Agrárgazdasági kutató: csökkent a műtrágya-értékesítés
A műtrágya-forgalmazók 1,4 millió tonna műtrágyát értékesítettek közvetlenül mezőgazdasági termelők részére az első három negyedévben, 3,2 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. A műtrágyaárak átlagosan 11,9 százalékkal nőttek, az értékesítés nettó árbevétele 123 milliárd forint volt, 7,8 százalékkal magasabb a 2018 első három negyedévi értéknél.
Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) piaci körképe szerint a közvetlenül mezőgazdasági termelők felé értékesített teljes műtrágyamennyiség 85 százalékát a tíz legnagyobb forgalmazó adta, hasonlóan 2018 azonos időszakához, amikor részesedésük 84 százalék volt.
A mezőgazdasági termelők által 2019 első három negyedévében vásárolt műtrágya nitrogén-foszfor-kálium (NPK) hatóanyag-tartalma 493 ezer tonna volt, 20 ezer tonnával, 3,9 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál.
Az első három negyedévben eladott 1 millió 386 ezer tonna műtrágyából 1021 ezer tonna egykomponensű, 365 ezer tonna összetett műtrágya volt. Az egykomponensű, illetve az összetett termékek aránya (74:26) megegyezett az egy évvel korábbival.
Értékben az egykomponensű nitrogén- 12,5, az egykomponensű káliumműtrágyák forgalma 15,2 százalékkal, az egykomponensű foszfor értékesítése több mint másfélszeresére nőtt. Az összetett műtrágyák forgalma ugyanakkor 2 százalékkal csökkent a bázisidőszakihoz képest.
Az AKI kiadványa szerint a harmadik negyedévben az összetett műtrágyák értékesítése került előtérbe, míg az első és második negyedévben a forgalom alakulását az egykomponensű műtrágyák, azon belül az egyszerű nitrogénműtrágyák forgalma határozta meg. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A jelenben képzik a jövő agrárszakembereit
A magyar agráriumnak és az agrárszakképzésnek van múltja, jelene és…
Tovább olvasom >Az agráriumra telepedett zöld ideológia megakadályozza a versenyképességet
Az európai agráriumra telepedett szélsőséges zöld ideológia teljesen megakadályozza a…
Tovább olvasom >Nyilatkozat a növényvédelmi tevékenység felelőséről
A növényvédelmi szolgáltatási tevékenységről a támogatásokban részesülők szolgáltatnak adatot. Az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >