Alig emelkedtek a fogyasztói kiadások az Egyesült Államokban augusztusban
Többet takarékoskodtak és éppen csak növelték kiadásaikat az amerikai fogyasztók augusztusban, de a jövedelmek emelkedése arra enged következtetni, hogy valószínűleg nem sokáig tart a szűkmarkúság.
A washingtoni kereskedelmi minisztérium pénteken közölte, hogy augusztusban, havi összevetésben, a fogyasztói kiadások 0,1 százalékkal, a személyi jövedelmek pedig 0,4 százalékkal emelkedtek.
Elemzők arra számítottak, hogy a kiadások 0,3 százalékkal bővültek a júliusi 0,5 százalékos emelkedés után. A jövedelmek esetében a tényadattal megegyező, 0,4 százalékos emelkedésre számítottak az előző havi 0,1 százalékos növekedés után.
A jövedelmek legfontosabb összetevői, a bérek és fizetések augusztusban 0,6 százalékkal, júliusban 0,2 százalékkal, júniusban pedig 0,5 százalékkal emelkedtek.
A megtakarítási ráta a júliusi 7,8 százalékról 8,1 százalékra nőtt augusztusban.
Az amerikai hazai össztermék (GDP) majdnem 70 százalékát a személyi fogyasztás adja, így meghatározó súlya van a gazdasági növekedés alakulásában.
A személyes fogyasztási kiadások havi összevetésű árindexe (lényegében a fogyasztói árak változása) stagnált, miközben elemzők a júliusival megegyező értékre, 0,2 százalékos emelkedésre számítottak. Éves összevetésben a személyes fogyasztási kiadások árindexe 1,4 százalékra rúgott júliusban és augusztusban is.
A gyakran változékony élelmiszer- és energiaáraktól megtisztított index havi szinten 0,1 százalékkal nőtt, míg júliusban 0,2 százalékkal. Éves összevetésben a maginfláció augusztusban 1,8 százalékot tett ki, emelkedett a júliusi 1,7 százalékhoz képest. Elemzők havi szinten 0,2 százalékos, éves összehasonlításban pedig 1,8 százalékot vártak.
A Fed az élelmiszer- és energiaárakat nem tartalmazó személyes fogyasztási kiadások éves árindexében határozza meg inflációs célszámát. A 2 százalékos célszámot 2012 áprilisa óta először tavaly márciusban érte el a tényleges árindex. Utoljára decemberben állt 2,0 százalékon ez az érték, azóta folyamatosan alatta áll.
A fogyasztók emelkedő kiadásaik révén bizonyos mértékig felfogták az amerikai-kínai kereskedelmi háborúnak a gazdaságra mért csapását, amely eddig jórészt a vállalati beruházásoknak és a feldolgozóipar teljesítményének visszaesésében volt tetten érhető. Félő azonban, hogy a fogyasztók is visszafogják kiadásait, mivel a világ két legnagyobb gazdasága között dúló vámháború a széles körben fogyasztott termékekre is kiterjedt. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Nem csak Magyarországon hasítanak a kötelező akciók
Szerbia folytatja az infláció elleni küzdelmet, és tovább bővíti az…
Tovább olvasom >MRSZ Médiatorta: elvitte a magas infláció a magyar reklámpiac növekedését
Közzétették a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) 2023-as média- és kommunikációs piac…
Tovább olvasom >A GKI a vásárolt fogyasztás 3,5%-os visszaesésére számít 2024-ben
A GKI december végi közleményében lényegét tekintve megerősítette 2023–24-re vonatkozó…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >