30 százalékos mennyiségi részesedése 1 százalékponttal haladja meg az egy évvel korábbit.


Ásványvíz: árstagnálás
Az ásványvíz fellendülése töretlen. Kiskereskedelmi forgalma értékben 15 százalékkal emelkedett 2006. április–2007. márciusban az előző hasonló időszakhoz képest. A piac mérete több mint 40 milliárd forint. A mennyiségi növekedés mutatója 20 százalékos.
A forgalom a 401–2500 négyzetméteres üzletekbe áramlik át: piaci részesedésük 42 százalékra emelkedett mennyiségben. A többi bolttípus mutatója csökkent.
A szénsavmentes részaránya tovább növekszik, és immár az eladások egyharmada körül jár mind mennyiség, mind érték tekintetében.
A fogyasztói átlagárak stagnálnak. Egy liter szénsavas víz ugyanúgy 44 forintba került idén márciusban, mint tavaly. A szénsavasmentesnél stabilan 57 forint az átlagár.
A kereskedelmi márkák részesedése márciusban 40 százalékot ért el, szemben a múlt évi 38-cal, és a tavalyelőtti 34-gyel.

Olcsóbb lett a jegestea
Figyelemre méltó a jegestea dinamikája is. Értékben 20 százalékkal emelkedett a bolti eladása, így a piacmérete átlépte a 10 milliárd forintos küszöböt.
Mennyiségben még látványosabban javult a kategória pozíciója; 24 százalékkal többet adtak el belőle 2006. április–2007. márciusban, mint egy évvel korábban.
A bolttípusok közül a hipermarket részaránya 32 százalékra csökkent, a 401–2500 négyzetméteres csatornáé viszont 29-re nőtt. A 201–400 négyzetméter közti szegmens piaci részesedése szintén emelkedett, 9 százalékra. Az ennél kisebb üzletek részaránya 29 százalékra csökkent.
Az ízesítések közül továbbra is a citrom viszi el a forgalom mintegy felét, az őszibarack pedig jó egyharmadát.
A fogyasztói átlagáraknál a jegestea a kategóriák kisebbségéhez tartozik, mivel olcsóbb lett. Tavalyelőtt február–márciusban egy liter átlagára 175, rá egy évre 176, idén viszont 167 forint lett.
A kereskedelmi márkák részaránya 30 százalékot ért el idén február–márciusban, szemben a tavalyi hasonló periódus 26, és a két évvel korábbi 22 százalékával.

Kiszerelés-méretek részesedése a jegestea eladásaiból
Teljes Magyarország (Kiskereskedelem)
Mennyiségi részesedés % Értékbeni részesedés %
2005. IV.– 2006. IV.– 2005. IV.– 2006. IV.–
2006. III. 2007. III. 2006. III. 2007. III.
0,5 L 18,3 16,7 34,5 32,7
1 L 2,4 1,1 2,0 0,8
1,5 L 71,6 76,4 59,0 62,9
2 L 7,5 5,4 4,4 3,4
5 L 0,1 0,3 0,0 0,1
Forrás: Nielsen

Alkoholmentes italok – értékben mért – növekedési üteme a világ kiskereskedelmében. 2005. július–2006. júniusban, az előző évhez képest, százalékban
Ital Növekedés
Ásványvíz 9
Gyümölcslé 6
Ivójoghurt 18
Kakaó 1
Kávé 9
Sport- és energiaital 8
Szénsavas ital 5
Szénsavmentes ital 4
Szójaital 6
Szörp és koncentrátum 4
Tea 3
Tejalapú ital 10
Forrás: Nielsen

Kapcsolódó cikkeink